کد خبر: 172679 - تاریخ: سه‌شنبه، 21 آگوست 2018 - 09:14

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان:

فصل مهاجرت پرندگان با ورود پیش‌قراولان به تالاب‌های گیلان آغاز شد

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان گفت:‌ فصل مهاجرت پرندگان با ورود دسته‌های ۱۰۰ تا ۲۰۰ تایی پیش‌قراولان به تالاب‌های گیلان،‌ رسماً آغاز شد.

به گزارش خوبان خبر، ساسان اکبری‌پور اظهار داشت:‌ در چند روز اخیر محیط‌بانان یگان حفاظت محیط زیست گیلان ورود نخستین گروه‌های پرندگان مهاجر پیش‌قراول را به پناهگاه‌های حیات وحش و به ویژه در تالاب‌های استان گیلان رصد کردند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان با تأکید بر این نکته که ورود پیش‌قراولان از آغاز رسمی فصل مهاجرت پرندگان به استان گیلان خبر می‌دهد تصریح کرد:‌ این پرندگان با طی مسافت‌های طولانی از سیبری به سمت تالاب‌های گیلان در کریدور شمال جنوب حرکت می‌کنند.

اکبری‌پور در مورد نوع و گونه پرندگان مهاجر موجود در گروه‌های پیش‌قراول نیز عنوان کرد:‌ از جمله پرندگان مهاجری که در دسته‌های ۱۰۰ تا ۲۰۰ تایی و در قالب گروه پیش‌قراولان به تالاب‌ها و آبگیرهای زیبای استان گیلان وارد می‌شود خوتکای پر سفید است.

وی به تالاب‌هایی که شاهد ورود نخستین گروه از پرندگان مهاجر هستند اشاره کرد و ابراز داشت:‌ تالاب بین‌المللی انزلی،‌ پارک ملی خشکی و دریایی بوجاق و تالاب امیرکلایه لاهیجان از جمله نخستین مکان‌ها و زیستگاه‌های موقتی است که توسط پرندگان مهاجر برگزیده می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان در مورد شکار این پرندگان نیز بیان داشت:‌ در حال حاضر با توجه به اینکه هیچ مجوز شکاری از سوی سازمان حفاظت محیط زیست گیلان صادر نشده هرگونه شکار،‌ اقدام به شکار و زنده‌گیری پرندگان مهاجر ممنوع بوده و تخلف زیست محیطی محسوب می‌شود.

اکبری‌پور با اشاره به این نکته که در صورت مشاهده تخلف و شکار پرندگان با افراد خاطی برخورد قانونی می‌شود گفت:‌ افرادی که بدون توجه به هشدارهای صادر شده اقدام به آزار و اذیت و شکار پرندگان مهاجر کنند باید منتظر عواقب سنگین اعمال خود و مجازات‌های تعیین شده باشند.

وی مسئله تأیید بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از سوی سازمان دامپزشکی را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت:‌ در حال حاضر موضوع اعمال ممنوعیت شکار پرندگان به علت وجود این بیماری در حال بررسی است و احتمالاً نتایج آن تا هفته آینده مشخص شده و به اطلاع عموم می‌رسد.

گفتنی است، پدیده مهاجرت هنوز از رموز کشف نشده طبیعت به‌شمار می‌رود و عامل اصلی این پدیده یخ بستن آبگیرهای محل جوجه‌آوری پرندگان در عرض‌های شمالی کره زمین است که خود موجبات عدم دسترسی کافی به غذا را در این اماکن فراهم می‌آورد.

عدم دسترسی به غذای کافی از دلایل عمده مهاجرت پرندگان به عرض‌های جنوبی‌تر کره زمین است که نسبتاً از آب و هوای معتدل‌تر و گرم‌تری برخوردار بوده و به همین دلیل امکان دسترسی به غذا در این مناطق فراهم است.

در حال حاضر با تشکیل زنجیره حفاظتی از مناطق چهارگانه در کریدور جهانی مهاجرت پرندگان توسط سازمان حفاظت محیط زیست گیلان،‌ شرایط مطلوبی آماده شده به همین دلیل هر ساله با ترکیب بی‌نظیر گونه‌ای مهاجرت پرندگان مهاجر در استان گیلان مواجه هستیم.

انتهای پیام/م


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads