کد خبر: 17177 - تاریخ: چهارشنبه، 23 ژانویه 2013 - 14:11

مقایسه جالب عیدی کارمندان با نرخ سکه

خوبان خبر: در سالهای قبل همزمان با اعلام رقم پاداش عیدی پایان سال کارمندان از سوی دولت,مسئولان بانک مرکزی نیز اعلام می کردند که کارمندان می توانند به جای مبلغ نقدی عیدی,سکه دریافت کنند و مازاد آن را پول نقد بگیرند اما ارزش رقم عیدی اعلام شده برای امسال در حال حاضر برای خرید ربع سکه هم کفایت نمی کند.

در سالهای قبل همزمان با اعلام رقم پاداش عیدی پایان سال کارمندان از سوی دولت,مسئولان بانک مرکزی نیز اعلام می کردند که کارمندان می توانند به جای مبلغ نقدی عیدی,سکه دریافت کنند و مازاد آن را پول نقد بگیرند اما ارزش رقم عیدی اعلام شده برای امسال در حال حاضر برای خرید ربع سکه هم کفایت نمی کند.به گزارش خوبان به نقل از ” اقتصاد پرس “ در سال ۱۳۸۷ با رقم پاداش عیدی,کارمندان می توانستند یک سکه تمام به علاوه یک ربع سکه خریداری کنند اما با پاداش عیدی اعلام شده برای سال جاری حتی نمی توانند یک ربع سکه هم خریداری کنند.مقایسه ارزش سکه طرح جدید با میزان پاداش عیدی پایان سال کارمندان در ۵ سال اخیر حاکی از روند فزآینده شکاف بین آنهاست که می توان آن را به عنوان شاخصی از کاهش قدرت خرید حقوق بگیران ثابت ارزیابی نمود.

در حالی در روزهای اخیر رقم عیدی پایان سال کارمندان مبلغ ۴۰۲ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شد که قیمت سکه روز گذشته از مرز ۱ میلیون و ۴۲۵ هزار تومان گذشت.

مقایسه ارقام عیدی و قیمت سکه تمام طرح جدید در سال ۸۷ نشان می دهد که در این سال رقم پاداش عیدی کارمندان ۲۵۰ هزار تومان اعلام شد و قیمت سکه طرح جدید در اسفند ماه همان سال ۲۰۵ هزار تومان بود یعنی رقم عیدی حدود ۲۲ درصد بیشتر از ارزش یک سکه بود.

بر اساس جدول زیر ارزش سکه در اسفند ماه سال ۸۸ به رقم ۲۶۶ هزار تومان رسید و رقم پاداش عیدی نیز ۳۰۰ هزار تومان اعلام شد که علی رغم کاهش فاصله اما هنوز ارزش پاداش عیدی حدود ۱۲ درصد بیشتر از یک سکه طرح جدید بود.

اما از سال ۸۹ ارزش سکه از رقم پاداش عیدی پایان سال پیشی گرفت بطوریکه در مقابل رقم عیدی ۳۱۸ هزار تومانی این سال,ارزش سکه به ۳۸۵ هزار تومان رسید به عبارتی دیگر پاداش عیدی به حدود ۸۲ درصد ارزش سکه طرح جدید کاهش یافت.

در سال ۹۰ رقم پاداش عیدی به کمتر از ۴۵ درصد ارزش یک سکه رسید و در سال جاری با قیمتهای فعلی بازار سکه,رقم تعیین شده برای پاداش پایان امسال به حدود ۲۸ درصد ارزش یک سکه طرح جدید رسیده است و در حقیقت پاداش عیدی امسال حتی برای خرید یک ربع سکه ۴۱۰ هزار تومانی هم کفایت نمی کند.

جدول مقایسه قیمت سکه طرح جدید با رقم عیدی پایان سال کارمندان در ۵ سال اخیر

رقم پاداش عیدی پایان سال (تومان) قیمت سکه طرح جدید (تومان) سال
402500 1425000 91
350000 780000 90
318000 385000 89
300000 266000 88
250000 205000 87
انتهای پیام/93

مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads