کد خبر: 17405 - تاریخ: یکشنبه، 27 ژانویه 2013 - 12:35

وزرای کارتی دولت/ کابینه چهار اخطاره

خوبان خبر: چهار وزیر کابینه دهم تاکنون از مجلس نهم کارت زرد گرفته‌اند، در این میان اما شرایط وزیر اقتصاد از وزرای دیگر حساس‌تر است چرا که او دو کارته است و تنها یک قدم تا استیضاح فاصله دارد.

به گزارش خوبان به نقل از فارس، طبق ماده 211 آیین‌نامه داخلی مجلس، چنانچه در هر دوره مجلس، سه بار با رأی اکثریت نمایندگان حاضر، سؤالات نمایندگان از هر وزیر وارد تشخیص داده شود طرح استیضاح وزیر در صورت رعایت مفاد اصل هشتاد و نهم قانون اساسی و آیین‌نامه داخلی در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.

نمایندگان مجلس نهم از ابتدای آغاز به کار این مجلس در 7 خردادماه سال جاری تاکنون به 4 وزیر کابینه دهم کارت زرد دادند.

 

سیدشمس‌الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی، محمد عباسی وزیر ورزش و جوانان، صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی و حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش، چهار وزیری هستند که تاکنون از پارلمان اخطار و کارت زرد گرفتند.

محمد عباسی وزیر ورزش و جوانان در جلسه علنی 14 آذرماه پارلمان برای پاسخگویی به پرسش سیداحمدرضا دستغیب نماینده شیراز حضور یافت.

پرسش دستغیب درباره علت عدم اجرایی شدن تکلیف برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه در ارتباط با حوزه جوانان بود که نمایندگان پس از استماع پاسخ‌های عباسی و توضیحات دستغیب، با 66 رأی موافق، 124 رأی مخالف و 23 رأی ممتنع از 229 نماینده حاضر در جلسه، از توضیحات وزیر ورزش و جوانان قانع نشدند و بدین ترتیب عباسی اولین کارت زرد خود را از خانه ملت دریافت کرد.

حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش نیز با حضور در نشست علنی 19 آذرماه به پرسش حسن کامران نماینده اصفهان، فاطمه آلیا و زهره طبیب‌زاده نمایندگان تهران درباره علت عدم استخدام و جذب معلولان قبول شده در آزمون استخدامی سال 89 وزارت آموزش و پرورش بود، پاسخ داد.

بعد از توضیحات حاجی‌بابایی و فاطمه آلیا به عنوان نماینده سؤال‌کنندگان، در نهایت مجلسی‌ها با 98 رأی موافق، 87 رأی مخالف و 21 رأی ممتنع از مجموع 227 نماینده حاضر در صحن اعلام کردند که توضیحات حاجی‌بابایی را قانع‌کننده ندانستند.

صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی هم دیگر وزیری بود که 24 دی‌ماه در بهارستان حاضر شد تا به پرسش مجتبی رحماندوست نماینده تهران درباره علت عدم واگذاری سهام شرکت‌های وابسته به مؤسسات جهاد توسعه، جهاد استقلال و جهاد نصر، درخواست واگذاری باقیمانده سهام ممتازه و عدم واگذاری مدیریت شرکت‌ها به سهامداران و مشمولین قانونی بود، پاسخ دهد.اما این بار هم خانه ملتی‌ها پاسخ‌های وزیر جهادکشاورزی را با 116 رأی موافق، 80 رأی مخالف و 21 رأی ممتنع از مجموع 244 نماینده حاضر در جلسه، قانع‌کننده ندانستند.

اما وزیر اقتصاد تاکنون 2 بار از مجلس نهم اخطار گرفته است. در صورتی که حسینی یک بار دیگر از مجلس کارت زرد بگیرد، موجبات استیضاح وی برای دومین بار فراهم می‌شود چرا که وزیر اقتصاد پیش از این یک بار در مجلس هشتم در تاریخ 13 آبان‌ماه 1390 استیضاح شده است اما نمایندگان مجدداً به او اعتماد کردند و از مجموع 224 آرای مأخوذه، 93 رأی موافق، 141 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع به “عدم اعتماد” به حسینی می‌دهند که بر این اساس وزیر اقتصاد مجدداً به صوراسرافیل بازمی‌گردد.

البته ناگفته نماند که حسینی بعد از استیضاح در مجلس هشتم، یک بار هم در اواخر دوره قبل خانه ملت، از نمایندگان کارت زرد گرفته است که طبق آیین‌نامه داخلی، با آغاز دوره جدید مجلس، کارت زردهای قبلی به قولی بخشیده می‌شوند چرا که تعداد کارت‌های یک وزیر در هر دوره مجلس محاسبه می‌شود.

«عدم اجرا، اجرای ناقص و یا نقض احکام قانونی مربوط به وظایفی که نسبت به بانک‌ها و نهادهای پولی و مالی داشته است»، « نصب افراد به سمت‌های مهم، بدون آنکه صلاحیت یا اهلیت لازم را داشته باشند»، «عدم نظارت بر کارکرد بانک‌ها به عنوان نماینده سهام دولت به رغم هشدارهای نهادهای نظارتی» و «عدم مقاومت در برابر اعمال نفوذ مقامات اجرایی»، محورهای متن استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی در مجلس هشتم بود.

اولین کارت زرد حسینی در مجلس نهم 29 شهریورماه به او داده شد؛ زمانی که وزیر اقتصاد برای پاسخگویی به پرسش الیاس نادران نماینده تهران به صحن علنی آمده بود.

نادران از وزیر اقتصاد پرسید: «بمب ارزی که آقای محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس‌جمهور وعده آن را داده است، چه زمانی عمل خواهد کرد؟»

نمایندگان پس از استماع پاسخ‌های وزیر و توضیحات نادران، با 81 رأی موافق، 116 رأی مخالف و 20 رأی ممتنع از پاسخ‌های حسینی قانع نشدند و بدین ترتیب اولین کارت زرد مجلس به وزیر اقتصاد داده شد.

حسینی اما دومین اخطار و کارتش را 17 دی‌ماه از نمایندگان مجلس نهم گرفت.

«علل عدم اخذ معوقات بانکی به خصوص از افرادی که تسهیلات سنگین دریافت کرده‌اند و مهلت پرداخت آن پایان یافته است»، سؤال احمد امیرآبادی نماینده قم از وزیر اقتصاد بود.

در جریان رسیدگی به این سؤال هم وکلای ملت با 81 رأی موافق، 103 رأی مخالف و 30 رأی ممتنع از 228 نماینده حاضر اعلام کردند که از اظهارات وزیر قانع نشدند.

بنابراین تاکنون کابینه احمدی‌نژاد 5 اخطار از مجلس نهم دریافت کرده است و چهار وزیر دولت دهم کارت زرد گرفتند.

در این میان اما شرایط وزیر اقتصاد از وزرای دیگر حساس‌تر است چراکه او دو کارته است و تنها یک قدم تا استیضاح فاصله دارد.

باید دید آیا باز هم نمایندگان حسینی را مورد پرسش قرار می‌دهند یا نه این بار صبر می‌کنند تا دولت دهم به پایان برسد و بیش از این فضای کشور متشنج نشود؟!

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads