کد خبر: 17476 - تاریخ: دوشنبه، 28 ژانویه 2013 - 16:41

سخنرانی‌های غیراستاندارد در روز تکیه آیت‌الله بر صندلی «برچسب‌دار»

خوبان خبر: تعدادی از مدعوین با دستبندهای سبز در جلسه حضور یافته بودند و این حضور البته سخنرانان را به وجد آورد تا در خلال حرف‌هایشان فرصت را برای ذکر نام و یاد برخی زندانیان 88 و محکومان امنیتی غنیمت بدانند.

به گزارش خوبان به نقل از فارس،‌ عصر دیروز جمعی از خبرنگاران و وبلاگ نویسان دوم خردادی برای دعوت از آیت‌الله 78 ساله جهت نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری 92 به دیدار اکبر هاشمی رفسنجانی رفتند.

دعوت سازماندهی شده از هاشمی رفسنجانی اما همه محور این ملاقات نبود بلکه مدعوین – به جز معدودی خبرنگار رسانه‌های اصولگرا – آمده بودند تا با طرح برخی حرف‌ها، حمایت خود را از دولت وحدت ملی اعلام کنند.

این دیدار حاشیه‌های فراوانی داشت که برخی از آنها از منظر خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس به شرح ذیل است.

* گفته بودند خبرنگاران برای ملاقات با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که مجری برنامه آن را حرکتی خودجوش عنوان کرد، ساعت 14:45 در ساختمان قدس حضور یابند.

* خبرنگاران این بار برخلاف شغل حرفه‌ای خود به حکم کوزه‌گر از کوزه شکسته آب می‌خورد در بدو ورود به مجمع تشخیص مصلحت نظام به درخواست مسئولان روابط عمومی مجمع ضبط‌ها و تلفن‌های همراه خود را به مسئولان حفاظت تحویل دادند.

* قبل از شروع مراسم اعلام شد از جمع حاضر 15 نفر تقاضای صحبت کردند که در نهایت از میان آنها 8 خبرنگار و وبلاگ نویس همسو اجازه طرح دیدگاه‌ها و سؤالاتشان را یافتند و از این منظر فعالان رسانه‌ای اصولگرا در اقلیتی نجیب قرار گرفتند.

* مجری برنامه پیش از ورود هاشمی رفسنجانی  به محل نشست از حاضران خواست در بدو ورود آیت‌الله شعار غیر استاندارد سر ندهند اما فراموش کرده بود یا دوست داشت که فراموش کرده باشد به حاضران سفارش کند حرف‌های غیر استاندارد نیز نزنند و به خاطر همین هر 8 سخنران جلسه راه جاده خاکی را در پیش گرفتند.

* عقربه‌های ساعت حدودا 15:15 را نشان می‌داد که هاشمی رفسنجانی با سلام و صلوات وارد محل برنامه شد و بعد از استقرار او روی صندلی‌ که برچسب «بیت‌المال مسلمین» را داشت، قرائت سوره مبارکه کوثر به جلسه رسمیت بخشید.

* تعدادی از مدعوین با دستبندهای سبز در جلسه حضور یافته بودند و این حضور البته سخنرانان را به وجد آورد تا در خلال حرف‌هایشان فرصت را برای ذکر نام و یاد برخی زندانیان 88 و محکومان امنیتی غنیمت بدانند.

* قدرت‌الله علیخانی مشاور هاشمی رفسنجانی از جمله حاضران این جلسه بود و البته غلامعلی رجایی هم که از او به عنوان یکی از مشاورین آیت‌الله یاد می‌شود برای لحظه‌ای خود را به خبرنگاران نشان داد اما بلافاصله محل برگزاری نشست را ترک کرد.

* تک مضراب سخن همه سخنرانان جلسه دعوت از هاشمی رفسنجانی برای ورود به صحنه انتخابات جهت خروج از وضع موجود بود و البته رئیس مجمع تشخیص مصلحت هم این دعوت را رد نکرد و اگرچه گفت فعلا بنای ورود ندارم اما گفت که اگر اطمینان یابد فقط او می‌تواند در شرایط موجود تغییر ایجاد کند، لحظه‌ای تردید نکرده و نامزد انتخابات ریاست جمهوری می‌شود.

* «بحرانی نشان دادن کشور و قرار داشتن در شرایطی مشابه وضعیت جنگی» مطلع کلام سخنرانان این جلسه بود که از هاشمی به عنوان «فرمانده کل قوا در زمان جنگ»، «سردار سازندگی پس از جنگ»، «یکی از ستون‌های اصلی نظام اگر گفته نشود ستون اصلی نظام»، «بزرگ قوم»، «مبدع و محور دولت وحدت ملی» خواستند که برای تغییر در این شرایط با کمک خاتمی، حسن خمینی، ناطق نوری، حسن روحانی و عبدالله نوری مجمعی را تشکیل دهند و مدیریت انتخابات آینده را در دست گیرند.

* یکی از سخنرانان با تاریخی خواندن مقطع فعلی کشور ادعا کرد که «اقتدارگرایی و انحصارطلبی» نظام سیاسی را در برگرفته و در ادامه، عامه مردم ایران را به 21 خصلت رذیله از جمله دروغگویی و ریاکاری و سوء‌استفاده از دین و مقدسات و ناسازگاری و نداشتن روحیه جمعی متهم کرد.

* یکی از سخنرانان نیز هاشمی را مردی در کنار مردم و سخنگوی جنبش اعتراضی در شرایط حصر رهبران این جنبش معرفی کرد و نقش وی را در تنفس بخشی به معترضان در این ایام تاریخی دانست و از هاشمی خواست به جای بحث‌های تئوریک، عملا اقدامی برای تغییر وضع موجود انجام دهد!

* سخنران دیگری خود را برآمده از متن جامعه معرفی کرد و بدون اشاره به منبع اطلاعاتی خود به هاشمی رفسنجانی گفت که نه تنها محبوبیت وی در بین مردم کم نشده بلکه برخی محدودیت‌ها و زندانی شدن فرزندانش [به اتهامات امنیتی و مالی] برای وی آبرو آورده است!

این فرد از هاشمی رفسنجانی به عنوان «آخرین شانس مردم ایران در انتخابات آینده!» یاد کرد و سخن خود را اینگونه پایان داد: ماه درخشنده چو پنهان شود/ شب‌پره بازیگر میدان شود؛ حضرت آیت‌الله! پنهان نشوید.

* یکی دیگر از سخنرانان با بیان اینکه اصلاح طلبان و اصولگرایان هر دو انحصارطلبند، هاشمی را نماد اعتدال‌ گرایی در جامعه معرفی کرد و البته گریزی هم به گذشته وی زد و گفت: شما نماد فاصله گرفتن حاکمیت از مردم بودید اما اکنون همراه مردم هستید و آنها را درک می کنید.

وی البته در خلال سخنانش ادعای سران فتنه مبنی بر تقلب در انتخابات 88 را تکرار کرد و از قول روزنامه‌نگاران دوم خردادی اعلام کرد که هنوز نمی‌دانند تکلیف انتخابات گذشته چه شد و رای آنها کجا رفت و لذا چشمداشتی هم به انتخابات آینده ندارد.

این فرد که از هاشمی رفسنجانی خواست تکلیف او را برای شرکت یا عدم شرکت در انتخابات یازدهم روشن کند، سخنانش را اینگونه تمام کرد که «آقای هاشمی! اگر حوادث گذشته دوباره تکرار شد، چه کار کنیم؟ آیا به خدا پناه ببریم یا شیوه دیگری در پیش بگیریم؟

هاشمی رفسنجانی البته در جواب سخنان این فعال رسانه‌ای دوم خردادی بدون اشاره به نام کسی گفت که راه او تفاوت دارد و او بهترین کار را همکاری و صحبت با رهبری می‌داند.

* هاشمی رفسنجانی هنگامی که می‌خواست از سیاست خارجی دولت خود در برابر سیاست خارجی دولت احمدی‌نژاد دفاع کند، خاطره جالبی تعریف کرد: در دولت ما با کشورهای عربی منطقه که در زمان جنگ حامی صدام بودند، ارتباط خوبی برقرار شد و ما به گونه‌ای با آنها رفتار کردیم که من برادر بزرگ آنها بودم!

* رئیس مجمع تشخیص مصلحت همچنین آغاز فعالیت‌های هسته‌ای در کشور را به دوران مسئولیت خود منتسب کرد و خاطره‌ای نیز در این زمینه گفت: آن روزها هم ما با آژانس مذاکره داشتیم و هر وقت بحثی پیش می‌آمد آقای امرالهی [رئیس وقت سازمان انرژی اتمی] می‌رفت و با زبان یزدی با آنها صحبت می‌کرد و حوصله‌شان را هم سر نمی‌برد و موضوع حل می‌شد اما از وقتی گفتیم عضو باشگاه اتمی شدیم، مشکلات آغاز شد!

* در پایان این دیدار یک بسته لوح فشرده حاوی خاطرات هاشمی رفسنجانی از سال 57 تا 67، تفسیر راهنمای فرهنگ قرآن وی و گزارش مصور سفرش به عربستان (فدک و عراق) به خبرنگاران اهدا شد.

 

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads