کد خبر: 171059 - تاریخ: جمعه، 27 جولای 2018 - 10:08

تماشای طولانی‌ترین ماه گرفتگی تا آخر عمرتان را از دست ندهید|خسوف در گیلان هم دیده می شود؟

هنگام وقوع طولانی‌ترین خسوف قرن، سیاره مریخ به مقابله با زمین می‌رسد و در نزدیک‌ترین فاصله با سیاره ما قرار می‌گیرد و به همین دلیل در پرنور‌ترین حالت خود قرار دارد به همین دلیل افزون بر ماه گرفتگی می‌توان سیاره مریخ را در پایین ماه رصد کرد.

به گزارش خوبان،  کارشناس نجوم در خصوص طولانی‌ترین ماه گرفتگی قرن و شرایط رویت این پدیده منحصر به فرد توضیحاتی داد.
علی ابراهیمی سراجی کارشناس نجوم در گفت‌وگویی با اشاره به وقوع طولانی‌ترین خسوف قرن ۲۰ و ۲۱،در روز جمعه ۵ مرداد گفت: ماه گرفتگی پدیده طبیعی بوده است که از قرار گرفتن ماه در سایه زمین حادث می‌شود.

وی ادامه داد: به دلیل جوی که به دور زمین وجود دارد، ماه در خسوف، قرمز رنگ دیده می‌شود در واقع امواج بلند طیف خورشید که به رنگ قرمز هستند از جو زمین عبور می‌کنند و موجب دیده شدن ماه در ماه گرفتگی به رنگ قرمز می‌شوند.

تماشای طولانی‌ترین ماه گرفتگی قرن را از دست ندهید/ طولانی‌ترین خسوف بعدی 87 سال بعد رخ می‌دهد

زمان طولانی ترین ماه گرفتگی قرن را به یاد داشته باشید

ابراهیمی در ادامه به زمان طولانی‌ترین ماه گرفتگی اشاره کرد و افزود: طولانی‌ترین خسوف قرن ۲۰ و ۲۱ از ساعت ۲۲ و ۵۴ دقیقه آغاز می‌شود و تا ساعت ۱۲ ماه گرفتگی جزئی دیده می‌شود و از این ساعت به بعد به مدت ۱ ساعت و ۴۳ دقیقه ماه گرفتگی کلی طول می‌کشد.


ماه گرفتگی طولانی بعدی چه سالی اتفاق می افتد؟

وی یادآور شد: اگر تماشای این ماه گرفتگی را کسی از دست بدهد تا ۷ سال دیگر نمی‌تواند ماه گرفتگی را با چشم تماشا کند همچنین تا سال ۱۴۸۴  ماه گرفتگی کلی که به این میزان طولانی باشد، نداریم.

این کارشناس نجوم به آخرین ماه گرفتگی‌های طولانی که رخ داده است، اشاره کرد و گفت: آخرین ماه گرفتگی طولانی که ۱۰۰ دقیقه بوده، ۲۵ خرداد سال ۹۰ رخ داده و آخرین ماه گرفتگی قرن ۲۰، ۲۶ تیر سال ۱۳۷۹ به مدت ۱۰۶ دقیقه به وقوع پیوسته است.

تماشای طولانی‌ترین ماه گرفتگی قرن را از دست ندهید/ طولانی‌ترین خسوف بعدی ۸۷ سال بعد رخ می‌دهد


طولانی ترین خسوف قرن در کدام مناطق دنیا و ایران دیده می شود؟

این کارشناس نجوم با بیان اینکه طولانی‌ترین ماه گرفتگی قرن در سراسر ایران با چشم دیده می‌شود، گفت: حتی در شهر‌های بزرگ نیز امکان رصد ماه در هنگام طولانی‌ترین خسوف قرن وجود دارد البته تماشای ماه گرفتگی با دوربین‌های دو چشمی و تلسکوپ جذاب‌تر است. در تهران، اصفهان، شیرزا، مشهد، رشت و … این خسوف دیده خواهد شد.

وی تصریح کرد: در ایران و منطقه خاورمیانه به دلیل شرایط بسیار مناسب آب و هوایی، رصد این پدیده نجومی به خوبی انجام می‌شود و می‌توان تمام مراحل ماه گرفتگی کلی را در خاورمیانه و شرق آفریقا رصد کرد.

ابراهیمی با اشاره به وضعیت ماه گرفتگی در سایر قاره‌های جهان، گفت: در شرق و مرکز آسیا، استرالیا، اکثر مناطق قاره اروپا، غرب آفریقا و آمریکای جنوبی، بخشی از مراحل ماه گرفتگی قابل رصد است و ساکنان این مناطق تمام مراحل خروج و ورود به سایه زمین را نمی‌توانند مشاهده کنند همچنین در قاره آمریکای شمالی ماه گرفتگی دیده نمی‌شود.

تماشای طولانی‌ترین ماه گرفتگی قرن را از دست ندهید/ طولانی‌ترین خسوف بعدی ۸۷ سال بعد رخ می‌دهد

تماشای سیاره سرخ را در هنگام ماه گرفتگی از دست ندهید

این کارشناس نجوم عنوان کرد: هنگام وقوع طولانی‌ترین خسوف قرن، سیاره مریخ به مقابله با زمین می‌رسد و در نزدیک‌ترین فاصله با سیاره ما قرار می‌گیرد و به همین دلیل در پرنور‌ترین حالت خود قرار دارد به همین دلیل افزون بر ماه گرفتگی می‌توان سیاره مریخ را در پایین ماه رصد کرد.

وی به علاقه‌مندان برای تماشا و رصد طولانی‌ترین ماه گرفتگی قرن توصیه کرد: برای رصد بهتر این پدیده جذاب و دیدنی علاقه‌مندان می‌توانند به خارج شهر، روستا‌ها و یا مکان‌های خارج از آلودگی سفر کنند و طولانی‌ترین ماه گرفتگی قرن را نظاره‌گر باشند.


تماشای طولانی‌ترین ماه گرفتگی قرن را از دست ندهید/ طولانی‌ترین خسوف بعدی ۸۷ سال بعد رخ می‌دهد

برای رصد ماه گرفتگی به این نقاط بروید

این کارشناس نجوم ادامه داد: در مکان‌های این چنینی که آلودگی وجود ندارد، می‌توان آسمان پرستاره، کهکشان راه شیری، سیاره زحل، مشتری و مریخ را با چشم رصد کرد.

ابراهیمی عنوان کرد: در بیشتر شهر‌های کشور برنامه‌های مختلفی برای رصد طولانی‌ترین ماه گرفتگی قرن در نظر گرفته شده است؛ در تهران برای رصد ماه گرفتگی می‌توان به برج میلاد، آسمان‌نمای گنبدی مراجعه کرد.

تماشای طولانی‌ترین ماه گرفتگی قرن را از دست ندهید/ طولانی‌ترین خسوف بعدی ۸۷ سال بعد رخ می‌دهد

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads