کد خبر: 17195 - تاریخ: چهارشنبه، 23 ژانویه 2013 - 18:53

هاشمی:اگر امام تسلیم افراطیون و متعصبان می شد، هنوز با عراق در جنگ بودیم

خوبان خبر: با وجود حضور جدی افراطیون، حضرت امام(ره) و مسئولان تلاش کردند تعادل کشور با تصمیمات عاقلانه و مدبرانه حفظ شود و اگر قرار بود که تسلیم افراطیون و متعصبان شوند، هنوز هم ما با عراق در جنگ بودیم اما عقلانیت و تدبیر امام(ره) ایجاب کرد ادامه پیروزی‌ها در صلح و پذیرش قطعنامه دنبال شود.

به گزارش خوبان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی هاشمی رفسنجانی ، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، تاکید روزافزون گروه‌ها، احزاب و شخصیت‌های دلسوز کشور بر مشی اعتدال‌گرایی را نتیجه مباحث قرآنی، فقهی، فلسفی و تجربه تاریخ خواند و گفت: رسیدن مجموعه جامعه به مشی اعتدال از مجرای تجربه‌ها و منابع متعدد، این امید را می‌دهد که کشور با تلاش و کوشش و همراهی علاقه‌مندان و دلسوزان به این سمت حرکت کند. آیت‌ا…‌هاشمی رفسنجانی در دیدار اعضای شورای مرکزی و جمعی از اعضای حزب اراده ملت ایران، با بیان اینکه «در سراسر قرآن کریم و سیره ائمه معصوم(ع) تاکید بر اعتدال و عقلانیت به روشنی بیان شده است»، آیه مبارکه «و جعلناکم امه وسطا لتکونوا شهدا علی‌الناس» را بهترین دلیل لزوم حرکت صدر تا ذیل جامعه اسلامی بر مبنای اعتدال عنوان کرد. وی در همین رابطه خاطرنشان کرد: با وجود تفاسیر متعددی که از این آیه شریفه شده است، اما غالب دیدگاه‌ها مبین این امر است که خواست خداوند این است که جامعه اسلامی اعتدال داشته باشد و در دامن افراط و تفریط نیفتد و اگر چنین شد، جامعه اسلامی الگو و نمونه برای تاریخ و مردم سایر جوامع خواهد بود.

این عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه «همه باید به هر نحو که می‌توانند در تصحیح اشتباهات و اصلاح جامعه بکوشند»، زمینه ایجاد اعتدال در جامعه را مبنا قرار دادن پذیرش «قول احسن» دانست و با اشاره به آیه شریفه «…فبشر عبادی الذین یستمعون القول و یتبعون احسنه» تاکید کرد: بندگان خوب خدا و کسانی که مدال افتخار بندگی و خدمت به خدا و خلق را به دست می‌آورند، کسانی هستند که با بالا بردن آستانه تحمل و شنیدن سخنان دیگران، بهترین سخنان را بدون تعصب و افراط و تفریط می‌پذیرند تا تعادل و اعتدال جامعه حفظ و خدمت به کشور و مردم امکان‌پذیر شود. ‌هاشمی رفسنجانی افزود: افراطی‌گری و اقدامات خارج از حد اعتدال در درازمدت به ضد خود یعنی تفریط می‌انجامد و افراطی‌گری باتلاقی است که عامل آن هرچه جلوتر می‌رود، بیشتر گرفتار جهل و خمودگی می‌شود.

وی با اشاره به قرار داشتن در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، با بیان اینکه «همین آموزه‌ها بود که مبنای ورود انقلابیون و مبارزان به رهبری امام راحل(ره) علیه استبداد شد»، افزود: پس از پیروزی انقلاب، با وجود حضور جدی افراطیون، حضرت امام(ره) و مسئولان تلاش کردند تعادل کشور با تصمیمات عاقلانه و مدبرانه حفظ شود و اگر قرار بود که تسلیم افراطیون و متعصبان شوند، هنوز هم ما با عراق در جنگ بودیم اما عقلانیت و تدبیر امام(ره) ایجاب کرد ادامه پیروزی‌ها در صلح و پذیرش قطعنامه دنبال شود. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به جایگاه مشورت با مردم و عقلا در مشی رسول گرامی اسلام(ص) تصریح کرد: اگرچه حضرت محمد(ص) به منبع وحی متصل بودند و اگر حرف و سخنی بر زبانشان جاری می‌شد، مردم سمعاً و طاعتا می‌پذیرفتند، اما با تاکید خداوند، مشورت که نماد امروزی آن رأی مردم است، در بسیاری از موارد مبنای تصمیم‌گیری و راه صحیح شناخته شد. ‌هاشمی رفسنجانی دموکراسی را نتیجه گسترش آگاهی‌ها و انفجار اطلاعات و سرنوشت قطعی جوامع امروزی خواند و با اشاره به فواید این تجربه صحیح بشری، احزاب و انتخابات را دو مؤلفه مهم جامعه دموکراتیک خواند و افزود: امروزه اداره جامعه بدون تحزب غیرممکن است و اگر کسی ادعا کند که می‌توان بدون حزب، تشکّل و برنامه جمعی، جامعه را اداره کرد، سخنی گزاف و از سر بی‌تدبیری زده است.

احزاب ضربه‌گیر نظام سیاسی هستند

وی احزاب را ضربه‌گیرهای نظام سیاسی خواند و با تاکید بر لزوم حضور و پذیرش احزاب فراگیر، برنامه‌دار و کارآمد گفت: کلیت تعالیم اسلام و همچنین قانون اساسی که بر مبنای تعالیم دین مبین اسلام است، تحزب، انتخابات و حقوق مردم را پذیرفته و مورد توجه جدّی قرار داده و لازم است که احزاب و تشکل‌های کوچک با تشکیل جبهه‌ها و ائتلاف‌ها، کارآمدی و مسئولیت پذیری خود را بالا ببرند تا اگر ضعفی متوجه اداره کشور شد، اصل نظام صدمه نبیند. این عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به معنای نقد که باید سره از ناسره جدا شود اظهار کرد: در مکتب اسلام که باید انتقاد همراه با ادب و اخلاق اسلامی باشد، متاسفانه توسط گروه‌های افراطی صاحب رسانه، توأم با توهین و به کار بردن زشت‌ترین الفاظ ادا می‌شود و تحمل شنیدن هیچگونه ندای مخالف یا مغایر با عقاید خود را ندارند.

در ابتدای این دیدار احمد حکیمی‌پور دبیرکل حزب اراده ملت ایران نیز با تشریح روند شکل‌گیری این تشکل، اعتدال‌گرایی را مبنای فعالیت این حزب خواند و گفت: با گذشت بیش از سه دهه از پیروزی انقلاب و پشت سر گذاشتن تجربه‌های گوناگون افراط و تفریط، اکنون عموم جامعه و دلسوزان کشور به لزوم بازگشت به اعتدال واقف شده‌اند و نماد این اعتدال را نیز در مشی آیت‌ا… ‌هاشمی رفسنجانی که همواره به این رویه تاکید کرده‌اند دیده و در این راه چشم امید به میدان‌داری ایشان دارند. همچنین صمدی نماینده پیشین مجلس و حسینی از اعضای حزب اراده ملت با تشریح اوضاع سیاسی، اجتماعی، اخلاقی و اقتصادی کشور، دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود را در این زمینه بیان کردند و خواستار حضور مسئولانه طیف‌های گوناگون در انتخابات آینده شدند.


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads