کد خبر: 168417 - تاریخ: یکشنبه، 10 ژوئن 2018 - 09:19

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان:

۶۰ درصد محصول فندوق استان گیلان دچار آسیب و سرمازدگی شد

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان گفت: به علت سرما ۶۰ درصد محصول فندوق این استان دچار آسیب و سرمازدگی شد.

به گزارش خوبان، حبیب جهانساز در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در رشت اظهار داشت:‌ استان گیلان در تولید انواع محصولات باغی جایگاه بسیار خوبی در کشور دارد به طوری‌که هم‌اکنون با دارا بودن بیش از 17 هزار هکتار باغ فندق، در این بخش رتبه نخست کشوری را به خود اختصاص داده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان گیلان عنوان کرد:‌ گیلان به لحاظ موقعیت خاص جغرافیایی و مکانی خود،‌ پتانسیل بسیار بالایی در تولید انواع مختلف گیاهان دارویی دارد به طوری که رتبه نخست تولید گل گاوزبان در این استان از این امر مهم حکایت دارد.

جهانساز‌ به وقوع سرمازدگی ابتدای امسال اشاره کرد و بیان داشت:‌ به علت وقوع این حادثه طبیعی غیرمنتظره خسارات بسیار فراوانی به انواع محصولات باغی گیلان از جمله فندق وارد آمد و تقریباً حدود 60 درصد محصولات در این بخش دچار آسیب و سرمازدگی شدند.

وی به سایر ارقامی که استان گیلان در تولید آن‌ها از جایگاه خوبی برخوردار است اشاره کرد و افزود:‌ رتبه سوم کشوری در تولید زیتون و یا رتبه پنجمی در تولید انواع مرکبات از دیگر محصولاتی هستند که گیلان در تولید و عرضه آن‌ها به بازارهای مصرف در سطح خوبی قرار دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان تولید کیوی را نیز از جمله مزیت‌های استان دانست و گفت:‌ این محصول از شرق تا غرب گیلان کشت می‌شود و باغداران در حدود 5 هزار هکتار از اراضی مناطقی نظیر رودسر،‌ تالش و آستارا به تولید این محصول مشغولند.

جهانساز با تأکید بر اینکه مرکبات در استان گیلان بیشتر به شکل تازه‌خوری مصرف می‌شوند تصریح کرد‌:‌ محصولاتی که مازاد بر مصرف داخلی هستند یا به کارخانجات آبمیوه‌گیری موجود در شرق گیلان انتقال پیدا می‌کنند و یا به سایر استان‌های همجوار صادر می‌شوند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان به ظرفیت کارخانجات آبمیوه‌گیری استان اشاره کرد و افزود:‌ دو کارخانه آبمیوه‌گیری گیلان در بخش‌های رحیم‌آباد و چابکسر شهرستان رودسر واقع شده‌اند و توانایی فراوری تمام محصولات مازاد بر مصرف استان را دارند.

وی 60 درصد مرکبات گیلان را از نوع ارقام محلی اعلام کرد و ابراز داشت:‌ محصولات باغی استان در بخش انواع مرکبات به لحاظ وضعیت و جغرافیای خاص گیلان به صورت آبدار و ترش مزه هستند و از این جهت بیشتر با ذائقه و سلیقه‌ استان‌های همجوار هماهنگی دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان گیلان خاطرنشان کرد:‌ علاوه بر استان‌های همجوار،‌ گیلان در تأمین میوه شب عید بازارهای بزرگی نظیر تهران،‌ کرج و قزوین نیز جایگاه ویژه‌ای دارد و مقدار بسیار زیادی از مرکبات استان به این مناطق صادر می‌شود.

انتهای پیام/ش


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads