کد خبر: 16808 - تاریخ: چهارشنبه، 16 ژانویه 2013 - 23:34

انقلاب اسلامی ، اعتماد به نفس ملی و فرهنگ عمومی (2)

خوبان خبر: در جریان انقلاب اسلامی ، تقابل میان فرهنگ سلطه و فرهنگ عدالت شکل گرفت و حضور میلیونی مردم در انقلاب را پدید آورد. در گذشت زمان، ارزشیابی دیگری به میدان آمد. از جمله شهادت طلبی، کار را برای رضای خدا انجام دادن ، و آخرت را در نظر گرفتن.

در جریان انقلاب اسلامی ، تقابل میان فرهنگ سلطه و فرهنگ عدالت شکل گرفت و حضور میلیونی مردم در انقلاب را پدید آورد. در گذشت زمان، ارزشیابی دیگری به میدان آمد. از جمله شهادت طلبی، کار را برای رضای خدا انجام دادن ، و آخرت را در نظر گرفتن.

فرهنگ جبهه و جنگ و فرهنگ عاشورایی نیرویی به ملت ایران داد که توانست 8 سال دفاع مقدس را با پیروزی طی نماید. و همه ی این تحولات در فرهنگ عمومی اتفاق افتاد. اما بعد از جنگ نوع موضع گیری دستگاه اجرایی کشور، از حالت ریاضت کشی انقلابی برای ساختن و جبران خرابی ها به سمت رفاه جویی سوق داده شد.و برای دست یابی به رفاه بیشتر احیای برخی از ساختارها و گزاره های ارزشی و هنجاری قبل از انقلاب مد نظر قرار گرفت. با این جهت گیری جای پای نفوذ فرهنگی غرب در ایران ایجاد شد. و تهاجم فرهنگی تبدیل به شبیخون فرهنگی گردید. در تهاجم فرهنگی دشمن بیدار و انقلاب و مردم نیز بیدار بودند. ولی در شبیخون دشمن بیدار و ما به خواب غفلت رفتیم.  به دلیل تسامح و تساهل برخی از مسئولین اجرایی کشور، به طوری که رهبر معظم انقلاب از آن با عنوان تهاجم فرهنگی دشمن یاد کردند. زیرا فرهنگ تخصصی ما در اختیار فرهنگ سکولار غرب قرار گرفته و پایه های تقلید از فرهنگ عمومی سکولار با پدید آمدن اینترنت و ماهواره درجامعه رونق یافت.

با توجه به هجمه ی دشمن در قالب فضای مجازی و جنگ نرم ، امروزه باید مشکل عدم تولید فرهنگ اسلام ناب را به خصوص در لایه ی فرهنگ تخصصی رفع نمود. عناصر اسلامی موجود در فرهنگ بنیادی و عمومی تا کنون به ما مدد رسانده و توانسته ایم حدود 30 سال با فرهنگ سکولار غرب مقابله و آن را مدیریت نماییم. اما برای ادامه ی مبارزه لازم است برنامه ریزی و تمهیدات تازه صورت گیرد. زیرا فرهنگ غرب دارای مشکل عدم ارضای معنویت در جامعه خود می باشد. و دیر یا زود به بن بست خواهد رسید. به عنوان مثال می توان به کتاب «معنویت پیکره ی غرب را فرا گرفته است» اشاره نمود. مسلمانان جهان به خصوص ایرانیان می بایست به جنبش نرم افزاری پرداخته و علوم و فناوری و مهارت ها را بر اساس بنیان های فرهنگ اسلامی بازنویسی نمایند.

در وضعیت موجود معجزه های ارزشمندی از فرهنگ عمومی اسلامی در جریان انقلاب و بعد ازآن مشاهده شده که با ارتقای فرهنگ تخصصی اسلامی و انتقال دستاوردهای آن به فرهنگ عمومی آثار گرانبار کمتری را در صحنه ی جهانی شاهد هستیم.

اعتماد به نفس بر آمده از انقلاب اسلامی ، عامل اصلی پیشرفت و تکاپوی 30 سال اخیر ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران بوده است، امروزه خودباوری سیال سال های اول انقلاب به یک سازه ی مستحکم ملی تبدیل گشته و به عنوان یکی از برجسته ترین خصوصیات فرهنگی ایرانیان نمایان شده است. باعث شده انقلاب اسلامی با اعتماد به نفس ملی  و با ترویج فرهنگ عمومی اسلامی قله های رفیع افتخار را کسب کند.

اعتماد به نفس ملی در ایران امروز دیگر یک اندیشه و آرمان دست نیافتنی نیست بلکه همچون واقعیتی گرانبها و چشمگیر در قلب و ذهن ملت ایران حک شده است. در شهرستان ها می توان اعتماد به نفس ملی را با تقویت فرهنگ عمومی اسلامی و با تولید برنامه های فرهنگی و پاس نگه داشتن شعائر اسلامی، و برگزاری مراسمی که مخاطبین و مردم را به یاد خدا و توجه به ائمه معصومین سوق دهد ، فرهنگ تخصصی عمومی را تقویت نمود.


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

انتشار یافته:۲

  1. محمد علیدخت
     | 2013/02/2 - 13:50
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید به شما و تبریک به مناسبت ایام ا… دهه فجر. میخواستم بگویم ممنون از مطالب بسیار زیبا و رسایتان؛ بنده همیشه از مطالبتان استقبال می نمایم و امیدوارم همیشه موفق و پیروز و سربلند و سلامت باشید. التماس دعا

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads