کد خبر: 17313 - تاریخ: جمعه، 25 ژانویه 2013 - 18:17

هنری کسینجر :به زودی موضوع هسته‌ای ایران به اوج خواهد رسید!

خوبان خبر: باید همچنان به تلاش برای مذاکره ادامه داد اما بایستی در افق همچنین گزینه نظامی مطرح باشد زیرا اگر ایران احساس کند که فشارها تنها اقتصادی و سیاسی است به این موضوع اهمیت نخواهد داد.

به گزارش خوبان به نقل از تابناک، اجلاس سالیانه داووس که گردهمایی اقتصاد دانان بزرگ دنیا است و سوئیس در حال برگزاری است، صرف نظر از موضوعات جهانی همچون رکود و بحران اقتصاد جهان، بر موضوع ایران نیز به شدت متمرکز شده است. چالش برنامه هسته‌ای ایران و تحریم‌های اقتصادی بر علیه کشور و آینده این موضوعات آن چیزی است که روز گذشته مقامات اسرائیلی و همچنین هنری کسینجر در خصوص آن صحبت‌هایی مطرح کرده‌اند.

در حالی که دیروز در اجلاس داووس مقامات اسرائیلی تاکید کرده‌اند که گزینه نظامی همچنان باید به عنوان یک گزینه مطرح در قبال برنامه هسته‌ای ایران بر روی میز باشد، هنری کسینجر گفته است که در صورت عدم دست‌یابی به یک توافق بر سر موضوع هسته‌ای ایران این موضوع به یک بحران جدی در آینده‌ای قابل پیش بینی تبدیل خواهد شد.

رئیس جمهور اسرائیل، شیمون پرز و همچنین ایهود باراک وزیر دفاع این رژیم، دیروز در داووس مجدداً بر لزوم مطرح بودن گزینه نظامی بر علیه ایران تاکید کرده‌اند.

شیمون پرز ادعا کرده است که: باید همچنان به تلاش برای مذاکره ادامه داد اما بایستی در افق همچنین گزینه نظامی مطرح باشد زیرا اگر ایران احساس کند که فشارها تنها اقتصادی و سیاسی است به این موضوع اهمیت نخواهد داد.

همچنین نتانیاهو که جدیداً به عنوان نخست وزیر اسرائیل برای دومین بار در انتخابات پارلمانی این کشور انتخاب شد لزوم مطرح بودن گزینه نظامی را مورد تاکید قرار داده است. اما ایهود باراک که اعلام کرده است قصد بازنشستگی دارد، لزوم کار بست تحریم‌های سنگین‌تر بر علیه ایران را مطرح کرده است و گفته: بایستی به فکر تحریم‌های قوی‌تر و جدی‌تری بود که بتواند همه واردات و صادرات ایران را قرنطینه و ایزوله کند. اما وی اظهار کرده است که چین و روسیه با این تحریم‌ها موافقت نخواهند کرد.

وی نیز از گزینه نظامی غافل نمانده و اظهار کرده که هرچند واشنگتن خواهان آزمایش همه گزینه‌ها قبل از رسیدن به گزینه نظامی است اما برای اقدام به حملات هدف دار آماده باشد. وی لزوم این کار را برای به تأخیر انداختن برنامه هسته‌ای ایران و یا شاید اقناع ایران مد نظر قرار داده!

اما از سویی هنری کسینجر وزیر سابق امور خارجه آمریکا اعلام کرده است که به نظر وی به زودی موضوع هسته‌ای ایران به اوج خواهد رسید.

وی اظهار کرده است: به زودی باید تصمیم گرفت که چگونه عکس‌العملی باید در قبال ایران تعیین شود، و یا اینکه عواقب عدم اتخاذ تصمیم چه خواهد بود. من معتقدم که این نقطه اوج در آینده‌ای نزدیک و قابل پیش بینی فرا خواهد رسید.

کسینجر تاکید کرده است که از مذاکره با ایران باید به عنوان یک شانس واقعی یاد شود و اقدام یک‌جانبه نظامی اسرائیل علیه ایران باید به عنوان آخرین و بدترین گزینه در نظر آورده شود. کسینجر اذعان کرده است که به نظر وی ایران در دولت جدید اوباما به عنوان یک موضوع اساسی مطرح خواهد بود.

اجلاس داووس امسال به دلیل موضوعات مهمی که در سرتاسر جهان وجود دارد، از اهمیت خاصی برخوردار شده است. موضوعاتی که از بحران اقتصادی در غرب تا سیاست خارجی جدید آمریکا در قبال ایران و برنامه هسته‌ای ایران را نیز در بر می‌گیرد. در واقع اجلاس امسال تلفیقی از مسائل اقتصادی و جنبه‌های سیاسی و سیاست خارجی را با هم در بر دارد.

 

انتهای پیام/820

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads