کد خبر: 174510 - تاریخ: شنبه، 15 سپتامبر 2018 - 09:53

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس:

خشکسالی ۴۰ میلیارد تومان خسارت به باغات چای شمال وارد کرد

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس گفت:‌ وقوع سرمازدگی و خشکسالی ۴۰ میلیارد تومان خسارت به باغات چای شمال وارد کرده است.

به گزارش خوبان، ذبیح‌الله نیکفر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت اظهار داشت:‌ بر اساس برآوردهای اولیه انجام شده توسط کارشناسان،‌ بروز دو پدیده خشکسالی و سرمازدگی حدود ۴۰ میلیارد تومان خسارت به باغات چای استان‌های گیلان و مازندران وارد کرده است.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس در مورد درصد آسیب‌های وارده به باغات چای شمال نیز ابراز داشت:‌ طبق بررسی‌های انجام شده حدود ۴۵ درصد محصول در چین اول برگ سبز چای،‌ به علت وقوع سرمازدگی و سپس خشکسالی دچار افت میزان برداشت شده است.

نیکفر میزان خسارات وارده به باغات چای را تقریباً بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان اعلام کرد و بیان داشت:‌ براساس نظر مسئولان سازمان چای،‌ برآوردهای دقیق خسارات در پایان فصل برداشت چای محاسبه و سپس مبالغ مورد نظر از طریق بیمه فراگیر به چایکاران پرداخت می‌شود.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس به موضوع الزام دستگاه‌های اجرایی برای استفاده از چای داخلی اشاره کرد و گفت:‌ با وجود همه مکاتبات انجام شده با تمامی رؤسا و مسئولان سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی، این موضوع تاکنون از طرف آنان اجرایی نشده است.

وی واردات بی‌رویه و خارج از ضابطه برنج را نیز مورد انتقاد قرار داد و خاطرنشان کرد:‌ برنج و چای دو محصول استراتژیک گیلان محسوب می‌شوند بنابراین مسئولان وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت حداقل برای حمایت از تولید داخلی،‌ باید از واردات بی‌رویه آن‌ها جلوگیری به عمل آورند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس حمایت از فعالان عرصه صادرات کشور را ضروری خواند و افزود:‌ وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت به غیر از حمایت از واردکنندگان، تاکنون عملکرد خوبی در حوزه توسعه صادرات و رفع موانع پیش روی صادرکنندگان داخلی نداشته است.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس‌ تصریح کرد:‌ رویه صادرات و واردات در کشور ما برخلاف سایر کشورهای دیگر کاملاً متفاوت و برعکس عمل‌ می‌کند یعنی فعالان حوزه واردات کالاها برخلاف صادرکنندگان داخلی،‌ برای پیشبرد برنامه‌های خود هیچ دغدغه خاصی ندارند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس عنوان کرد:‌ با کمی دقت و تأمل بیشتر مشاهده می‌کنیم که در تمام حوزه‌های صادراتی کشور،‌ مشکلات و موانع بسیار زیادی وجود دارد در حالیکه این موانع ‌و چالش‌ها با این شدت و حجم به هیچ عنوان در حوزه واردات کالاها به چشم نمی‌خورد.

نیکفر با بیان اینکه تصمیمات عجیب برخی مسئولان در حوزه واردات تأمل برانگیز است افزود:‌ امیدواریم در سالی که توسط مقام معظم رهبری به نام سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده است شاهد اقدامات عجیب مسئولان و واردات بی‌رویه برخی اقلام به داخل کشور نباشیم.

انتهای پیام/م


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads