کد خبر: 175820 - تاریخ: سه‌شنبه، 2 اکتبر 2018 - 09:08

مدیرکل منابع طبیعی گیلان خبرداد

واگذاری ۱۵۰۰ هکتار از اراضی ملی گیلان جهت زراعت چوب

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان، از واگذاری ۶۸۰ هکتار از عرصه های ملی و اراضی دولتی جهت صنوبرکاری به شرکت ها در قالب آگهی مزایده خبر داد و افزود: امسال برای یک هزار و ۵۰۰ هکتار برنامه داریم.

به گزارش خوبان به نقل از ایسنا، محسن یوسف پور در نشست کارگروه توسعه و اشتغال استان گیلان که در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان برگزار شد، موضوع زراعت چوب را یکی از موضوعات مهم در استان گیلان دانست و اظهار کرد: گیلان بالغ بر یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار وسعت دارد که یک میلیون و ۱۷ هزار هکتار آن(معادل ۷۰ درصد) عرصه های ملی است.

وی عرصه های ملی را شامل اراضی جنگلی، مرتعی، ساحلی و بیشه زارها دانست و افزود: ما در گیلان جنگل های هیرکانی داریم و این جنگل ها جزو بی نظیرترین جنگل های دنیا از نظر قدمت و تنوع ژنتیکی بوده و اخیرا به عنوان میراث جهانی به ثبت رسیده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان، ارزش جنگل های هیرکانی را فقط قدمت آن ندانست و گفت: این جنگل ها ازحیث اکولوژیکی ارزشمند هستند، زیرا اکوسیستم های قدیمی تر تنوع ژنتیکی بالاتری هم دارند و این تنوع باعث می شود که نقش بسزایی در تعادل زیست محیطی در سطح منطقه ای، ملی و بین المللی داشته باشند لذا امروز آژانس های بین المللی دنیا به دنبال حفظ این میراث هستند.

این مقام مسئول، با اشاره به وجود یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار از جنگل های هیرکانی در شمال ایران و حدود ۲۰ هزار هکتار در جمهوری آذربایجان، یادآور شد: ایران را به عنوان جایگاه جنگل های هیرکانی می شناسند و سهم گیلان ۵۶۴ هزار هکتار است.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری به ویژه طی چند سال اخیر نسبت به حفظ جنگل های شمال دغدغه مند هستند، خاطرنشان کرد: در این راستا طرح توقف بهره برداری از جنگل ها را اجرایی کردیم. براساس برنامه ششم طرح مذکور باید طی سال های ۹۶-۹۹ محقق شود، اما این دغدغه در گیلان مضاعف بود و لذا در سال ۹۶ بهره برداری از جنگل های گیلان را به صفر رساندیم.

یوسف پور، با اشاره به تخصیص اعتبار ویژه برای اجرای طرح تنفس جنگل از سوی رهبر انقلاب، عنوان کرد: بسیاری از شرکت های بهره بردار از کاربری به حفاظتی تغییر ماهیت دادند لذا بخشی از اعتبار مذکور برای این امر در نظر گرفته شد.

مدیرکل منابع طبیعی گیلان، با بیان اینکه جهت جلوگیری از مشکل کمبود مواد خام سلولزی طرح صنوبرکاری را پیش گرفتیم، گفت: شرکت شفارود به جای بهره برداری از جنگل های طبیعی به سمت زراعت چوب رفته است لذا ۱۱ هزار هکتار از اراضی را در اختیار این شرکت برای صنوبرکاری قرار دادیم و تیرماه امسال برای ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار قرارداد منعقد کردیم.

وی رونق زراعت چوب را یکی از رویکردهای این اداره کل دانست و بیان کرد: زراعت چوب را در پیش گرفتیم تا توقف بهره برداری از جنگل های طبیعی صنایع ما را تعطیل نکند. شرکت شفارود یکی از بزرگترین بهره برداران ماست لذا تلاش کردیم علاوه بر شرکت شفارود، صنوبرکاری در سطوح مختلف را متمرکز کنیم.

یوسف پور، شهرستان صومعه سرا را قطب زراعت چوب دانست و اضافه کرد: صومعه سرا مرکز صنوبرکاری گیلان است و وجهه ملی دارد. ۳۵۰ هکتار از عرصه های صنوبرکاری شده روستای تنیان در صومعه سرا را قرارداد بستیم تا علاوه بر افزایش ظرفیت تولید چوب، به اشتغالزایی روستاییان کمک کنیم.

این مقام مسئول، از واگذاری ۶۸۰ هکتار از عرصه های ملی و اراضی دولتی جهت صنوبرکاری به شرکت ها در قالب آگهی مزایده خبر داد و افزود: امسال برای یک هزار و ۵۰۰ هکتار برنامه داریم. البته ۴۵ هزار هکتار از اراضی تحت عنوان مستثنیات در اختیار مردم است و صنوبرکاری می کنند.

مدیرکل منابع طبیعی گیلان، با تاکید بر لزوم استفاده از بسته های ترویجی و اعطای تسهیلات جهت تشویق مردم به صنوبرکاری، خاطرنشان کرد: سال گذشته ۴۰۰ هزار نهال در اختیار مردم قرار گرفت. هدف ما این است که بهره برداری صنعتی از جنگل در قالب زراعت چوب در اراضی صورت گیرد.

وی جنگل های گیلان را قابل مقایسه با جنگل های اروپا ندانست و گفت: قدمت جنگل های اروپا ۱۰ هزار سال است، اما جنگل های ما ۶۰ میلیون سال قدمت دارند لذا باید تلاش کنیم این جنگل ها را حفظ و در عین حال اشتغال ایجاد کنیم تا شاهد آسیب های ناشی از بلایای طبیعی مانند سیل و رانش نباشیم.

یوسف پور، وقوع سیلاب را ناشی از نابودی جنگل ها و مراتع دانست و یادآور شد: امسال ۲۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی در اختیار سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری قرار گرفته تا با جدیت پروژه های آبخیزداری را دنبال کنیم. بی تردید با اجرایی شدن این پروژه ها علاوه بر حفظ جنگل ها و مراتع از بلایای طبیعی جلوگیری می شود.

 

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads