کد خبر: 175275 - تاریخ: دوشنبه، 24 سپتامبر 2018 - 21:55

گزارش/

جوانان جویای کار/ نگاهی به وضعیت اشتغال در گیلان

وضعیت اشتغال در گیلان با توجه به بهبود فضای کسب و کار در استان مطلوب نبوده و هر روز بر تعداد جوانان جویای کار افزوده می‌شود.

به گزارش خوبان، اشتغال و کاهش آمار بیکاری همواره یکی از دغدغه‌های مهم حکومت‌ها در دوران‌های مختلف بوده و دولت‌ها جهت کسب آرای مردم در ماراتن انتخاباتی ریاست جمهوری همواره بر این مهم تاکید داشته و رفع آن را وعده داده‌اند.

 

دولت تدبیر و امید نیز ایجاد اشتغال را مهمترین شعار خود در حوزه اقتصاد دانست و در وعده‌های انتخاباتی خود اعلام کرد: نخواهد گذاشت این همه جوان بیکار در مقابل خانواده و فرزندان شرمنده باشند.

 

حسن روحانی در مراسم تنفیذ خود در مرداد ۹۶ اولویت اصلی دولت دوازدهم را افزایش تولید و اشتغال اعلام کرده و از همه کسانی که به عظمت ایران می‌اندیشند، برای ساختن آینده‌ای درخشان کمک طلبید و بدین ترتیب چالش اشتغال به عنوان معضلی دارای ابعاد اقتصادی و اجتماعی، از همان ابتدا مورد توجه مسئولان اجرایی دولت قرار گرفت.

بر اساس تعریف اشتغال، بیکار به فردی گفته می‌شود که در هفته حتی یک ساعت هم نتوانسته کاری انجام دهد؛ این نوع بیکاری بدترین وضعیت بیکاری است که متاسفانه در گیلان وجود دارد. قدر مسلم، مستقیم‌ترین نتیجه بیکاری، از دست دادن درآمد و افزایش فشار اقتصادی بر افراد است که موجب فشارهای روانی و در نتیجه تحمیل آسیب‌های اجتماعی به جامعه می‌شود.

 

کاهش آمار بیکاری همواره جزو دغدغه مسئولان بوده و دولت تدبیر و امید برای کاهش این چالش در کشور و استان گیلان اقدامات جدی طی چند سال گذشته انجام و افزایش اشتغال را در دستور کار خود قرار داده است.

 

بر اساس آمار ارائه شده در گیلان نرخ بیکاری روند کاهشی را تجربه کرده به طوری که بر اساس نتایج به‌دست‌آمده در بهار سال ۱۳۹۷، نرخ بیکاری استان برابر ۱۰ درصد بوده که نسبت به نرخ ۱۰٫۶ درصد سال قبل، شش دهم درصد کاهش داشته ضمن اینکه ۲٫۱ درصد از میانگین کشوری پائین‌تر بوده است.

 

گرچه می‌توان گفت بسته به شرایط مختلف به طور کلی نرخ بیکاری بیش از پنج درصد نرخ نسبتاً بالایی است لیکن یکی از چالش‌های جدی استان و کشور بالا بودن نرخ بیکاری در گروه سنی جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله و بویژه نرخ بیکاری زنان است.

بر اساس نتایج بدست آمده در سال ۱۳۹۶ نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال استان برابر ۲۹ درصد بوده که نسبت به سال قبل تغییری نداشته است. این نرخ در بین مردان ۲۶٫۴ درصد و در بین زنان ۴۱٫۵ درصد بوده است.

 

نرخ مشارکت اقتصادی استان در بهار سال ۹۷ به میزان ۴۶٫۸ درصد بوده که ۵٫۷ درصد از نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور بالاتر بوده و ۲ درصد از مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

 

بر اساس آمارهای سال ۹۵ در گیلان حدود ۱۲۰ هزار نفر متقاضی کار وجود دارد که یا از خود شغل راضی نیستند و یا تاکنون شغلی نداشته‌اند. همچنین حدود ۴۰ هزار نفر نیز در دفاتر کاریابی ثبت‌نام کرده‌اند.

 

در واقع نبود بانک اطلاعاتی جامع از بیکاران و ویژگی‌های تحصیلی، مهارتی، فنی و … آن‌ها یکی از موانع تصمیم‌گیری مناسب برای تدوین سیاست‌های مناسب اشتغالزایی است که با تدوین این بانک اطلاعاتی می‌توان با پرداخت تسهیلات اشتغالزایی گامی هرچند کوچک در رفع بیکاری برداشت.

 

مصطفی سالاری، استاندار گیلان نیز بارها در جلسات مختلف بر متمرکز بودن آمار اشتغال در استان تاکید کرده و پراکندگی آمار اشتغال در دستگاه‌های گوناگون را عامل پراکندگی تصمیم گیری در حوزه اشتغال دانست و خواستار تمرکز آمار اشتغال استان و اعلام آن از یک منبع شد.

 

وی خواستار شفاف سازی آمار شاغلین استان شد و بیان کرد: همه دستگاه‌های اجرایی، ادارات، شرکت‌های دولتی و خصوصی آمار شاغلین خود را در سامانه ایی که بدین منظور طراحی میشود، ثبت کرده و بانک جامعی از شاغلین تدوین شود تا تعداد دقیق بیکاران استان شناسایی شود و بتوان بر اساس آن برای اشتغال استان برنامه ریزی کرد.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه نباید در ارائه آمار با اعداد بازی کنیم گفت: آمار اشتغالی که در استان ارائه می شود، چنین نبوده و واقعی نیست، زمانی اشتغال ایجاد خواهد شد که فرد بتواند از محل اشتغال، اقساط تسهیلات خود را بپردازد نه اینکه بدهکارتر شود.

 

سالاری با بیان اینکه تسهیلات اشتغالزایی صرفاً جهت ایجاد شغل است نه ترمیم معیشت خواستار تغییر رویکرد استان به اشتغال روستایی شد.

 

وی با تاکید بر اینکه باید اشتغال واقعی ایجاد کنیم افزود: این تسهیلات می‌تواند موجب تحول در اشتغال استان شود مشروط به اینکه خود آن را باور داشته و در میان مردم باشیم.

 

سالاری ادامه داد: میزان وامی که تاکنون در طول این سال‌ها جهت اشتغال اعطا شده بقدری بالا بوده که می‌توانسته در کشورهای همسایه نیز شغل ایجاد کند اما این وام‌ها را بدون رصد در مراحل بعدی پرداخت کرده و شغل هم ایجاد نکردیم و آمار بیکاری افزایش یافت.

 

وی با بیان اینکه تصمیمات امروز ما تاثیر مستقیمی بر زندگی مردم گیلان و نسل آینده خواهد داشت گفت: کاری کنیم از ما به نیکی یاد شود.

 

**ایجاد بیش از ۶ هزار شغل در نیمه نخست سال ۹۷

عباس علیزاده، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان با اشاره به وضعیت اشتغال استان در سال جاری اظهار کرد: در شش ماهه نخست سال جاری بیش از ۶ هزار شغل در استان ایجاد شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، یک هزار و ۵۷۶ شغل، شاهد افزایش محسوسی بودیم.

 

وی با بیان اینکه بیشترین اشتغال در طرح روستایی با ۲ هزار و ۹۵۸ شغل ایجاد شد ادامه داد: از مجموع مشاغل ایجاد شده، ۲ هزار و ۴۲۴ شغل از طریق صدور مجوز مشاغل خانگی، ۳۲۵ شغل از طریق کاریابی‌های استان، ۲۹ شغل از طریق طرح کارورزی و ۲۵۵ طرح مربوط به اشتغال فراگیر است.

 

علیزاده با اشاره به نرخ ۱۰ درصدی بیکاری در گیلان در مقایسه با نرخ ۱۲٫۱ درصدی کشور گفت: برنامه‌های اشتغالزایی استان در راستای سیاست‌های اعلام شده کلی کشور و بر اساس قوانین و مقررات، آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هایی است که در کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری و سایر کارگروه‌های تخصصی استان اجرا می‌شود.

وی با اشاره به برنامه‌های اجرایی اشتغالزا استان تصریح کرد: بسته جامع اشتغال فراگیر شامل چهار طرح توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار(تکاپو)، طرح مشوق‌های بیمه‌ایی سهم کارفرما، طرح کارورزی و طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی است که با تصویب در ستاد اقتصاد مقاومتی به تمام دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد.

 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان با اشاره به رتبه نخست گیلان در بهبود فضای کسب و کار اظهار داشت: هدف گذاری استان کاهش نرخ بیکاری طی برنامه ششم توسعه به هشت درصد و ایجاد ۱۰ هزار شغل پایدار است.

 

به گفته وی، اولویت‌های استان سرمایه‌گذاری در حوزه بوم‌گردی و گردشگری، کشاورزی و صنایع وابسته و صنعت و معدن است.

 

علیزاده با بیان اینکه گردشگری و زنجیره‌های وابسته به آن در سه حوزه خدمات، کشاورزی و صنعت قابل تعریف است خاطرنشان کرد: ایجاد ۵۰ هزار شغل پایدار در حوزه گردشگری طی برنامه مدون با استفاده از تسهیلات روستایی و عشایری هدف گذاری استان در حوزه اشتغالزایی است.

 

آری، گیلان دارای ظرفیت‌ها و قابلیت‌های ارزشمندی در بخش‌های مختلف است که با هزینه اندک، اشتغال منحصر به فردی را مهیا خواهد کرد اما باید دقت داشت تا منابع جایی هزینه شوند که منجر به ایجاد شغل شود.

منبع: شبستان

انتهای پیام/۴۳۲۳۲۱


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads