کد خبر: 170412 - تاریخ: سه‌شنبه، 17 جولای 2018 - 11:07

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان :

مبارزه بیولوژیک با ‌آفات برنج در اراضی گیلان اجرایی می‌شود

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان گفت:‌ طرح مبارزه بیولوژیک با آفت کرم ساقه‌خوار برنج در سطح ۱۸ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان انجام می‌شود.

به گزارش خوبان، لیلا بذرکار در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت اظهار داشت:‌ سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با همکاری شالیکاران و کارشناسان گیاه پزشکی طرح مبارزه بیولوژیک با آفت کرم ساقه‌خوار برنج را در سطح ‌‌18 هزار هکتار از اراضی گیلان اجرایی می‌کند.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان عنوان کرد:‌ مبارزه با آفات محصول برنج از جمله آفت موسوم به کرم ساقه‌خوار در حال حاضر به دو روش شیمیایی و بیولوژیک توسط شالیکاران استان گیلان در سطح وسیعی از مزارع انجام می‌شود.

بذرکار با بیان این مطلب که مبارزه مؤثر با آفات تنها با دانش تجربی میسر نمی‌شود افزود:کارشناسان گیاهپزشکی با انجام بررسی‌های علمی‌، رشد آفت کرم ساقه‌خوار را اندازه‌گیری کرده و سپس زمان مؤثر سمپاشی مزارع را به کشاورزان اعلام می‌کنند.

وی طرح نوبت‌بندی کردن رهاسازی آب را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد:‌ رهاسازی آب به صورت تناوبی که امسال به علت کمبود منابع آبی و لزوم صرفه‌جویی در منابع موجود انجام شد کمک شایانی به کشاورزان جهت مقابله با اثرات گرمای هوا کرده است.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان ابراز داشت:‌ اجرای طرح نوبت‌بندی آب،‌ گیاه برنج را در یک تنش خاصی قرار می‌دهد به طوری که به سبب شوک وارده،‌ افزایش عملکرد خوبی از لحاظ کمیت و کیفیت در محصول نهایی اتفاق می‌افتد.

بذرکار نمونه‌گیری و اعلام زمان دقیق مبارزه با آفات را از فعالیت‌های کارشناسان گیاهشناسی خواند و بیان داشت:‌ از آنجا که مراحل زندگی آفت کرم ساقه‌خوار برنج به صورت تدریجی اتفاق می‌افتد استفاده از نتایج علمی کارشناسان برای مبارزه با آن ضروری است.

وی با اعلام این مسئله که مبارزه بیولوژیک با آفت کرم ساقه‌خوار برنج در سطح 18 هزار هکتار از اراضی گیلان انجام می‌شود افزود:‌ اعتبارات این طرح در سطح 12 هزار هکتار از اراضی شالیکاری به صورت ملی و در سطح 6 هزار هکتار نیز به‌صورت استانی تأمین می‌شود.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان عنوان کرد:‌ در حال حاضر مرحله نخست مبارزه بیولوژیک با آفت کرم ساقه‌خوار در خرداد انجام شد و مرحله دوم نیز به زودی با توزیع کارت‌های حاوی تخم پارازیت در بین کشاورزان انجام می‌شود.

بذرکار شیوه عملکرد کارت‌های حاوی تخم پارازیت را جهت مبارزه با آفت برشمرد و خاطرنشان کرد:‌ این دشمن طبیعی کرم ساقه‌خوار برنج که به شکل پروانه است پس از بیرون آمدن از تخم خود در شالیزارها به پرواز درآمده و از این آفت تغذیه می‌کند.

انتهای پیام/ ز


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads