کد خبر: 17470 - تاریخ: دوشنبه، 28 ژانویه 2013 - 11:38

پنج تن از خبرنگاران نزدیک به فتنه بازداشت شدند

خوبان خبر: جواد دلیری که سردبیر روزنامه اعتماد را بر عهده دارد و پیش از این نیز در نشریات و روزنامه های مختلف جریان موسوم به اصلاح طلب از جمله ایران، اعتماد ملی و شهروند امروز فعالیت داشته است، یکشنبه دستگیر و روانه بازداشتگاه شد.

به گزارش خوبان به نقل از مشرق، جواد دلیری که سردبیر روزنامه اعتماد را بر عهده دارد و پیش از این نیز در نشریات و روزنامه های مختلف جریان موسوم به اصلاح طلب از جمله ایران، اعتماد ملی و شهروند امروز فعالیت داشته است، یکشنبه دستگیر و روانه بازداشتگاه شد.

مشرق نوشت: همچنین ساسان آقایی که سابقه دو بار بازداشت و محکومیت قبلی را نیز دارد و اکنون به عنوان خبرنگار روزنامه اعتماد فعالیت می کند، بازداشت شد. آقایی که حدود 30 سال سن دارد سابقه فعالیت در روزنامه های اعتماد، توسعه، مردم سالاری، فرهیختگان و اعتماد ملی و نشریه صبح آزادی را دارد.


جواد دلیری

وی در سال 81 نیز در جریان برگزاری مراسم غیر قانونی به بهانه‌ی سالروز حوادث 18 تیر 78 مدتی بازداشت شده بود.

این عنصر رسانه ای در میان خبرنگاران به نزدیک بودن به عبدالله نوری شهرت دارد ؛ در سال 88 نیز همراه با جمعی دیگر جزء حامیان کاندیداتوری نوری بود و سایت خرداد را با انگاره سازی از روزنامه توقیف شده خرداد متعلق به عبدالله نوری راه اندازی کرد.


ساسان آقایی

آقایی هفت سال بعد از اولین بازداشت خود، در آذر ماه سال 88 مجدداً بازداشت شد و پس از گذشت حدود چهار ماه با قرار وثیقه از زندان آزاد شد. عبدالله نوری بلافاصله پس از آزادی وی در منزل او حاضر شد و با آقایی و خانواده اش دیدار کرد.

وکالت ساسان آقایی را محمد مصطفیی وکیل جوان و ماجراجویی که با پرونده سکینه محمدی برای خود کاسبی مفصل سیاسی به راه انداخت و سرانجام نیز از کشور فرار کرد، بر عهده داشت.
آقایی در خصوص اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام با حکم دادگاه انقلاب به یک سال حبس تعزیری محکوم شد اما در حالی که تنها چهار ماه حبس را در دوران تحقیقات مقدماتی پرونده اش تحمل کرده بود، برای تحمل مابقی مجازات خود به زندان نرفت.

نوشته های آقایی علاوه بر انتشار در روزنامه ها و نشریات محل فعالیت وی و وبلاگ شخصی اش با عنوان “تریبون آزاد” به طور مکرر در رسانه های ضد انقلاب روز، گویا نیوز، ادوار نیوز و سحام نیوز منتشر شده است.

وی از امضا کنندگان نامه ای است که روز 1 شهریور سال 88 با 293 امضا منتشر شد و با عنوان جنجالی «در برابر کودتا متحد شوید یا امروز یا هیچ وقت» بر روی خروجی رسانه های جریان فتنه و ضد انقلاب قرار گرفت.

تعدادی از افرادی که نام آنها در ذیل این نامه آمده بود، بلافاصله امضای نامه را تکذیب و از محتوای هتاکانه آن ابراز برائت کردند اما آقایی امضای خود را رد نکرد.

ساسان آقایی سردبیر مجله صبح آزادی نیز بود که تنها 10 شماره از آن از شهریور 89 تا خرداد 90 منتشر شد و در ادامه به دلیل اختلاف داخلی با صاحبان امتیاز نشریه انتشار آن متوقف شد.

نسرین تخیری خبرنگار روزنامه اعتماد و از عناصر رسانه ای مرتبط با جریانهای فمینستی نیز در بین بازداشت شدگان قرار دارد.

در سوابق تخیری که ارتباط نزدیکی با جریانهای فمنیستی دارد امضا و مشارکت در بیانیه هایی نظیر بیانیه موسوم به مادران طرفدار صلح به چشم می خورد.

در این بیانیه ضمن ارائه تصویری تیره و تار از وضعیت ایران و قریب الوقوع بودن حمله نظامی آمریکا علیه کشورمان در خصوص سرنوشت کشور اظهار نگرانی شده بود.

در این بیانیه از موضوع هسته ای که پافشاری در حقوق مسلم ملی در این پرونده مورد حمایت عموم جامعه ایران است و ملت ایران به این مسئله به عنوان موضوعی که مرتبط با اعتبار، اقتدار و عزت ملی و استقلال کشور است نگاه می کند به عنوان مسئله ای یاد شده بود که تصمیمات گرفته شده در خصوص آن بدون نظر اکثریت ملت است.

نام نسرین تخیری که از فعالان جریان فمنیستی داخل کشور نیز هست در پای بیانیه های محکومان یا بازداشت شدگان جریان فتنه نیز به چشم می خورد، وی سابقه فعالیت در روزنامه های سرمایه و اعتماد را دارد.

همچنین شب گذشته دو عنصر رسانه‌ای نزدیک به جریان فتنه با حکم قضایی بازداشت و روانه بازداشتگاه شدند.

میلاد فدایی اصل عنصر رسانه‌ای جوانی است که در آذر ماه سال 88 نیز بازداشت و به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود که البته پنج ماه بیشتر تحمل حبس نکرد. او یک بار دیگر نیز در اسفند ماه سال 89 بطور موقت بازداشت شد. خبر بازداشت شب گذشته فدایی را بی‌بی‌سی منتشر کرده است.

وی دبیر سیاسی ایلناست که سابقه چندانی در کار روزنامه‌نگاری نیز ندارد اما نوشته‌های او در وبلاگ شخصی‌اش نشان از روحیه ماجراجویانه او دارد.

سلیمان محمدی عنصر رسانه‌ای دیگری است که بی‌بی‌سی خبر بازداشت او را منتشر کرده است.

محمدی پيش از اين در سه مرحله به مدت هشت ترم از سوي كميته انضباطي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري تعليق تحصيلي شده بود. او در مقطع تعليق از تحصيل، دانشجوي دانشكده علوم اجتماعي و ارتباطات دانشگاه علامه بود، در مقطع سال 88 بعنوان سخنگوی “کمیته دفاع از حق تحصیل” با رسانه‌هاي مختلف از جمله سايت‌هاي ضد انقلاب گفت‌وگو مي‌كرد.

 

 


سلیمان محمدی

كميته موسوم به دفاع از حق تحصيل، در جريان انتخابات سال 88 تحت نظارت و هدايت عباس عبدي فعال شد و وظيفه برجسته سازي احكام صادر شده براي دانشجويان و همچنين دامن زدن به ادعاي “دانشجويان ستاره‌دار” براي بهره‌برداري تبليغاتي و انتخاباتي را براي خود تعريف كرد.

محمدی كه اكنون خبرنگار سرویس حوادث روزنامه بهار است، با روزنامه های اعتماد، شرق، فرهیختگان، همشهری، دنیای اقتصاد امارات، فرهنگ آشتی نيز همکاری داشته و عمدتاً بعنوان خبرنگار صفحه اجتماعي اين رسانه‌ها فعاليت كرده است.

يكي از دفعات صدور حكم تعليق تحصيلي براي وي، به سال 88 باز مي‌گردد كه کمیته انضباطی دانشگاه علامه طباطبايي، به اتهام “تبانی برای برهم ریختن نظم دانشگاه” او را به یک ترم محرومیت از تحصیل و ممنوع الورودی به دانشگاه محکوم کرد و همان زمان عنوان شد كه او پس از حوادث كوي دانشگاه در سال 88، در ترغيب دانشجويان به شركت نكردن در امتحانات و اخلال در برنامه هاي دانشگاه و تباني براي بر هم ريختن نظم دانشگاه نقش داشته است. او در سال 87 نیز به سه ترم متوالی تعلیق از تحصیل محکوم شده بود.

بتازگي نيز در پي انتشار خبر تجاوز جمعي به يك دختر هندي در اين كشور، راديو آزاد فرانسه با سلیمان محمدی بعنوان خبرنگار اجتماعي گفت‌وگويي ترتيب داد كه وي در اين گفت‌وگو مدعي شد كه آمار تجاوزات در ايران كه از سوي پليس آگاهي اعلام مي‌شود، غير واقعي است و در بسياري از موارد، افراد از ترس آبرو اين مسئله را اعلام نمي‌كنند.

محمدی از قول مقامات ادعا کرد که آمار تجاوز در ایران افزایش یافته است. او 60 درصد تجاوزات را به مردان كه اغلب كودكان هستند و 40 درصد را متوجه زنان دانست كه اين بخش از ادعاي او، بازتاب زيادي در رسانه‌هاي بيگانه پيدا كرد. وي در عين حال، حكم اعدام براي متجاوزان در ايران را نيز كه حكمي قانوني و برگرفته از شريعت اسلامي است،‌ اعمال خشونت خواند كه بايد از آن جلوگيري شود.

 

انتهای پیام/

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads