کد خبر: 170149 - تاریخ: چهارشنبه، 11 جولای 2018 - 15:37

مدیر مرکز پژوهش و آموزش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان:

گیلان منابع لازم برای تولید نانو سلول‌ها‌ی سلولزی را دارد

مدیر مرکز پژوهش و آموزش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان گفت:‌ گیلان سرشار از منابع مورد نیاز جهت تولید نانوسلول‌های سلولزی جهت رسیدن به یک توسعه پایدار است.

به گزارش خوبان، کیمیا تنهایی صبح امروز در کارگاه بررسی طرح کاربرد تولید نانوبلورهای سلولوزی و ارتباط آن با رشد و پیشرفت فناوری در رشت اظهار داشت:‌ گیلان ظرفیت لازم برای تولید نانوسلول‌های سلولوزی جهت نیل به توسعه پایدار در حوزه فناوری و صنعت را دارد.

مدیر مرکز پژوهش و آموزش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان عنوان کرد:‌ هم‌اکنون جامعه مدیران و مسئولان در برنامه‌ها و اهداف خود دچار یک نوع روزمره‌گی شده‌اند به همین علت بسیاری از نخبگان برجسته کشور از جمله گیلان از حمایت‌های آنان بی‌نصیب می‌مانند.

تنهایی بر لزوم تغییر نگاه حاکمیتی نسبت به نخبگان جامعه تأکید کرد و افزود:‌ بسیاری از طرح‌هایی که توسط این جوانان نخبه در عرصه‌ها و حوزه‌های مختلف علوم روز جهان تهیه می‌شود در خلال عدم توجه کافی مسئولان به سمت سایر کشورها و ممالک دنیا سرازیر می‌شود.

وی با اعلام اینکه اجرای طرح نانوسلول‌های سلولزی می‌تواند در رفع معضل پسماند گیلان مؤثر واقع شود ابراز داشت:‌ رایزنی‌های لازم با معاونت عمرانی استانداری گیلان انجام شده است تا تمهیدات مورد نیاز جهت یافتن یک سرمایه‌گذار برای اجرایی کردن طرح مذکور انجام شود.

نخبه گیلانی و مخترع طرح کاربرد نانوسلول‌های سلولوزی در صنایع و فناوری‌ها نیز در این جلسه بیان داشت:‌ در حال حاضر استان گیلان از چندین معضل زیست محیطی از جمله وجود انواع مختلف گیاهان مهاجم در تالاب انزلی و یا مشکل بزرگ پسماند به شدت رنج می‌برد.

امیرحسین ابراهیمی به وجود گیاهانی نظیر آزولا و یا سمبل آبی در بسیاری از تالاب‌ها و آب‌بندان‌های استان اشاره کرد و افزود:‌ با اجرای طرح تولید نانوسلول‌های سلولوزی از این گیاهان مهاجم  نه‌تنها مشکل زیست محیطی گیلان به نوعی رفع می‌شود بلکه به توسعه اقتصادی استان نیز کمک می‌کند.

این نخبه گیلانی ساختار برخی از درختان و گیاهان موجود در طبیعت را مورد تأکید قرار داد و ابراز داشت:‌ دانشمندان با مشاهده و بررسی علت مقاوم‌پذیری برخی از گونه‌های گیاهان و درختان در برابر تهدیدات زیست‌محیطی مانند سیل و زلزله‌ها به نتایج علمی بسیار عجیبی رسیده‌اند.

وی به‌کارگیری نتایج این تحقیقات در مورد ساختار سلولزی گیاهان و درختان در بسیاری از حوزه‌ها را متذکر شد و افزود:‌ با اجرای این تحقیقات علمی در دنیای بشر امروز،‌ می‌توان علاوه بر مقاوم‌سازی بسیاری از سازه‌های مهندسی،‌ شرایط زندگی بهتری را برای انسان فراهم کرد.

ابراهیمی برخی از معضلات و موانع موجود در گیلان را مورد ارزیابی قرار داد و تصریح کرد:‌ مشکل وجود گیاهان مهاجم و یا پسماندهای کشاورزی خاصه در حوزه برنج نظیر کاه و کلش با به‌کارگیری طرح تولید نانوسلول‌های سلولوزی از این مواد به ظاهر مزاحم کاملاً قابل حل است.

این نخبه گیلانی سوزاندن پسماندهای برنج در اراضی شالیکاری را عامل تخریب محیط زیست خواند و ابراز داشت:‌ بسیاری از دانشمندان دنیا از نانوسلول‌ها به عنوان بهترین ماده موجود در کل صنایع جهان یاد می‌کنند که پسماندهای کشاورزی یکی از منابع غنی این ماده ارزشمند هستند.

وی به قیمت تمام شده نانو سلول‌ها در بازارهای جهانی اشاره کرد و اظهار داشت:‌ در حال حاضر قیمت مبادله‌ای هر کیلو از این ماده ارزشمند در دنیا حدود هزار دلار تخمین زده می‌شود که با تولید در داخل کشور و صادرات آن ارز‌آوری بسیار زیادی نیز نصیب کشورمان می‌شود.

این نخبه گیلانی برخی از کاربردهای علم نانوسلول‌های سلولزی را برشمرد و تصریح کرد:‌ حل مشکل تالاب انزلی،‌ تأمین مواد اولیه صنایع سلولوزی کشور،‌ ایجاد اشتغال پایدار در شمال،‌ جلوگیری از قطع درختان و کمک به چرخه اقتصاد مقاومتی از جمله این فواید است.

ابراهیمی کاربرد علم نانوسلول‌های سلولزی در برخی از صنایع را نیز مورد تأکید قرار داد و عنوان کرد:‌ صنعت کاغذ و چوب، الکترونیک،‌ صنایع مربوط به مواد ساختمانی،‌ خودروسازی،‌ بسته‌بندی،‌ صنایع غذایی و امور پزشکی و بهداشتی تنها برخی از این حوزه‌های کاربردی بی‌شمار هستند.

 

منبع: تسنیم

انتهای پیام/56


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads