کد خبر: 179564 - تاریخ: چهارشنبه، 5 دسامبر 2018 - 09:11

حجت الاسلام شهاب مرادی:

خانواده ها درباره ازدواج فرزندان خود قطعنامه صادر نکنند | با سختگیری در واقع به خودمان آسیب می زنیم

شهاب مرادی با اشاره به روایت «النِّکَاحُ سُنَّتِی فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِی فَلَیْسَ مِنِّی»، خاطرنشان کرد: ازدواج یک امر واجب نیست، اما کسانی که از ازدواج روی گردان بوده و وارد فرایند ازدواج نمی شوند، مصداق روایت مذکور هستند.

به گزارش خوبان، حجت الاسلام والمسلمین شهاب مرادی در سلسله نشست های «رسم عاشقی» که در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد، با بیان اینکه در برخی از موضوعات سختگیر هستیم، اظهار کرد: با سختگیری در واقع به خودمان آسیب می زنیم.

وی زمینه های فکری و فرهنگی را منجر به برداشت های متفاوت از مسائل و موضوعات دانست و افزود: غالبا برداشت های ما وابسته به دیده ها و شنیده های ماست و لذا ممکن است اشتباه باشد.

کارشناس رسانه ملی همسریابی اینترنتی و شرکتی را قابل قبول ندانست و تصریح کرد: مخالف آشنایی پسران و دختران در فضای مجازی هستم، در حالی که خانواده، خویشاوندان و آشنایان این ظرفیت را دارند که همسر مناسبی برای جوانان پیدا کنند.

شهاب مرادی با اشاره به روایت «النِّکَاحُ سُنَّتِی فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِی فَلَیْسَ مِنِّی»، خاطرنشان کرد: ازدواج یک امر واجب نیست، بلکه انسان با ازدواج می تواند خود را از گناه و حرام حفظ کند، اما کسانی که از ازدواج روی گردان بوده و وارد فرایند ازدواج نمی شوند، مصداق روایت مذکور هستند.

وی با اشاره به تفاوت های وجودی زن و مرد، عنوان کرد: در موضوع ازدواج نباید دختر و پسر را یکسان ببینیم. فرصت ازدواج برای دختران از ۱۸ سالگی آغاز می شود و تا ۲۵ سالگی به اوج می رسد، اما بعد از این سن دختران با خطر کاهش تدریجی شانس ازدواج مواجه هستند؛ این در حالی است که همواره امکان ازدواج برای پسران وجود دارد.

این کارشناس دینی با بیان اینکه بالغ بر ۱۴۷ هزار نامه درباره مشکلات ازدواج به دستم رسیده است، متذکر شد: از این نامه ها به عنوان مرجع پژوهشم استفاده می کنم.

پژوهشگر حوزه ازدواج و خانواده از دختران و پسران ادامه داد: دختران و پسران حق دارند همسر آینده خود را انتخاب کنند، اما برقراری ارتباط در فضای دوستی و خارج از محیط خانواده بیشتر جنبه فریبکاری و دلبری دارد و درست نیست.

وی با بیان اینکه خانواده ها درباره ازدواج فرزندان خود قطعنامه صادر نکنند، یادآور شد: برخی از والدین پیش از آمدن خواستگار شرط و شروط تعیین می کنند که این موضوع شانس ازدواج را کاهش می دهد.

مرادی، علاقه به جنس مخالف را یکی از نیازهای انسان و نشانه سلامت جسمانی او دانست و عنوان کرد: انسان نیازهای فراوانی دارد، اما همواره باید تقوا پیشه کند و ذلیل نیازهای خود نباشد. در واقع حق نداریم به هر چیزی فکر کنیم و باید افسار افکارمان را نگه داریم تا مرتکب معصیت نشویم.

وی با تاکید بر لزوم هم کفو بودن پسر و دختر در جریان ازدواج، اضافه کرد: عروس باید مورد تکریم خانواده داماد و داماد باید محبوب خانواده عروس باشد لذا در ازدواج مسائل فرهنگی، اقتصادی و اعتقادی باید مورد توجه قرار گیرد و زن یا مرد به دنبال تغییر همسر خود نباشد.

 

منبع:ایسنا

انتها یپیام/۶۵۶


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads