کد خبر: 174553 - تاریخ: یکشنبه، 16 سپتامبر 2018 - 09:02

حکایت تلخ از رونق افتادن مجمع گردانی/ غذای نذری باید ضامن سلامت مردم باشد

نذری‌ها زمانی دلنشین‌تر می‌شود که ساده، سالم و به دور از تجمل و اسراف باشد، با مدرن شدن زندگی و فراهم آمدن امکانات، توزیع غذای نذری به سبک مجمع گردانی از رونق افتاد و جای خود را به توزیع در ظروف یکبار مصرف داده است.

به گزارش خوبان، هر ساله با آغاز ماه محرم و ایام عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) حال و هوای خاصی در کوچه و پس کوچه‌های شهر می‌پیچید. به عبارتی در ماه محرم همه مناسبات اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی دچار تحولات مثبتی می‌شود که در ایام عادی کمتر پیش می‌آید و افراد در مراسم عزای حسینی خالصانه به دور از جایگاه اجتماعی دوشادوش یکدیگر کار می‌کنند. هر کسی سعی دارد به نوعی با رفت و آمد به هیات، برپایی ایستگاه صلواتی، پخت و توزیع نذری ارادت خود را به سیدالشهدا نشان ‌می‌دهد.

نذرکردن و نذری دادن تعهدی است که فرد برای بر آورده شدن خواسته‌اش با خداوند می‌بندد و به نیت ائمه اطهار(ع) طبخ می‌شود در همین راستا به دلیل مبارک بودن وجود اولیای خدا، آن نذری را متبرک می‌دانیم.

نذری‌ها زمانی دلنشین‌تر می‌شود که ساده، سالم و به دور از تجمل و اسراف باشد، در قدیم بانوان گیلانی در طبق اخلاص هر آنچه را که داشتند در قالب یک وعده غذای نذری مهیا و در مجمع آماده می‌کردند، یا عزاداران حسینی را به منازل دعوت می‌نمودند یا مجمع‌های غذای نذری را به جهت ارادت به سالار و سرور شهیدان با گذاشتن روی سر به مسجد محل می‌بردند تا پذیرای عزاداران حسینی باشند. اما کم کم با مدرن شدن زندگی و فراهم آمدن امکانات، توزیع غذای نذری به سبک مجمع گردانی از رونق افتاد و جای خود را به توزیع در ظروف یکبار مصرف داده که متاسفانه روز به روز هم به جهت راحت طلبی، ارزانی و در دسترس بودن، با استقبال مواجه می شود.

ظروف یکبار مصرف علاوه بر عوارض بهداشتی فراوانی که برای سلامتی افراد دارد، آثار زیان باری را به محیط زیست وارد می‌کند. در توزیع غذای نذری با مجمع، شست‌وشوی ظروف هم شور و حال خاصی داشت اما اکنون ظروف یکبار مصرف پس از استفاده به چرخه طبیعت باز می‌گردد و بر معضل پسماند و آلودگی محیط زیست دامن می‌زند.

دکتر بهشتی: غذای نذری با رعایت نکات بهداشتی ضامن سلامت مردم خواهد بود

دکتر رضا بهشتی، رئیس مطب پزشکی امام صادق(ع) رشت در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: غذای نذری اگر دارای ویژگی‌های سلامتی و بهداشتی باشد قطعا در کنار تبرک و ارزش ‏معنوی آن ضامن سلامت مردم خواهد بود.

وی افزود: مطابق اعلام اداره استاندارد، وجود مونومرهای آزاد در ظروف یک‌بار مصرف PVC عامل خطرناکی برای سلامتی انسان می‌باشد. مونومرها، واحدهای سازنده‌ پلیمرها هستند، پلیمرها خنثی بوده و مشکل‌ساز نیستند، اما اشکال کار در این است که معمولا در فرآیند تهیه پلیمرها مقداری مونومر باقی می‌ماند، اگر درون این ظروف آب جوش یا غذای داغ مانند آش ریخته شود، مونومرهای سمی و یا مواد پلاستیکی «لایزر» که به منظور جلوگیری از شکنندگی در این‌گونه ظروف به کار می‌روند آزاد شده و وارد بدن می‌شوند که می‌توانند با تحریک و تاثیر بر آنزیم‌ها و سلول‌های بدن، منجر به بروز سرطان‌های مختلف و عوارض ناگوار در مصرف کننده شوند.

این پزشک خادمیار رضوی تاکید کرد: توزیع غذا باید حتما در ظروفی از جنس سلولز یا ذرت که غیر از مواد پلاستیکی هستند، انجام شود، ‎ ریختن غذای گرم تنها در ظروف یکبار مصرف گیاهی مجاز است.

وی با بیان اینکه استفاده از مابقی ظروف یک‌بار مصرف برای توزیع غذاهای سرد بلامانع است، ادامه داد: مناسب‌ترین ظروف برای توزیع غذاهای نذری، ظروف یک‌بار مصرف با پایه‌ گیاهی و تجزیه‌پذیر و در درجه‌ بعد ظروف سلولزی هستند.

بهشتی بر رعایت نکات بهداشتی در طبخ غذا تاکید کرد و گفت: توزیع مواد غذایی پخته شده فقط به صورت گرم و تازه صورت پذیرد و در تهیه‌ غذا از روغن با ترانس پایین و ترجیحا مایع و نیز نمک یددار تصفیه شده استفاده شود. همچنین تا حد امکان از چربی و قسمت‌های چرب گوشت استفاده نشود، برای مثال از دنبه در طبخ خورش‌ها استفاده نگردد.

رئیس مطب پزشکی امام صادق(ع) رشت بیان کرد: شیرین کردن زیاد شربت‌ها و نوشیدنی‌ها از جمله مواردی است که برای مبتلایان به بیماری‌های مزمنی چون بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت ممکن است مشکلاتی را به وجود بیاورد؛ به خصوص اینکه اعتقاد مردم نسبت به متبرک بودن این غذاها باعث می‌شود که در بسیاری از موارد افراد یاد شده، پرهیز غذایی خود را در این مورد بشکنند و رژیم معمول خود را در این روزها انجام ندهند.

این پزشک خادمیار رضوی، عنوان کرد: سعی کنید توزیع میوه را هم به عنوان یکی از مواد غذایی که می‌شود نذر کرد در نظر بگیرید. در مورد تهیه غذا، تا حد امکان از سرخ کردن غذاها اجتناب نمایید. در مواردی که نیاز به سرخ کردن مواد غذایی وجود دارد، فقط از روغن مایع مخصوص سرخ کردن استفاده کنید.

وی با بیان اینکه آش‌ها از بهترین غذاهایی هستند که به عنوان نذری تهیه می‌شوند، گفت: در تهیه انواع آش ها حداقل مقدار روغن و نمک بکار رود. در تزیین آش از روغن کمی استفاده کنید. اگر از کشک در تهیه آش استفاده می‌شود باید حتما از نوع پاستوریزه دارای ‏استانداردهای لازم و پروانه ساخت از وزارت بهداشت باشد. توصیه می‌شود کشک را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه جوشاند و بعد به آش ‏اضافه کرد.

وی توصیه کرد: ‎ به دلیل چربی، شوری و سنگین غذاهای نذری در خوردن زیاده روی نکنید و برای کاهش چربی و جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی هنگام مصرف از لیمو، سالاد یا سبزی استفاده کنید؛ زمان نگهداری غذای نذری در یخچال حداکثر ۲ روز است غذای نذری را بیش از ۲ روز در یخچال نگه ندارید و در صورت امکان آن را بین خانواده‌های نیازمند یا آسایشگاه‌های سالمندان و مراکز بهزیستی پخش کنید.

صادقی: استفاده از ظروف یکبار مصرف باعث ورود ریز پلاستیک‌ها به بدن می‌شود

براساس گزارش منتشر شده در پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست ژیلا مهدی آقایی، مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط ‌زیست در این‌باره گفت: اگر زمان دیگری بود شاید تنها به موضوع پسماند می‌پرداختیم و این‌که عدم مصرف و مصرف کمتر ظروف یکبار مصرف را پیشنهاد کنیم اما چون بحث ایام محرم است و اینکه برای یک آیین مذهبی می‌رویم و سوگوار امام سوم شیعیان هستیم، باید رعایت موارد پاکیزگی برایمان پررنگ‌تر باشد. در مکتب اسلام و قران کریم بارها به بحث منابع طبیعت و محیط زیست اشاره‌شده است، حتی می‌بینیم بسیاری از سوره‌ها از عناصر طبیعت وام گرفته‌شده که خودش اشاره‌ای از اهمیت دادن دین ما به موضوع طبیعت است. طبیعت مخلوق خداوند است و خدا به‌اندازه همه انسان‌ها و حتی نسل‌های بعدی منابع مختلف را فراهم کرده است. در واقع این درست مصرف نکردن ماست که طبیعت را با مشکل منابع روبرو می‌کند.

وی درباره بحث بهداشتی ظروف یک‌بارمصرف گفت: طبق گزارش‌ها و تحقیقات انجام‌شده، نوشیدنی‌ها و غذای داغ وقتی وارد ظروف پلاستیکی می‌شوند باعث ورود ریز پلاستیک‌ها به بدن و متعاقب آن مشکلات سلامتی می‌شود. پلاستیک‌هایی که بعدازاین ایام می‌بینیم و حتی سطل‌های زباله پاسخگوی حجمشان نیست، برای آب، خاک و سلامت مضر است. سالانه ۱/۲ میلیون تن پلاستیک وارد چرخه زباله می‌شود که معادل ده درصد از کل پسماند شهری است. این در حالی است که فقط برای ۵/۱ میلیون تن بطری پلاستیکی معادل ۴۷ میلیون گالن نفت و حجم زیادی انرژی مصرف‌شده و گاز گلخانه‌ای منتشر می‌شود. درواقع نفت را وارد چرخه پسماند می‌کنیم.

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط ‌زیست ادامه داد: پلاستیک‌ها ۵۰۰ تا ۷۰۰ سال در طبیعت سالم می‌مانند و تازه بعدازآن تجزیه‌شان آغاز می‌شود. حدود هزار سال این تجزیه طول می‌کشد. البته انواع تخریب پذیر زودتر تخریب می‌شوند اما همچنان مضر هستند و خاک را آلوده می‌کنند.

وی در ادامه با پیشنهاد جایگزین کردن انواع ظروف یک‌بارمصرف گیاهی به‌جای ظروف  پلاستیکی گفت: زباله‌های پسماند نذری چه با غذا باقی بماند چه به‌صورت ظرف خالی، به‌هرحال باعث آلودگی خواهد شد. باید سعی کنیم کمترین استفاده را از این ظروف  داشته باشیم. اگرمی‌خواهیم از نوشیدنی‌های نذری استفاده کنیم، همراه داشتن لیوانی کوچک حجم زیادی اشغال نمی‌کند. همچنین برای نذوراتی که می‌دهیم نیز تا جایی که امکان دارد از ظروف یک‌بارمصرف پلاستیکی استفاده نکرده و اگر هم مجبور به استفاده بودیم از نوع تجزیه‌پذیر استفاده کنیم.

انتهای پیام

 


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads