کد خبر: 170379 - تاریخ: دوشنبه، 16 جولای 2018 - 12:50

سفیر کشورمان در آذربایجان:

خط ریلی رشت – آستارا، زمینه‌ساز توسعه تجارت منطقه‌ای است

سفیر کشورمان در جمهوری آذربایجان گفت: تکمیل و راه اندازی خط ریلی رشت – آستارا ، گره های بزرگی را گشوده و زمینه ساز توسعه تجارت منطقه ای است.

به گزارش خوبان،  جواد جهانگیرزاده  در جلسه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان گیلان در رشت، با اشاره به تاکیدات رئیس جمهوری برای سرعت بخشی به این پروژه، بهره برداری از این خط ریلی و استفاده از ظرفیت آن را همچون چاه عظیم نفت دانست و بیان داشت: بخش اعظم درآمد این پروژه، سهم گیلان است.
وی با اشاره به پروژه های مشترک ایران و جمهوری آذربایجان تصریح کرد: این پروژه ها به طور غالب مربوط به گیلان است؛ اگرچه ترانزیت موضوعی ملی است اما در کنار این ترانزیت می توان از ظرفیت ها برای احداث راه آهن بهره گرفت.
سفیر کشورمان در آذربایجان ادامه داد: علاوه بر صادرات میوه و دیگر محصولات، می توان امکانات جدیدی ایجاد کرد که فرصت های شغلی زیادی نیز به همراه خواهد داشت.
وی نقش اتاق بازرگانی گیلان در این بخش را اثرگذار ذکر و اضافه کرد: جمهوری آذربایجان بواسطه ارتباط خوب با اروپا و اتصال از طریق راه آهن به اروپا و بویژه روسیه، بازارهای بزرگی را می‌تواند برای کشور ما ایجاد کند.
جهانگیرزاده گفت: همچنین با ایجاد برخی امکانات در حوزه‌های صنایع بسته بندی و مشابه آن، خط ریلی رشت – آستارا می تواند برای گیلان علاوه بر جذب ظرفیت نیروی کار، فرصت‌های جدیدی فراهم سازد.
وی حجم مبادلات تجاری میان ایران و آذربایجان را بیش از 500 میلیون دلار عنوان و اضافه کرد: حجم همکاری مشترک در حوزه نفتی، حدود 350 میلیون دلار به صورت سالانه است.
جهانگیرزاده با بیان اینکه در موضوع گردشگری تا سال گذشته تبادل بین 2 کشور رقمی بیش از 400 تا 500 میلیون دلار بود، گفت: با توافق های جدیدی که انجام شده، امیدواریم بتوانیم از طریق گمرک و اقدامات اقتصادی حجم مبادلات را به بالای 2 میلیارد دلار برسانیم.
به گزارش ایرنا مرحله نخست پروژه ریلی اتصال شهر آستارای ایران به شهر آستارا در جمهوری آذربایجان، اوایل فروردین ماه امسال، با حضور رئیسان جمهوری ایران و آذربایجان به صورت نمادین و از محل همایش مشترک اقتصادی دو کشور در مرکز حیدرعلی‌اف باکو افتتاح شد؛ پروژه آستارا – آستارا بخشی از کریدور ریلی «شمال – جنوب» و «جنوب – غرب » است.
برای اجرای این پروژه 8.5 کیلومتر خط ریلی در داخل خاک جمهوری آذربایجان و 1.5 کیلومتر خط ریلی در خاک ایران احداث و محلی به مساحت 35 هکتار در شهر آستارا پیش بینی شده است.
با تکمیل کریدور شمال – جنوب موقعیت ارتباطی ایران ارتقاء می یابد و این مسیر ریلی، ایران را سمت جنوب به کشورهای حاشیه خلیج فارس و هندوستان، پاکستان، افغانستان و از سمت شمال به روسیه و از سمت غرب به دریای سیاه وصل می کند.
اکنون مسیر دریایی در این محور به طول 16 هزار کیلومتر در حال فعالیت است که با افتتاح این پروژه، جابه جایی بار از مسیر 10 هزار کیلومتری امکان پذیر می شود.
جابجایی بار در مسیر دریایی 45 روز زمان می برد که با بهره گیری از مسیر ریلی، به 25 روز کاهش خواهد یافت و این مهم کاهش 30 درصدی هزینه در حمل و نقل کالا را به همراه خواهد داشت.

 

انتهای پیام/23


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads