کد خبر: 173633 - تاریخ: یکشنبه، 2 سپتامبر 2018 - 09:21

۹۳ درصد محصول شالیزارهای گیلان برداشت شد

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت:‌ عملیات برداشت برنج در سطح ۹۳درصد از شالیزارهای استان گیلان به پایان رسید.

به گزارش خوبان، لیلا بذرکار در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت اظهار داشت:‌ کشاورزان گیلانی پس از مساعد شدن اوضاع جوی استان کار برداشت محصول را مجدداً آغاز کردند ‌که براساس آخرین آمارها عملیات درو و برداشت برنج در سطح ۹۳ درصد از شالیزارهای استان گیلان به پایان رسیده است.

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان عنوان کرد: پس از گذشت یک دوره حدوداً ده‌روزه از بارش‌های باران که به‌تناوب در سراسر گیلان ادامه داشت کشاورزان با انواع روش‌های سنتی و یا با استفاده از دستگاه‌های برداشت مکانیزه اقدام به دروی محصول خود از مزارع کردند.

بذرکار سطح شالیزارهایی را که محصول آن‌ها تاکنون برداشت شده برشمرد و افزود:‌ تا این لحظه محصول شالی حدود ۲۳۳ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی استان گیلان توسط کشاورزان برداشت شده که با توجه به مساعد بودن هوا پیش‌بینی می‌شود روند آن همچنان به‌صورت مطلوب پیش برود.

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان میزان برداشت مکانیزه برنج را نیز مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد:‌ امسال از مجموع ۲۳۰ هزار هکتار اراضی شالیکاری گیلان،‌ محصول حدود ۱۲۳ هزار هکتار آن توسط کشاورزان استان با انواع دستگاه‌های مکانیزه برداشت شده است.

وی کیفیت شلتوک برداشت‌شده از شالیزارهای گیلان را مطلوب ارزیابی کرد و بیان داشت:‌ بنا به گفته‌ها و اظهارات تعدادی از کشاورزان گیلانی،‌ امسال درصد استحصال برنج سفید تجاری از شلتوک برداشت‌شده شالیزارها کمی دچار تغییرات شده و به‌نوعی کاهش پیدا کرده است.

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان در این زمینه ضمن توضیحات بیشتر خاطرنشان کرد:‌ طبق استانداردهای موجود از هر ۱۰۰ کیلو شلتوک تقریباً ۵۲ کیلو برنج سفید تجاری به‌عمل می‌آید که نرخ فعلی آن نیز هم‌اکنون در سطح بازار حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان برآورد می‌شود.

بذرکار با تأکید بر اینکه امسال ۱۷۰ هزار هکتار از اراضی شالیکاری گیلان به کشت رقم هاشمی اختصاص پیدا کرده است اظهار داشت:‌ پس از برنج هاشمی رقم موسوم به علی کاظمی با ۱۷ هزار هکتار و سپس ارقام پرمحصول و سایر گونه‌های دیگر در رتبه‌های بعدی کشت قرار دارند.

وی موعد برداشت راتون از سطح شالیزارهای گیلان را مورد تأکید قرار داد و در توضیح آن عنوان کرد:‌ برداشت راتون معمولاً از اواخر اردیبهشت آغاز می‌شود و تا اوایل مهر ادامه پیدا می‌کند اما موعد دقیق شروع برداشت آن به پایان برداشت محصول برنج اراضی شالیزاری مرتبط است.

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان برداشت سال گذشته راتون در شالیزارهای استان گیلان را مطلوب ارزیابی کرد و افزود:‌ راتون برای عمل‌آوری در سطح مزارع،‌ پس از برداشت نهایی شالی توسط کشاورزان به حدود ۴۰ تا ۴۵ روز زمان برای رسیدن نیاز دارد.

انتهای پیام/م


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads