کد خبر: 169904 - تاریخ: شنبه، 7 جولای 2018 - 14:54

مدیرکل دامپزشکی گیلان:

“ذبح دام خارج از کشتارگاه” مورد تأیید دامپزشکی گیلان نیست

مدیرکل دامپزشکی گیلان گفت:‌ با توجه شیوع برخی بیماری‌ها نظیر تب کنگو،‌ ذبح دام خارج از کشتارگاه‌های مجاز مورد تأیید دامپزشکی گیلان نیست.

به گزارش خوبان، سهراب عاقبتی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت:‌ به علت جلوگیری از شیوع برخی از بیماری‌ها نظیر تب کنگو، و رعایت مسائل بهداشتی،‌ ذبح هر گونه دام در خارج از محیط‌های استاندارد و کشتارگاه‌های مجاز مورد تأیید دامپزشکی گیلان نیست.

مدیرکل دامپزشکی گیلان تب کنگو را از مهم‌ترین بیماری‌های ویروسی مشترک بین انسان و حیوان دانست و عنوان کرد:‌ به طور معمول این بیماری به جهت فعالیت کنه‌های آلوده بر روی پوست حیوانات از میانه فصل بهار آغاز و تا اواسط فصل پاییز ادامه پیدا می‌کند.

عاقبتی وجود هرگونه علائم بالینی بیماری تب کنگو در حیوان آلوده را رد کرد و ابراز داشت:‌ به همین علت پس از مواجهه و تماس مستقیم انسان با حیوان ناقل از راه‌ها و شیوه‌های مختلف و انتقال بیماری به فرد مورد نظر وجود ویروس آلوده در دام آشکار می‌شود.

وی بیماری تب کنگو را یک بیماری شغلی خواند و خاطرنشان کرد:‌ دامداران،‌ کشاورزان، ‌کارگران کشتارگاه‌ها‌ و کارکنان مراکز بهداشتی و درمانی از جمله گروه‌هایی هستند که در صورت عدم رعایت نکات ایمنی در معرض خطر ابتلاء به این بیماری ویروسی قرار دارند.

مدیرکل دامپزشکی گیلان کشتار دام خارج از مراکزی که زیر نظر دامپزشکی قرار دارند را مورد تأیید ندانست و تصریح کرد:‌ ذبح دام آن‌هم بدون انجام مراحل بهداشتی و بازرسی در قبل،‌ حین و پس از کشتار، مخاطرات بسیار زیادی را برای افراد به همراه دارد.

عاقبتی ‌با تأکید بر اینکه تمام کشتارگاه‌های گیلان صنعتی بوده و موارد بهداشتی را رعایت می‌کنند اظهار داشت:‌ گوشت تازه پس از ذبح توسط کشتارگاه‌ها به مدت 24 ساعت در دمای بین 0 تا 4 درجه سانتیگراد قرار می‌گیرد تا آلودگی‌ها احتمالی آن برطرف شده و از بین بروند.

وی ضمن توصیه به عموم مردم و رعایت نکات بهداشتی جهت جلوگیری از ابتلاء به بیماری تب کنگو افزود:‌ از عموم مردم و شهروندان تقاضا داریم گوشت مورد نیاز خود را تنها از مراکز مجاز و بهداشتی عرضه گوشت که زیر نظر دامپزشکی گیلان هستند تهیه و خریداری کنند.

انتهای پیام/م


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads