کد خبر: 170273 - تاریخ: شنبه، 14 جولای 2018 - 09:08

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی گیلان :

پنج هزار شغل از اجرای طرح بازآفرینی شهری ایجاد می شود

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی گیلان گفت: بازآفرینی شهری در عرصه های اقتصادی، اجتماعی و کالبدی سالانه حدود پنج هزار اشتغال مستقیم و غیر مستقیم در استان ایجاد می کند.

به گزارش خوبان، محمد صفری رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی گیلان ، بازآفرینی شهری را فرایند توسعه همه جانبه در عرصه های اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و کالبدی بمنظور ارتقاء کیفیت زندگی در محدوده ها و محلات هدف در پیوند با شهر عنوان کرد.
وی یکی از شاخص های شناسایی محدوده بافت فرسوده شهری را ناپایداری دانست و افزود: ناپایداری بیانگر آن است که بیش از 50 درصد املاک واقع در بلوک مورد مطالعه، فاقد مشخصات سازه ای و استحکام بنا بوده و آیین نامه 2 هزار و 800 زلزله در آن رعایت نشده که می تواند هنگام وقوع زلزله، مخاطرات جانی و مالی فراوانی را بوجود آورد.
به گفته رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی گیلان، یکی از اهداف بازآفرینی شهری و احیاء بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده شهری، مقاوم سازی ساختمان ها و بناها در برابر زلزله و سایر بلایای طبیعی است.
صفری به محدوده های مصوب مشمول ساماندهی اشاره و بیان کرد: محدوده هایی که به موجب طرح های مصوب احیاء ، بهسازی و نوسازی مشمول برنامه های ساماندهی است؛ شامل بافت های ناکارآمد میانی(بافت های فرسوده) سکونت گاه های غیر رسمی، محدوده های تاریخی، پهنه های شهری با پیشینه روستایی و پهنه های با کاربری ناسازگار شهری است.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر، بر اساس سیاست های دولت و رویکرد برنامه اجرایی بازآفرینی شهری سالانه در سه پهنه اقدامات و عملیات بازآفرینی شهری انجام می شود و تاکنون بافت فرسوده در 2 هزار و 403 هکتار از 23 شهر گیلان شناسایی شده است.
به گفته صفری، شهر رشت دارای 16 محله سکونتگاه غیر رسمی به مساحت 789 هکتار است که از این تعداد چهار محله استخر عینک، نخودچر، پاسکیاب و سلیمانداراب با مساحت 481 هکتار به عنوان محدوده ها و محلات هدف سکونتگاه های غیر رسمی در برنامه ها و عملیات بازآفرینی شهری هستند.
وی به بافت های تاریخی محدوده مصوب نیز اشاره و اضافه کرد: از 52 شهر استان گیلان فقط شهرهای رشت، لنگرود، بندر انزلی ، لاهیجان و املش دارای محدوده مصوب بافت های تاریخی به مساحت افزون بر یک هزار و 49 هکتار می باشند.
رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی گیلان در توضیح تدابیر اندیشیده شده برای احیاء بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده، اعمال تخفیف 50 درصدی عوارض صدور پروانه ساختمانی توسط شهرداری ها برای اراضی و املاک واقع در محدوده مصوب بافت فرسوده، اعطای تسهیلات مالی به ازای هر واحد مسکونی 500 میلیون ریال در شهر رشت و در سایر شهرهای استان به ازای هر واحد مسکونی 300 میلیون ریال را از جمله این تدابیر عنوان کرد.
وی همچنین با اشاره به تسهیلات پیش بینی شده گفت: از سال 1388 تا پایان گذشته، برای 12 هزار و 637 واحد مسکونی و طی سه ماه نخست امسال 150 مورد تسهیلات بازآفرینی پرداخت شده است.
وی توسعه امکانات و خدمات روبنایی در مقیاس شهری و محله ای، ارتقاء زیر ساخت های شهری و محله ای، بهسازی و ارتقای فضاهای شهری و محله ای و توسعه قلمروی عمومی ، ارتقای توانمندی های اقتصادی ، ظرفیت سازی اجتماعی و نهادی و تهیه طرح های برنامه های بازآفرینی در مقیاس شهری و محله ای را از محورهای بازآفرینی عنوان کرد.
طرح بازآفرینی شهری از سیاست های توسعه مسکن در دولت دوازدهم است که براساس سندملی راهبردی و با هدف اقدامات جامع در بافت فرسوده و تاریخی به همراه سکونتگاه های غیررسمی در دستور کار قرار گرفته است.

منبع:ایرنا

انتهای پیام /*


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads