کد خبر: 170142 - تاریخ: چهارشنبه، 11 جولای 2018 - 10:13

با هدف انتخاب گونه متناسب و پربار؛

۱۳ گونه بادام زمینی وارداتی در گیلان کشت آزمایشی شد

معرفت مصطفوی در بازدید از محل کشت آزمایشی بادام زمینی وارداتی در آستارا از کشت آزمایشی ۱۳ گونه بادام زمینی وارداتی در شهرستان های آستارا، تالش، آستانه اشرفیه و ماسال با هدف انتخاب گونه متناسب و پربار خبر داد.

به گزارش خوبان، رئیس مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و منابع طبیعی استان گیلان از کشت آزمایشی ۱۳ گونه بادام زمینی وارداتی در شهرستان های آستارا، تالش، آستانه اشرفیه و ماسال با هدف انتخاب گونه متناسب و پربار خبر داد.

معرفت مصطفوی در بازدید از محل کشت آزمایشی بادام زمینی وارداتی در آستارا گفت: ۱۴۰ لاین بادام زمینی خارجی برای تشخیص سازگاری آنها با شرایط آب و خاک گیلان به این استان وارده شده بود و علاوه بر آنها، سه گونه محلی آن نیز کشت شده است.

وی افزود: شرایط کشت بادام زمینی در نوار ساحلی گیلان مهیاست و بعد از انتخاب گونه های دارای بهره وری و پایداری زیاد، به ترویج و توسعه کشت آنها در شهرستان های استان اقدام می کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و منابع طبیعی استان اظهار کرد: اجرای طرح توسعه دانه های روغنی نظیر کلزا و سویا نیز با کشت پژوهشی آنها در گیلان آغاز شده و در صورت اخذ نتیجه لازم، طرح توسعه کشت آن از سال دیگر به طور کامل اجرا می شود.

به گفته مصطفوی، کنجاله سویا برای تغذیه دام و طیور استفاده می شود و تعیین گونه های پربار و توسعه کشت و تولید آنها، به خوداتکایی در تولید داخلی و کاهش واردات منجر خواهد شد.

او بیان کرد: کشت آزمایشی پاچ باقلا نیز در ماسال، لاهیجان و پیربازار رشت انجام شده و مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و منابع طبیعی گیلان برای ارائه یافته های علمی جهت توسعه و تقویت بخش کشاورزی استان تلاش می کند.

۱۱ ایستگاه تحقیقاتی وابسته به مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و منابع طبیعی در استان گیلان فعال است و قدیمی ترین آنها سال ۱۳۰۶ با هدف تحقیق بر روی گیاهان زینتی و دارویی در شهرستان لاهیجان تاسیس شده است.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد و شش هزار و ۴۹۸ بهره بردار در شش هزار و ۵۳۰ هکتار شالیزار و دیگر اراضی کشاورزی آن فعالیت می کنند.

 

انتهای پیام/3566


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads