کد خبر: 180024 - تاریخ: پنج‌شنبه، 13 دسامبر 2018 - 09:02

عبور تراموا از قلب ترافیک سنگین رشت

رشت به عنوان شهری‌گردشگرپذیر با داشتن جمعیتی بالغ بر ۷۰۰ هزار نفر، به عنوان یکی از پرترددترین شهر‌های شمالی کشور شناخته می‌شود.

به گزارش خوبان، رشت به عنوان شهری‌ گردشگرپذیر با داشتن جمعیتی بالغ بر ۷۰۰ هزار نفر، به عنوان یکی از پرترددترین شهر‌های شمالی کشور شناخته می‌شود. همچنین بر‌اساس بررسی‌های انجام شده روزانه بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تردد در آن انجام می‌شود که مسلماً این رفت و آمد‌ها آخر هفته‌ها با افزایش چند برابری هم روبه‌رو هستند. اتفاقی که خود مزید بر علت شده و ترافیک را به عنوان بحرانی برای این شهر معرفی می‌کند. بنابر این متولیان چندسالی است که برای رفع این گره ترافیکی نسخه تراموا را پیچیده‌اند. پروژه‌ای که گفته می‌شود سال آینده صدای سوت خوش آن به گوش مردم شهر برسد. 

خیابان‌های شهر رشت پاسخگوی رفت و آمد‌های روزانه مردم نیستند. شهری که بر اساس گفته متولیان به عنوان یکی از پرجمعیت‌ترین شهر‌های شمالی کشور شناخته می‌شود و با توجه به نتایج به دست آمده از سوی مسئولان در خصوص تردد یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری در این منطقه می‌توان به این نتیجه رسید که تقریباً هیچ ساعتی از شبانه روز خیابان‌های درون شهری خلوت و خالی از ماشین نیستند. در ساعات شلوغ هم که تکلیف روشن است و می‌توان ازدحام، کلافگی راننده‌ها و مسافران را در همهمه ماشین‌ها و صدای ناهنجار بوق آن‌ها متصور شد. معضلی که به طور قطع به عنوان یک گره شهری از آن یاد می‌شود و چند سالی است که متولیان برای رفع آن نسخه راه‌اندازی خطوط تراموا را پیچیده‌اند. حالا این برنامه‌ریزی‌ها گویی به مرحله عمل نزدیک شده‌اند و مسئولان در راستای آن وعده شنیده شدن اولین سوت تراموای شهر را در سال آینده می‌دهند. تراموایی که اگر به این شهر برسد، علاوه بر رفع بخش عمده‌ای از معضل ترافیکی شهر، به دلیل ساختار زیبایی که دارد، بر جنبه گردشگرپذیری رشت نیز می‌افزاید. همچنین در صورت راه‌اندازی و موفقیت این طرح خیلی زود مسئولان استان‌های دیگر کشور نیز می‌توانند با الگوبرداری از این طرح معضل ترافیکی استان‌های خودشان را هم برطرف کنند. البته تمام این برنامه‌ریزی‌ها زمانی محقق می‌شوند که متولیان استانی همان طورکه وعده داده‌اند، بر گفته‌هایشان جامه عمل بپوشانند و این طرح را بدون تعویق پیش ببرند.

رشت در مرحله تجهیز به تراموا
شبکه حمل و نقل عمومی رشت هم همچون دیگر شهر‌های پرجمعیت کشور معیوب است و متناسب با نیاز جمعیتی منطقه رشد نمی‌یابد. از همین رو اغلب مردم برای تردد‌های روزانه‌شان رو به وسایل نقلیه شخصی می‌آورند. وسایلی که علاوه بر افزایش بار ترافیکی و مصرف سوخت بیشتر، معضل آلودگی هوا را هم ایجاد می‌کنند. بنابر این احداث تراموا به عنوان یک زیرساخت مناسب شهری محسوب می‌شود. در این خصوص مدیر کل دفتر حمل ونقل ریلی درون شهری سازمان شهرداری‌ها می‌گوید: «رشت اولین شهر کشور است که تراموا در آن راه‌اندازی می‌شود.» حسین رجب صلاحی می‌افزاید: «سازمان شهرداری‌ها با حساسیت بیشتری فرآیند انتخاب مشاور و انجام مطالعات این پروژه را در نظر دارد.» این مقام مسئول شهری با اشاره به اینکه این پروژه در حال مطالعه اولیه است، بیان می‌کند: «جلسات متعددی با مدیران استانی و شهری رشت برگزار شد که براساس اطلاعات اولیه اجرای این پروژه حدوداً ۲۵۰ میلیون یورو هزینه دارد.» گفته می‌شود که بر اساس قانون حمایت از سامانه حمل ونقل ریلی دولت ۵۰ درصد هزینه‌های مترو در شهر‌ها را تقبل و از طرق مختلف به شهر‌ها کمک می‌کند. بر همین اساس به شهرداری رشت پیشنهاد داده شده که بحث تأمین واگن تراموا را از طریق قانونی و از محل اعتبارات دولتی پیگیری کند تا بتوان نسبت به اجرای عملیات عمرانی و تأمین برخی تجهیزات شهری مورد نیاز این پروژه در اسرع وقت امیدوار بود. البته به گفته نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی برای تسریع این پروژه مقرر شده است که سه منبع درآمدی در این راستا استفاده شود. در این خصوص جبار کوچکی‌نژاد بیان می‌کند: «بودجه این پروژه از منابع خرید اوراق مشارکت، وام و اعتبارات دولتی تأمین می‌شود.» لازم به ذکر است که بحث حمل و نقل شهری با زیرساخت تراموا از مجلس هشتم در حال پیگیری است و حالا امروز نوبت به شهر رشت رسیده است بنا بر این در صورت توجه ویژه متولیان می‌توان به این امید داشت که به زودی معضل ترافیک شهری رشت برطرف شود. اتفاق بزرگ و خوبی که همت مسئولان دولتی را می‌طلبد.
 
منبع: روزنامه جوان
انتهای پیام/۲۱۲۱

مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads