کد خبر: 176895 - تاریخ: شنبه، 20 اکتبر 2018 - 10:04

48 درصد تسهیلات پرداختی بانک‌ها صرف مشاغل خانگی و خوداشتغالی شد

انحراف بزرگ در اعطای تسهیلات اشتغال روستایی استان گیلان

کارگزار توسعه اشتغال گیلان با بیان اینکه، تنها ۱۷ و شش دهم درصد از مجموع طرح‌های مصوب کمیته فنی از جنس طرح‌های مشاغل خانگی و خود اشتغالی بوده که این میزان در شبکه بانکی بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خوبان خبر، حسین متقی‌طلب، با تحلیل وضعیت طرح‌های اشتغال‌زایی استان با بیان اینکه بیشتر تسهیلات اعطایی ماهیت طرح‌های خوداشتغالی و مشاغل خانگی دارد افزود: تنها در سه شهرستان رشت، فومن و صومعه‌سرا اعطای تسهیلات با رویکرد طرح‌های پراشتغال بوده است که متاسفانه سهم چندانی در مجموع پرداختی‌های استان توسط بانک‌های عامل نداشته است.

کارگزار توسعه اشتغال گیلان ادامه داد: ۱۷ و شش دهم درصد از مجموع طرح‌های مصوب کمیته فنی از جنس طرح‌های مشاغل خانگی و خوداشتغالی بوده که این میزان در شبکه بانکی بیشترین سهم را به خود اختصاص داده و عمده طرح‌های سرمایه گذاری در این مرحله مغفول مانده‌اند.

وی با اشاره به اینکه بیشتر تسهیلات پرداخت شده شبکه بانکی برای مشاغل خانگی بود اظهار کرد: ۴۸ درصد تسهیلات پرداختی بانک‌ها با رویکرد مشاغل خانگی و خوداشتغالی است.

متقی‌طلب ضمن ابراز نگرانی از شیوه پذیرش طرح‌های سرمایه‌گذاری در بانک‌های عامل، تصریح کرد: سهم منابع شهرستانی نباید تا این اندازه در شبکه بانکی صرف طرح‌های ناپایدار شود و باید علل این امر مورد آسیب‌شناسی و بررسی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه بالغ ۷۶ درصد منابع اعتباری استان از محل ۵۰ درصد ابلاغی هزینه شده است گفت: ۲۴ درصد منابع معادل ۴۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان باقی مانده که در اختیار بانک کشاورزی، پست بانک و صندوق کارآفرینی است که باید در ادامه ضمن توجه به سیاست‌های استان و رسته‌های اولویت‌دار، به دقت و حساسیت به طرح‌های مولد و اشتغال‌زا اختصاص یابد.

کارگزار توسعه اشتغال گیلان با تصریح اینکه جهاد کشاورزی با سهم ۶۱ درصدی بالاترین میزان پرداختی را به خود اختصاص داده که از این میزان ۳۸درصد طرح‌های جهاد کشاورزی مربوط به طرح‌های خود اشتغالی و مشاغل (دام سبک و سنگین، پرورش طیور و شیلات) است که بدلیل عدم برنامه‌یزی مدون در این بخش‌ها نمی‌توان انتظار اشتغال های پایدار را داشت.

وی با اشاره به حوزه صنعت و معدن، ۴۶ درصد طرح‌های پرداختی این حوزه را در زمره طرح‌های خوداشتغالی دانست و اذعان کرد: ۵۴ درصد مربوط به حوزه کارفرمایی است که توزیع آن در شهرستان‌ها بازخورد مناسبی را به‌دنبال نداشته است.

متقی‌طلب ۷۳ درصد تسهیلات پرداختی در حوزه میراث فرهنگی را خوداشتغالی اعلام و بیان کرد:۲۳ درصد پرداختی‌ها مربوط به طرح‌های گردشگری با رویکرد تجهیز و توسعه است.

وی با بیان اینکه ۸۶ درصد تسهیلات پرداختی در بخش خوداشتغالی میراث مربوط به صنایع دستی است گفت: پرداخت این تسهیلات از هیچگونه قاعده و الگویی پیروی نمی‌کند.

متقی‌طلب با بیان اینکه توزیع سهم شهرستانی مطابق با نیازهای هر شهرستان تعیین شده است تصریح کرد: متاسفانه برخی شهرستان‌ها بدون توجه به سهم اعتبار ابلاغی و اهداف و برنامه‌های اشتغال فراگیر اقدام به پرداخت تسهیلات کرده‌اند.

وی همچنین با اشاره به ارزیابی عملکرد در رسته بوم گردی، اذعان داشت: متاسفانه قفل صدور پروانه ساخت بر درب اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان زده شده است.

متقی‌طلب با تصریح اینکه حدود ۱۰۰ میلیارد تومان طرح بوم‌گردی در کمیته فنی استان مصوب شد اظهار کرد: پرداختی‌ها تاکنون زیر پنج درصد بوده و بقیه در دست بررسی بانک‌هاست.

وی اضافه کرد: ۲۵۲ طرح بوم‌گردی در سامانه کارا ثبت نام کرده‌اند که شهرستان رشت با ۶۴ طرح و چهار پرداخت رتبه اول دارد.

کارگزار توسعه اشتغال استان گیلان خواستار توجه جدی بانک‌های عامل در توزیع عادلانه تسهیلات در شهرستان‌‌ها و حمایت از طرح‌های سرمایه‌گذاری اشتغال‌زا شد و اظهار کرد: به منظور رسیدن به اهداف برنامه‌های اشتغال دولت و در راستای طرح تکاپو؛ میبایست اقدامات اصلاحی در برخی فرایندها در شبکه بانکی و دستگاه‌های اجرایی مرتبط صورت پذیرد تا در فرصت باقیمانده شاهد کاهش نرخ بیکاری و اشتغال پایدار فارغ التحصیلان استان باشیم و پرداخت تسهیلات به هر طریقی را به منزله رفع تکلیف تلقی نکنیم.

گفتنی است تنها می بایست ده درصد از منایع تسهیلات اشتغال روستایی به طرح‌های خود اشتغالی و مشاغل خانگی اختصاص می‌یافت.

 

انتهای پیام/۸۵۲


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads