کد خبر: 16804 - تاریخ: چهارشنبه، 16 ژانویه 2013 - 22:39

گفتمان دولت یازدهم چیست؟

خوبان خبر: اگر چه به جز دو دولت بازرگان و بنی صدر مابقی دولتها در ابرگفتمان اسلامی تشکیل شده اند اما سبک و سیاق و نوع گفتمان های هر دولت متفاوت بوده است. هر کدام از دولتها با توجه به تحولات سیاسی، اجتماعی و بین المللی در شکلی خاص ارائه شده اند.

نویسنده وبلاگ تالمات و تاملات یک دانشجو در آخرین پست وبلاگ خود نوشت:

از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون دولتهای بازرگان، بنی صدر، شهید رجائی، حضرت آیت الله خامنه ای، هاشمی رفسنجانی، سید محمد خاتمی و احمدی نژاد که در قالب 10 دولت و یک دولت موقت تشکیل یافته اند گفتمان های متعددی را برگزیده و بر مبنای آن عمل نموده اند.

اگر چه به جز دو دولت بازرگان و بنی صدر مابقی دولتها در ابرگفتمان اسلامی تشکیل شده اند اما سبک و سیاق و نوع گفتمان های هر دولت متفاوت بوده است. هر کدام از دولتها با توجه به تحولات سیاسی، اجتماعی و بین المللی در شکلی خاص ارائه شده اند.

آنچه موجب شد هاشمی رفسنجانی مبنای دولت خود را بر اساس”سازندگی” شکل دهی،”خرابی های” به بار آمده در دوران جنگ و لزوم بازسازی آن بود، توجه مفرط به توسعه اقتصادی بدون توجه به مفهوم عدالت سیاسی و اقتصادی موجب شد که سید محمد خاتمی از “آزادی” به عنوان آنتی تز سازندگی استفاده کند و سنتز دوم خرداد را به وجود آورد، به همین ترتیب گفتمان عدالت محور احمدی نژاد نیز خود به عنوان آنتی تز” فضای سیاسی خاتمی” عمل کرد  و دولت نهم و دهم را تشکیل داد.

در34 سال گذشته تقریبا از یک سال مانده به پایان دولت ها، گفتمان های جایگزین به صورت روشنی خود را برای انتخاب آینده آماده کرده و جا افتاده بود.

به عنوان مثال ماه ها پیش از عزل بنی صدر تقریبا عموم مردم و سیاسیون می دانستند که دولت پس از بنی صدر دولتی مکتبی خواهد بود، پس از به شهادت رسیدن شهید رجائی نیز تقریبا مسجل بود که گفتمان وی در دولت آیت الله خامنه ای ادامه خواهد یافت.

به همین ترتیب شکی در این مساله باقی نمانده بود که دولت پس از جنگ به توسعه اقتصادی خواهد پرداخت و همچنین فضای بسته سیاسیِ حاصل از توجه تک بعدی به اقتصاد موجب شد که از چند سال قبل از پایان دولت هاشمی، گفتمان اصلاحات سیاسی خود را برای انتخاب شدن اماده کند.

به همین ترتیب اقدامات دولت اصلاحات و توجه تک بعدی به توسعه سیاسی موجب شد که از سال83 یعنی یک سال پیش از اتمام دولت هشتم، گفتمان عدالت محوری پر رنگ شود و خود را برای انتخاب شدن آماده نماید.

به عبارتی هر دولت به واسطه اقدامات خود و همچنین شرایط سیاسی، اقتصادی و بین المللی آنتی تز خود را پرورانده بود.

نکته اصلی این مقاله این است که با وجود اینکه تنها 8 ماه به پایان دولت دهم باقی مانده هنوز هیچ آنتی تزی علیه گفتمان عدالت محوری شکل نگرفته است.

به عبارتی قدرت گفتمان عدالت محور و رضایت نسبی مردم از اصل این گفتمان موجب شده است که هیچ گروهی به فکر خلق گفتمان نو نیفتد و با وجود انتقادهای وارده از سوی اصولگرایان به دولت نهم و دهم ، رقابتهای آنها به صورت تز و آنتی تز نباشد چرا که گفتمان عدالت موحر همچنان مقبولیت خود را از دست نداده است. به عبارت دیگر رقابت اصلی انتخابات ریاست جمهوری نهم  بر سر ادامه این گفتمان به همین سبک و سیاق(طیف دولت) و یا به شکلی دیگر(طیف جبهه پایداری،2+1، صدای ملت، اصولگرایان تحول خواه و فراکسیون پیروان ولایت در مجلس) خواهد بود.

انتهای پیام/710


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads