کد خبر: 170426 - تاریخ: سه‌شنبه، 17 جولای 2018 - 12:04

تبلوراقتصاد مقاومتی در کارگاه های کوچک؛

خلاقیت مبتکر گیلانی برای کارگاه های خانگی

یک مبتکر گیلانی موفق به ساخت دستگاه چای خشک کن خانگی شد تا با ایجاد کارگاه های کوچک خانگی اقتصاد خانواده ها را رونق ببخشد.

به گزارش خوبان، ایران چند سالی است که دچار مشکلات اقتصادی شده که در پی آن طرح های مختلفی نیز برای بهبود اوضاع به تصویب رسیده که هرکدام بخشی از این اقتصاد را رونق دهد.

اما در این سال ها عده ای با خلاقیت های فردی موفق شدند اقداماتی برای بهبود اوضاع اقتصادی انجام دهند تا هم به اشتغال خانواده ها کمکی کرده باشند هم گامی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی برداشته شده باشد.

 خواب زمستانی بسیاری از صنایع در گیلان

استان گیلان به دلیل وجود برخی صنایع و پتانسیل در برخی از بخش ها به ویژه کشاورزی سالیان سال یکی از قطب های کشور در حوزه تولید، صنعت بود که متاسفانه در دهه های اخیر با مشکل مواجه شده و گرد رکود و بی انگیزگی بر بسیاری از صنایع و حتی تولید محصولات استراتژیک آن اعم از چای، ابریشم، برنج نشسته است. امروز دیگر نشانی از صنعت ابریشم که روزگاری گیلان قطب تولید آن بود نمانده و این صنعت نفس های آخر خود را می کشد و یا کشت برنج که گیلان بزرگترین تولید کننده ان محسوب می شود امروز با افزایش هزینه ها و کاهش درآمد دیگر کشاورزان به ویژه جوانان روستایی رغبتی برای تولید آن ندارد. در این میان وضعیت صنعت چای گیلان که دیگر اسفناک است. در دهه های اخیر شاهد کاهش چشمگیر سطح زیر کشت این محصول بوده ایم.

درآمد پایین، هزینه بالا، واردات بی رویه چای، عدم انجام به موقع تعهدات و پرداخت مطالبات از سوی دولت به چایکاران و نبود برنامه مشخص برای احیای باغات چای درکنار خشکسالی و کمبود بارندگی سبب شده تا چایکاران قید کشت این محصول را بزنند و وضعیت به جایی برسد که در سال های اخیر حدود ۳۰ میلیارد تومان از درآمد چایکاران گیلان کاهش یابد.

با وجود اینکه حدود ۹۰ درصد باغات چای کشور در استان گیلان قرار داشته در سال های گذشته به دلیل عدم مدیریت صحیح جایگاه خود را از دست داده و میدان را برای جولان نمونه های خارجی و وارداتی بی کیفیت باز و سبب تغییر ذائقه ایرانیان در مصرف چای باکیفیت شده است. هرچند در سال های گذشته تلاش شده با در اختیار گذاشتن تسهیلات و یا به روز کردن تکنولوژی دوباره این حوزه را به روزهای درخشان خود بازگردانند.

سپردن تولید به مردم راهکار برون رفت از رکود در بسیاری از صنایع گیلان

برخی کارشناسان شکوفایی و رونق دوباره این محصولات را تنها در ارائه تسهیلات و یا ایجاد کارخانجات بزرگ در کنار روستاها نمی دانند بلکه آنها معتقدند که باید تولید و اشتغال را به خانه های روستاییان و کشاورزان برد تا آنها برای فعالیت در این حوزه برای تولید محصول باکیفیت تر و کسب درآمد بیشتر ترغیب شوند.

رضا جمالزاده فردی که با مشاهده مشکلات فراوان در صنعت چای گیلان بعد از تحقیق و بررسی های بسیار به این نتیجه رسید که تنها راه حل مشکل کاهش سطح زیر کشت این محصول و ترغیب دوباره چایکاران ایجاد کارگاه ها کوچک در خانه های روستایی و سپرده کار تولید چای به خود چایکاران است.

او معتقد است که با کوچک کردن دستگاه های چای ساز و ایجاد کارگاه های چای خشک کن در منازل چایکاران می توان این صنعت و بسیاری از صنایع دیگر را نجات داد. وی با دیدن این شرایط آستین ها را بالا زده  و با گردهم آوردن چند مهندس جوان دستگاه چای خشک کن طراحی کرد و ساخت که بعد از یکسال با ترغیب چایکاران به تولید چای در منازل  ۲۰ کارگاه کوچک چای خشک کن در سطح روستاهای این استان راه اندازی کرد.

ادامه روند گذشته در صنعت چای تنها به ضرر چایکاران است

رضا جمالزاده در گفتگو با خبرنگار مهر به مشکلات فراوان صنعت چای گیلان و عدم حل این مشکلات در یک دهه اخیر اشاره و اظهار کرد: صنعت چای گیلان در این سال ها تنها با یارانه و کمک های دولتی سرپا ایستاده و این در میان چایکاران به رغم تلاش ها بسیار متضرر بودند.

وی به تحقیقات خود در حوزه صنعت چای و مشکلات آن نیز اشاره کرد و افزود: با توجه به تحقیقات انجام شده طرح ایجاد کارگاه چای سازی کوچک به ذهنم رسید که ۱۳ سال پیش با مراجعه به سازمان چای کشور و مطرح کردن آن با استقبال مسئولان این سازمان مواجه شدم.

جمالزاده با بیان اینکه برای اجرای کردن این طرح چند جوان تحصیل کرده در سطح روستاها شناسایی شد، گفت: با همکاری این جوانان طرح اصلی این دستگاه طراحی و به سازمان چای کشور ارائه شد که متاسفانه شش ماه بعد با تعویض رئیس این سازمان دیگر حاضر به همکاری با گروه نشد.

جمالزاده با بیان اینکه احداث و راه اندازی کارخانه های بزرگ در کنار روستاها نه تنها مشکلات صنایع روستایی را حل نمی کند بلکه به دلیل گسترده بوده فعالیت و همچنین کم بودن منافع آن برای روستاییان مشکلات را نیز افزایش می هد، تصریح کرد: طرح ارائه شده از سوی گروه با کوچک کردن دستگاه های بزرگ کارخانه ها زمینه را برای تولید محصول باکیفیت تر و مرغوب تر توسط خود روستایی فراهم می کند.

رونق دوباره صنعت چای با ایجاد کارگاه های کوچک چای خشک کن درخانه های روستایی

وی ادامه داد: هدف از راه اندازی این کارگاه های کوچک در خانه های روستایی رونق دوباره کشت چای، ایجاد اشتغال برای اعضای خانواده و جلوگیری از مهاجرت جوانان روستایی به شهرها بود که خوشبختانه تاکنون به آن دست یافته ایم.

جمالزاده با بیان اینکه با گردآوری مهندسان جوان کشاورزی و فنی در یکی از روستاهای شهرستان لنگرود اجرای این طرح با همکاری سازمان مربوطه آغاز شد، افزود: این دستگاه ها که تهیه آن برای کارخانجات بزرگ بین  ۱۰۰ تا ۸۰ میلیون هزینه در بردارد با اجرایی شده طرح ما در قالب کوچک و با کیفیت بالاتر با قیمت سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ساخته و در اختیار چای کاران قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه امسال با توجه به شرایط اقتصادی قیمت این دستگاه حدود ۵ میلیون تومان است، گفت: در این میان دستگاه های چای خشک کن نیز طراحی و در سال گذشته با قیمت ۳ میلیون تومان و امسال با قیمت ۴ میلیون تومان در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.

جمالزاده در ادامه یادآورشد: ما با اجرای این طرح به دنبال تعطیلی کارخانجات چای سازی نبودیم به همین دلیل این دستگاه به گونه ای طراحی شده که تنها بخشی از چای های برداشت شده چایکار را خشک و تبدیل به محصول کند و مابقی باید به کارخانجات تحویل داده شود.

 

راه اندازی ۲۰ کارگاه چای خشک کن در شهرهای شرقی و غربی گیلان

وی با اشاره به اینکه تاکنون موفق به راه اندازی ۲۰ کارگاه چای خشک کنی در سطح استان گیلان طی یکسال گذشته شده ایم، ادامه داد: چایی که در این کارگاه ها فرآوری می شود کیفیت آن به نسبت چای فرآوری شده کارخانجات بالاتر است.

جمالزاده با بیان اینکه در این مدت این چای به یک برند در سطح استان و حتی خارج از استان تبدیل شده و مردم از آن با عنوان چای دستی نام می برند، خاطرنشان کرد: حتی این چای درصورت افزایش تعداد این کارگاه ها در سطح استان با توجه به کیفیت و طعم قابلیت صادرات نیز دارد.

وی با اشاره به اینکه به دنبال ارتقای این دستگاه ها هستیم، تصریح کرد: براساس نیاز روز تغییرات لازم در این دستگاه ها از سوی مهندسان جوان گروه ایجاد می شود تا قابلیت دستگاه افزایش یابد.

جمالزاده در پاسخ به برنامه این گروه برای صادرات این دستگاه به کشورهای تولیدکننده چای به خبرنگار مهر گفت: مسئولان کشور هند با درخواست ایجاد کارگاه های کوچک چای خشک کن در جوار باغات چای از سوی چایکاران هندی مخالف کردند و این نشان می دهد برخی علاقه به راه اندازی این کارگاه ها برای کسب منافع بیشتر برای چای کاران ندارند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در صورت گسترش اجرای این طرح در ایران، کشورهای تولید کننده چای علاقمند به تهیه دستگاه ها می شوند، گفت: از این رو می توان به صادرات این دستگاه ها نیز فکر کرد.

به گفته وی ایجاد این کارگاه ها برای چایکاران بدین معنا است که کار تولید به خود روستاییان و کشاورزان واگذار شده و آنها با این شرایط تلاش می کنند تا محصول باکیفیت تر تولید کنند. چیزی که ما امروز در این کارگاه ها شاهد هستیم و در بسیاری از کشورها نیز این موضوع به عنوان یک اصل مهم در توسعه اقتصادی مدنظر قرار می گیرد.

ایجاد فضای رقابت با راه اندازی کارگاه های کوچک صنایع

جمالزاده همچنین به ایجاد فضای رقابت در میان چایکاران با گسترش این طرح اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به کاهش هزینه های کارگری و قیمت تمام شده رقابت در میان کشاورزان برای تهیه محصول باکیفیت تر افزایش یافته و محصولی قابل رقابت با گونه های خارجی تولید می کنند.

به گفته وی ایجاد چنین شرایطی سبب پیشگیری از قاچاق و واردات بی رویه کالاهای خارجی به داخل کشور شده و افزایش درآمد و ایجاد اشتغال برای جوانان به ویژه در حوزه روستایی را به ارمغان می آورد.

وی همچنین به خبرنگار مهر گفت: این طرح می تواند برای سایر صنایع استان گیلان نیز اجرایی شود. گیلان ظرفیت بسیاری هم از نظر مواد اولیه و هم نیروی انسانی ماهر دارد که باید با یک برنامه ریزی مدون و درست در این مسیر گام برداشت و برای خروج از بن بست اقتصادی و بهبود معیشت و همچنین ایجاد فرصت های شغلی، تولید را به خود مردم واگذار کرد.

جمالزاده تأکید کرد: امروز مهندسان گروه به دنبال اجرایی کردن آن در سایر صنایع و مصنوجات استان گیلان در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، تکیه بر توان و ظرفیت داخلی، ایجاد اشتغال، جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر برای داشتن زندگی بهتر و افزایش درآمد خانوارهای روستایی و کشاورزان هستند.

حال که چنین ایده ها و جوانانی در کشور داریم که می توانند با بهره گیری از امکانات اندک بیشترین بهره وری را برای کشور به همراه داشته و زمینه رونق اقتصادی، برون رفت از بن بست، رونق تولید و شکوفایی دوباره صنایع را فراهم کنند مسئولان نیز باید به جای نگاه کردن به خارج از مرزهای کشور به توان داخلی و قدرت جوانان ایرانی تکیه کرده تا بتوانیم از این شرایط سخت همانند سایر زمان ها گذر کنیم.

انتهای پیام/3223325656

 


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads