کد خبر: 170482 - تاریخ: چهارشنبه، 18 جولای 2018 - 13:26

پروژه سد شفارود ۳۷.۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با تأکید بر اینکه تزریق اعتبارات روند تکمیل پروژه سدشفارود را تعیین می‌کند گفت:‌ این طرح در حال حاضر ۳۷.۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گزارش خوبان، کاظم لطفی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت اظهار داشت:‌ پروژه احداث سد شفارود در حال حاضر با پیشرفت فیزیکی 37.5 درصد در حال انجام است که برآورده شدن بودجه و تخصیص اعتبارات لازم،‌ زمان تکمیل ساخت و تحویل طرح را مشخص می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان به ویژگی‌های سد شفارود اشاره کرد و افزود:‌ این سازه از نوع بتنی غلطکی است که از ویژگی‌های آن می‌توان به طول تاج 300 متری،‌ ارتفاع از پی 101 متر،‌ حجم مخزن 64 میلیون مترمکعب و حجم تنظیمی 98 میلیون مترمکعب در سال اشاره کرد.

لطفی طول تونل انتقال پروژه سد شفارود را تقریباً یک کیلومتر عنوان کرد و گفت: علاوه بر این‌ها ساخت تونل انحرافی به طول 450 متر، تونل تخلیه کننده تحتانی به طول 515 متر به همراه احداث ‌یک نیروگاه تولید برق همراه با تکمیل پروژه سد شفارود در دستور کار قرار دارد.

وی با اعلام این خبر که نیروگاه تولید برق پروژه سد شفارود در صورت تکمیل مراحل ساخت 4.6 مگابایت برق تولید می‌کند تصریح کرد:‌ حجم بتن بدنه این سازه بزرگ آبی 830 هزار متر مکعب بوده و خاک‌ریزی آن نیز در حدود 3 هزار و 900 متر مکعب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان به فواید اجرای این طرح اشاره کرد و گفت:‌ تأمین آب بخش کشاورزی،‌ جلوگیری از عوارض خشکسالی‌ها به میزان 45 میلیون متر مکعب و تأمین آب مورد نیاز زیست‌محیطی به میزان 33 میلیون متر مکعب از جمله این موارد هستند.

لطفی دیگر ضروریات ساخت پروژه سد شفارود را نیز مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد:‌ تأمین آب شرب بهداشتی اهالی به میزان 23 میلیون متر مکعب در سال و تأمین آب مورد نیاز سالانه در بخش صنایع به میزان حدود 10 میلیون متر مکعب از دیگر فواید ساخت این طرح است.

وی دو ویژگی کنترل سیلاب‌ها و تولید انرژی برق‌ آبی به میزان سالانه 25 گیگابایت در ساعت را از جمله دیگر خصوصیات طرح سد شفارود اعلام کرد و افزود‌:‌ روند ساخت پروژه مذکور خوبی به پیش می‌رود اما فعلاً در مورد تاریخ دقیق بهره‌برداری آن نمی‌توان اظهار نظر کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با اعلام این مطلب که در حال حاضر مانع خاصی در مسیر اجرای پروژه وجود ندارد بیان داشت:‌ اگر بودجه لازم و اعتبارات مورد برای ساخت پروژه سدشفارود به موقع و سر وقت تأمین شود تکمیل طرح نیز سریع‌تر به انجام می‌رسد.

انتهای پیام/م


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads