کد خبر: 170186 - تاریخ: پنج‌شنبه، 12 جولای 2018 - 09:21

۵۱ درصد اراضی شالیکاری گیلان به مرحله “خوشه‌دهی” رسید

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان ‌با اشاره به برداشت نخستین خوشه‌های برنج گیلان در اوایل مرداد گفت: ۵۱ درصد از اراضی شالیکاری گیلان به مرحله خوشه‌دهی رسید.

به گزارش خوبان، لیلا بذرکار در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت اظهار داشت:‌ ‌در حال حاضر 51 درصد از اراضی شالیکاری گیلان به مرحله خوشه‌دهی رسیده‌اند و با توجه به مساعد بودن شرایط آب و هوایی نخستین خوشه‌های طلایی برنج اوایل مرداد در مزارع شالیکاری استان گیلان برداشت می‌شود.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان عنوان کرد: ‌با توجه به شرایط بسیار خوب جوی،‌ همکاری خوب کشاورزان و مطلوب بودن نتیجه طرح‌هایی نظیر نوبت‌‌بندی‌ کردن رهاسازی آب،‌ مسئله کاهش عملکرد محصول نسبت به سال گذشته را نیز نداریم.

بذرکار با اشاره به این نکته که امسال مرحله فاز زایشی در محصول با افزایش دما به خوبی منطبق شده است ابراز داشت:‌ برخلاف تصور بسیاری،‌ مسئله افزایش دمای هوا و گرمای زیاد در این مقطع از زمان برای طی فرآیند مربوط به دانه بستن محصول برنج بسیار مطلوب بود.

وی از برداشت خوب محصول برنج به نسبت سال زراعی گذشته خبر داد و عنوان کرد:‌ گزارش‌های کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی گیلان در مورد نخستین خوشه‌دهی محصول برنج در سطح اراضی شالیکاری استان مربوط به شهرستان‌های لاهیجان،‌ ماسال و تالش بوده است.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان تصریح کرد:‌ بر اساس این گزارش‌ها تاکنون حدود 51 درصد اراضی شالیکاری استان به مرحله خوشه‌دهی رسیده‌اند که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از مطلوب بودن این فرآیند حکایت دارد.

بذرکار ضمن تأکید مجدد بر این نکته که امسال بهترین شرایط دمایی در فاز گلدهی برنج اتفاق افتاد بیان داشت:‌ افزایش دما در زمانی اتفاق افتاد که از لحاظ ادامه فرآیند مربوط به گرده افشانی و تکمیل شدن فاز گلدهی محصول برنج،‌ بهترین و مناسب‌ترین شرایط ممکن را ایجاد کرد.

وی توجه کشاورزان نسبت به هشدارها و توصیه‌های کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی گیلان در مورد مبارزه با آفات را بسیار ضروری خواند و گفت:‌ زمان مبارزه با آفات بسیار مهم است بنابراین انتظار داریم شالیکاران با کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی همکاری لازم را داشته باشند.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد:‌ برای مبارزه مؤثر با آفات و تعیین زمان دقیق این کار تنها دانش بومی کافی نیست و شالیکاران باید عملکرد خود را ‌در این مورد با کارشناسان گیاه پزشکی مراکز جهاد کشاورزی هماهنگ کنند.

انتهای پیام/ش


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads