کد خبر: 169960 - تاریخ: یکشنبه، 8 جولای 2018 - 09:58

استاندار گیلان در دیدار با معاون وزیر جهاد کشاورزی:

توسعه امانت داری ، رویکردی کارآمد در حفظ منابع ملی است

استاندار گیلان در دیدار با معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور شیوه امانت داری را رویکردی کارآمد در حفظ منابع ملی دانست و اشاعه این فرهنگ را موجب منافع برای دولت و ملت اعلام نمود.

به گزارش خوبان، مصطفی سالاری در دیدار با خلیل آقایی فعالیت های انجام شده و برنامه ریزی های صورت گرفته برای صیانت از منابع طبیعی و جنگل ها و مراتع استان را تشریح نمود.

وی منابع طبیعی را ثروت ملی و حفاظت از آن وظیفه شرعی و قانونی خواند و افزود: متاسفانه نبود سیاستی واحد در حوزه زمین و مراتع جنگلی یک چالش به شمار می آید.

سالاری با بیان اینکه در جهت صیانت از منابع طبیعی و حوزه آبخیزداری تشکل های مردم نهاد و فعالان اجتماعی را به مشارکت دعوت کرده ایم خاطرنشان کرد:متاسفانه صدای کسانی که از این میراث عظیم حمایت می کنند در برابر زمین خواران شنیده نمی شود.

استاندار گیلان بر لزوم شفاف سازی سیاست های این بخش تاکید کرد و افزود:واگذاری زمین های اراضی ملی در چارچوب قانون به افراد حقیقی و حقوقی می تواند علاوه بر حراست،حفظ و احیای جنگل،مرتع و حوزه آبخیزداری را به دنبال داشته باشد.

نماینده عالی دولت در گیلان واگذاری مالکیت زمین را چالشی در مسیر تولید خواند و تصریح کرد: این نوع از واگذاری تنها منافع مالی را به همراه دارد و اشتغال و تولید را با رکود مواجه می کند.

 سالاری شیوه امانت داری را رویکردی کارآمد در حفظ منابع ملی دانست و اشاعه این فرهنگ را موجب منافع برای دولت و ملت اعلام نمود.

وی افزود:متاسفانه در استانهای شمالی زمین خواری بیش از سایر نقاط کشور اتفاق می افتد که برای مواجه با آن باید خلع ید حقوقی را به عنوان هدف دنبال کنیم تا اثرات سو آن کمتر شود.

سالاری به ظرفیت گیلان در حوزه گردشگری و توسعه بومگردی اشاره کرد و گفت: درصورت واگذاری زمین به بخش خصوصی برای اجرای پروژه های بومگردی و همسو با طبیعت می توان حفاظت از منابع طبیعی را برون سپاری کرد و شاهد نتایج مطلوب آن بود.

استاندار گیلان تشکیل تعاونی های روستایی و تشکل های مردمی با هدف حفظ منابع طبیعی را تفکری مثبت خوانند و اظهار داشت: برای بهبود خدمات این نهادها می توان تسهیلات اندک نیز اعطا نمود تا از فعالیت های همسو با حفظ طبیعت نیز حمایت شود.

وی ترویج فرهنگ حفظ محیط زیست و صیانت از منابع طبیعی را رویکردی مهم خواند که با فعالیت های اجتماعی بیش از پیش فراگیر می شود.

دسالاری همچنین به اجرای طرح های آبخیزداری در گیلان اشاره کرد و افزود:در اجرای این طرح ها اولویت با بالادست تالاب هاست و می توان با مدیریت صحیح این پهنه را گسترش داد.

خلیل آقایی نیز در ادامه با ابراز خرسندی از توجه و حساسیت استاندار گیلان به مقوله درختکاری و حراست از منابع طبیعی اظهار داشت:طبیعت گیلان و بسترهای منابع طبیعی آن حیات استان را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه در گیلان24عرصه مهم و حیاتی وجود دارد،طرح مدیریت جنگل در این استان از اهمیت بالایی برخوردار است.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه زراعت چوب از ارکان مورد تاکید این سازمان است،افزود: از طرح هایی در حوزه زراعت چوب باشد حمایت می کنیم.

آقایی خاطرنشان کرد:در بحث واگذاری جنگل و منابع طبیعی به منظور صیانت از آن مشکلی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه اشتغال روستایی نیز با صیانت از حوزه منابع طبیعی فراهم می شود،بیان داشت: می توان در روستاها افراد فعال را شناسایی و تشکل های دوستدار منابع طبیعی را شکل داد که در قراردادی به ازای حفظ منابع طبیعی ، بهره برداری از برخی منافع جنگلی را به آنان واگذار نمود.

آقایی در ادامه تأکید کرد: کار در منابع طبیعی باید با مشارکت جوامع محلی انجام شود تا علاوه بر حفظ و حمایت از پوشش گیاهی، آب و خاک باعث ایجاد اشتغال در بین مردم محلی شود.

این مسئول پارک های جنگلی را یک جاذبه مطلوب در بستر منابع طبیعی خواند که سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور از اجرای آن حمایت می کند.

آقایی ایجاد اشتغال پایدار،حفظ محیط زیست و توسعه گردشگری را ماحصل اجرای پروژه پارک جنگلی در استان ها خواند و افزود: این سیاست نتایج خوبی را برای کشور به دنبال دارد.

وی همچنین تصریح کرد: توجه مقام معظم رهبری و دولت به مسئله آبخیزداری، مسئولیت منابع طبیعی را دو چندان کرده است.

آقایی از استاندار گیلان خواست به پروژه های آبخیزداری نظارت نماید و زمینه را برای مشارکت بیشتر مردم و جوامع محلی فراهم کند.

اتهای پیام/45


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads