کد خبر: 174601 - تاریخ: دوشنبه، 17 سپتامبر 2018 - 08:48

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان:

هیچ خطری مانند فاضلاب و زباله گیلان را تهدید نمی کند

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان، محیط زیست را زیرساخت توسعه در گیلان دانست و یادآور شد: هیچ خطری مانند فاضلاب و زباله استان گیلان را تهدید نمی کند و اگر محیط زیست سالم و درست نباشد، اقتصاد کشاورزی، اقتصاد صنعتی و اقتصاد گردشگری معنا ندارد.

به گزارش خوبان، کیوان محمدی در چهارمین نشست از سلسله نشست های مطالبه گری تخصصی دانشجویی که تحت عنوان «به وقت مردم» در سازمان بسیج دانشجویی استان گیلان برگزار شد، ماه محرم را ماه مظلومیت انسانیت دانست و اظهار کرد: تاریخ زندگی امام حسین(ع) تاریخ زندگی یک شخص یا یک واقعه نیست، بلکه ریشه در تاریخ انسان دارد و حق را در مقابل باطل به تصویر و ترسیم کشیده و لذا ماندگار شده و بسیاری از بزرگان سایر ادیان وقتی با داستان کربلا آشنا می شوند، نسبت به امام حسین(ع) دلباختگی پیدا می کنند.

ایسنا نوشت: وی بسیج را به مثابه خانه خود دانست و افزود: بنده از ابتدای انقلاب در سپاه و عضو بسیج بودم و هرگز بسیجی بودن خود را کتمان نمی کنم، زیرا سپاه و بسیج از ارکان مهم ماندگاری انقلاب و نظام بوده و اگر قرار است انقلاب ما به انقلاب جهانی امام زمان(عج) متصل شود، بایستی تفکر بسیجی را حفظ کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان، با بیان اینکه سپاه و بسیج باید از هر شائبه آسیب زا دور بماند، خاطرنشان کرد: سپاه و بسیج توانسته هشت سال جنگ را مدیریت کند و بعد از آن، در بزنگاه هایی که ممکن بود کشور در سراشیبی سقوط قرار گیرد، از آن محافظت و هجمه های دشمن را  دفع کرده است.

این مقام مسئول، بسیج را نیازمند حفاظت و حمایت دانست و گفت: باید بدانیم چگونه از بسیج حفاظت و حمایت کنیم تا فداکاری ها اثر خاص خودش را داشته باشد و مردم قدردان این فداکاری ها باشند.

محمدی، ورود بسیج از فاز نظامی به فاز علمی – فرهنگی را مایه مسرت دانست و عنوان کرد: اگر در یک دوره اسلحه به دست گرفتن اولویت داشت، امروز باید قلم به دست بگیرید، زیرا با اسلحه نمی توان جواب همه تهاجمات را داد، بلکه گاهی نوک پیکان قلم موثرتر از موشک های دوربرد عمل می کند و در حل مشکلات اثرگذاری دارد.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری دهه حاضر را دهه پیشرفت ایران معرفی کردند، متذکر شد: در فرهنگ و ادبیات ما رشد مفهومی جامع تر از توسعه دارد. در واقع توسعه به معنی وسعت دادن بوده و بیشتر جنبه فیزیکی دارد، اما وقتی صحبت از رشد است، هم رشد کمی و هم رشد کیفی مد نظر قرار می گیرد. متاسفانه در ادبیات اقتصادی ما جای رشد و توسعه عوض شده و بیشتر به توسعه توجه می شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان، رشد، پیشرفت و توسعه را یک مفهوم کمی – کیفی دانست و تصریح کرد: بایستی هم در ارکان اقتصادی کشور توسعه ایجاد کنیم و هم با بالا بردن بهره وری، کیفیت عملکردهای اقتصادی را افزایش دهیم. در این راستا سازمان مدیریت و برنامه ریزی مسئولیت توسعه و برنامه ریزی کشور و رصد فرایند توسعه را بر عهده دارد، اما نباید به توسعه به عنوان یک مفهوم منطقه ای نگاه کنیم. متاسفانه امروز در هر منطقه ای از توسعه سخن می گویند، در حالی که باید بدانیم جایگاه ما در توسعه کجاست.

وی توسعه را یک مفهوم جهانی دانست و تاکید کرد: رشد و توسعه بدون ارتباط با دنیای مدرن امکان پذیر نیست. هیچ تجربه علمی از اینکه یک کشور بدون ارتباط با دنیا و در درون خودش به رشد و توسعه دست پیدا کند، وجود ندارد.

محمدی، با بیان اینکه یک کشور نمی تواند بدون ارتباط با دیگر جوامع ساختارهای خودش را بهبود ببخشد، گفت: مقام معظم رهبری بر تمدن سازی تاکید دارند لذا برای اینکه تمدن ساز باشیم باید دل بزرگی داشته باشیم و بتوانیم همه تفکرات را در درون خود جای دهیم و از آنها برای توسعه استفاده کنیم. نمونه هایی از این فراگیری در تمدن ایران باستان و بعد از آن در تمدن اسلامی مشهود است. اگر قرار است ما توسعه پیدا کنیم، در وهله نخست باید تعامل با جهان را به عنوان یک اصل بپذیریم. البته تعامل به معنی زیر سیطره قرار گرفتن نیست. تاریخ پیچیده و پر فراز و نشیب کشور ما گواه است که هرگاه ایران مورد هجوم دشمنان قرار گرفته خیلی زود خود را بازیابی کرده و همانند ققنوس از دل آتش بیرون آمده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان، در ادامه به آخرین وضعیت برنامه آمایش استان اشاره کرد و یادآور شد: برنامه آمایش استان گیلان تدوین شده، اما هنوز به تصویب نرسیده است که قطعا بعد از تصویب در آمایش ملی و منطقه ای اثرگذار خواهد بود. در این برنامه محورهای توسعه گیلان را حول سه سناریو ساماندهی کرده ایم و از خوش بینانه ترین حالت تا بدبینانه ترین را مد نظر قرار داده ایم.

وی ادامه داد: در برنامه آمایش فارغ از تحریم ها و دیپلماسی جهانی، نوستراک را به عنوان محور صادرات و واردات اولویت قرار داده ایم و لذا راه آهن گیلان جهت اتصال بندر چابهار به بندر آستارا اهمیت پیدا می کند. در شرایط ایده آل تکمیل نوستراک تجارت ما را تقویت خواهد کرد، اما واقعیت امر این است که کشورهای زورگو و سلطه گر خودشان را به ما تحمیل می کنند و لذا خود به خود کشاورزی برای ما دارای اهمیت می شود.

محمدی، اقتصاد مقاومتی را به مثابه اقتصاد انعطافی دانست که آمادگی مقابله با شرایط پیش آمده را داشته باشد و اظهار کرد: شرایط ایده آل جهانی برای تجارت به معنی تعطیلی کشاورزی نیست، اما اگر نتوانستیم با شرایط موجود هماهنگ شویم، به سمت سناریوی صنعت و کشاورزی خواهیم رفت. البته سیاست های کلان در حیطه اختیارات سران نظام است و در شرایط خاص باید تصمیمات خاص گرفته شود.

این مقام مسئول، با بیان اینکه کشاورزی در گیلان می تواند صنعت توریسم را تقویت کند، گفت: مشکل اشتغال با تقویت بخش کشاورزی حل نمی شود، زیرا روند توسعه در دنیا بدین شکل بوده که جمعیت ۷۰ درصدی کشاورزان در قرن ۱۹ به ۵ درصد در قرن حاضر کاهش پیدا کرده و لذا در استان گیلان طی ۵۰ سال اخیر از ۶۰ درصد به ۲۷ درصد رسیده است. بی تردید این نسبت در آینده کاهش پیدا خواهد کرد و بر این اساس اقتصاد کشاورزی نمی تواند مشکل اشتغال و بیکاری جوانان را حل کند، زیرا محدودیت منابع و فناوری داریم. البته بایستی با استفاده از فناوری های نوین در کشاورزی ارزش افزوده ایجاد کنیم و بیشترین بهره وری را در واحد سطح داشته باشیم.

وی حل مشکل اشتغال را از طریق توسعه صنعت و تجارت امکان پذیر دانست و عنوان کرد: رویه سازمان مدیریت و برنامه ریزی بعد از احیا بر این اساس قرار گرفته که هیچ حرکتی را بدون مطالعه انجام نخواهیم داد لذا با دانشگاه های گیلان، شهید بهشتی و علامه طباطبایی قراردادهایی منعقد کردیم تا ظرفیت های استان را در اقتصاد مدرن بسنجیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان، با اشاره به مقاومت کشاورزان در برابر تغییر، متذکر شد: گاهی به این نتیجه می رسیم که تولید یک محصول کشاورزی غیر استراتژیک به سود ما نیست لذا باید ذهن جامعه را برای توسعه یافتگی آماده کنیم و کشاورز آمادگی تغییر کشت را داشته باشد. البته محصولات کشاورزی استراتژیک مانند گندم و برنج و ذرت شامل این موضوع نمی شود، زیرا اقتضای امنیت ملی و امنیت غذایی ماست.

وی با بیان اینکه بهره وری کشاورزی بدون ارتباط با علم روز دنیا متحول نمی شود، خاطرنشان کرد: زمین عنصر اولیه در کشاورزی است لذا خوب استفاده نکردن از زمین از یک طرف و فشارهای اقتصادی از طرف دیگر باعث می شود کشاورز زمین های بلا استفاده خود را به ویلاسازان بفروشد لذا باید به دنبال افزایش بهره وری از زمین های کشاورزی باشیم.

محمدی، با تاکید بر لزوم ایجاد انسجام اجتماعی، اضافه کرد: توسعه یعنی با حداقل امکانات حداکثر بهره وری را داشته و باشیم و لذا اگر صنعت، تجارت و کشاورزی ما به محیط زیست و منابع طبیعی آسیب وارد کند، نه تنها توسعه شکل نگرفته، بلکه ضد توسعه است.

وی با بیان اینکه استان گیلان بیش از ۲ هزار روستا دارد، ایجاد ۵ هزار واحد بوم گردی را یک ظرفیت بالقوه دانست و یادآور شد: برای ایجاد واحدهای بوم گردی باید متقاضی داشته باشیم و دولت برای ۵ هزار واحد اعلام آمادگی کرده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان، با اشاره به مشارکت ۳۵ کمیته با حدود ۳۵۰ نفر عضو از گروه های صنفی و سنی مختلف در تدوین برنامه ششم، گفت: فعالیت این کمیته ها مورد توجه استاندار گیلان قرار گرفت و لذا کمیته های ۴۸گانه در همین راستا کار تدوین، اجرا و نظارت بر برنامه های توسعه استان را انجام می دهند. قطعا گروه های بسیجی می توانند در این کمیته های علمی نقش مشورتی و اثرگذار داشته باشند.

محمدی، پشت سر گذاشتن تنش آبی امسال را یکی از نتایج فعالیت کمیته های ۴۸گانه دانست و تصریح کرد: امسال هم بارش های ما نسبت به سال های گذشته کمتر بود، هم با کاهش آب پشت سد مواجه بودیم، اما مدیریت به گونه ای بود که کشاورزی ما دچار بحران نشد.

وی از افزایش ۴ هزار هکتاری مساحت باغات چای استان در دولت تدبیر و امید خبر داد و افزود: باغات چای ما در گذشته ۵۰ هزار هکتار مساحت داشت که به ۳۰ هزار هکتار و سپس ۱۸ هزار هکتار تا سال ۹۲ رسیده بود. در حال حاضر ۲۴ هزار هکتار باغ چای داریم که نتیجه سیاست های تشویقی دولت و حمایت های دکتر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه از صنعت چای است. البته چای در دنیا محصول استراتژیک محسوب نمی شود، اما اقتصاد خانوارهای گیلانی متکی به چای بوده و در حال حاضر قیمت خرید چای از چایکاران بیش از دو برابر شده است.

این مقام مسئول، محیط زیست را زیرساخت توسعه در گیلان دانست و یادآور شد: هیچ خطری مانند فاضلاب و زباله استان گیلان را تهدید نمی کند و اگر محیط زیست سالم و درست نباشد، اقتصاد کشاورزی، اقتصاد صنعتی و اقتصاد گردشگری معنا ندارد. مقام معظم رهبری از صندوق توسعه ملی اعتباراتی را برای حل مشکل زیست محیطی استان های شمالی در نظر گرفته اند.

محمدی، با بیان اینکه کشاورزی در کشورهای توسعه یافته تحت تاثیر صنعت است، تاکید کرد: محور توسعه کشور باید نفت و پتروشیمی باشد و لذا مشکل کار ما خام فروشی است. توسعه به علم نیاز دارد و علم کشاورزی و صنعت را متحول و نفت را تبدیل به ارزش افزوده می کند. کشاورزی سنتی نمی تواند غذای جمعیت ۸۰ میلیونی کشور را تامین کند، اما با علم و دانش می توانیم صادرات محصولات کشاورزی هم داشته باشیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان، با تاکید بر اینکه فرهنگ کار ما باید تغییر کند، متذکر شد: متاسفانه جوانان هنوز به دنبال پشت میز نشینی هستند، در حالی که استان گیلان بیش از ظرفیت خودش کارمند دارد، اما این زمینه در گیلان است که با ایجاد ظرفیت های خدماتی، ورزشی و گردشگری در مناطق روستایی علاوه بر رونق اقتصاد روستا، به مهاجرت معکوس نیز کمک کنیم. بسیاری از مدارس بلا استفاده در روستاها هستند که می توانند پایگاهی برای استراحت سالمندان کشور و یا کمپ های ورزشی باشند. در واقع باید به دنبال ایجاد مشاغل جدید روستایی باشیم.

وی جنگل های هیرکانی را به مثابه فسیل زنده دانست و یادآور شد: ما در گیلان مهمترین جنگل های دنیا را داریم و بسیاری از افراد از کشورهای مختلف حاضر هستند برای دیدن جنگل های هیرکانی به گیلان بیایند. ما باید از ظرفیت ها و مواهب طبیعی خودمان بیشترین استفاده را داشته باشیم.

محمدی، ماموریت سازمان مدیریت و برنامه ریزی را بررسی و تایید طرح ها و برنامه های دستگاه ها و تخصیص اعتبار لازم دانست و عنوان کرد: مسئله محیط زیست، پسماند، سراوان، تالاب و رودخانه های گیلان را یک مسئله واحد می بینیم لذا در سال ۹۴، ۱۵ میلیارد تومان و در سال ۹۵، ۵۰ میلیارد تومان برای ساماندهی پسماند اختصاص دادیم. همچنین یک میلیارد تومان برای فرهنگ سازی در نظر گرفتیم، اما نتیجه مطلوب حاصل نشد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان، فاضلاب، سموم کشاورزی، پس آب های شهر صنعتی و شیرابه های سراوان را عامل اصلی آلودگی دو رودخانه رشت دانست و خاطرنشان کرد: گوهررود و زرجوب مانند مرکب تیره شده است. آب منطقه ای، شهرداری و آب و فاضلاب مسئول رسیدگی به وضعیت رودخانه های شهر رشت هستند و از پاییز امسال یکی از منابع آلوده کننده این دو رودخانه(فاضلاب بیمارستانی) ساماندهی خواهد شد.

وی از تخصیص حدود ۹۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی پسماندهای سراوان خبر داد و گفت: مهمترین مسئله توسعه گیلان در برنامه آمایش مسئله محیط زیست است و صنعت و گردشگری سالم منافاتی با محیط زیست ندارد. استان گیلان یک استان سبزآبی است و سلامت آب و خاک برای ما مهم است. تمام فاضلاب ها در نهایت به دریا می ریزد و آلودگی دریا را به همراه دارد که منجر به تخریب محیط زیست و شیوع بیماری ها می شود.

محمدی، با تاکید بر اینکه نمی توانیم کشاورزی را نادیده بگیریم، یادآور شد: در برنامه آمایش به دنبال گردشگری فرهنگی(کنترل شده) هستیم. همچنین نباید از تجارت غافل باشیم. اگر بتوانیم چین و هند را ترغیب کنیم که به جای عبور با کشتی از دریا و کانال سوئز از خط ترانزیت بندر چابهار به بندر آستارا برای رسیدن به اروپا استفاده کنند، هیچ چیز به اندازه راه آهن گیلان دارای اهمیت نخواهد بود.

وی با اشاره به محدودیت زمین در گیلان، تصریح کرد: باید به سمت صنایع تبدیلی و نانو حرکت کنیم، زیرا زمین برای واگذاری به صنایع کم داریم و صنایع زمین بر برای ما دردسرساز است.


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads