کد خبر: 167795 - تاریخ: چهارشنبه، 30 می 2018 - 09:58

گزارشی از آخرین وضعیت اعتیاد در گیلان:

آمار نگران‌کننده اعتیاد در گیلان/55 درصد زنان مبتلا به اعتیاد بین 25 تا 34 سال هستند

بر اساس آمار بیشترین میزان جرائم استان گیلان در ده سال اخیر مربوط به مواد مخدر است و نه‌تنها در استان گیلان، بلکه در کل کشور بیشترین فراوانی را دارد و بر همین اساس 70 درصد از زندانیان در سراسر کشور نیز زندانیان مواد مخدر هستند و طبق آمار گیلان ۵۰ هزار نفر زندانی دارد که ۷۰ درصد از آن‌ها مربوط به مواد مخدر است.

به گزارش خوبان، بر اساس آمار بیشترین میزان جرائم استان گیلان در ده سال اخیر مربوط به مواد مخدر است و نه‌تنها در استان گیلان، بلکه در کل کشور بیشترین فراوانی را دارد و بر همین اساس 70 درصد از زندانیان در سراسر کشور نیز زندانیان مواد مخدر هستند و طبق آمار گیلان ۵۰ هزار نفر زندانی دارد که ۷۰ درصد از آن‌ها مربوط به مواد مخدر است.

در یک‌طرف اتوبان دو بانده اعتیاد در گیلان انبوهی از معتادان وجود دارند که پشت سر هم صف‌کشیده‌اند، بوق می‌زنند، سبقت می‌گیرند و دانسته یا ندانسته با سرعت به سمت دیوار بلند انتهایی آن می‌تازند اما در طرف دیگر آن معتادان کمی هستند که گهگاه مسیر خود را عوض می‌کنند و برای بازگشت به زندگی سالم تغییر مسیر می‌دهند اما از این تعداد اندک نیز بسیاری دوباره به همان مسیر شلوغ قبلی بازمی‌گردند.

گیلان اکنون در چهارراهی قرارگرفته است که به هزار دلیل و علت گرفتار خیل معتادان است، افرادی که به خاطر دسترسی آسان مواد مخدر، مواد توهم‌زا و محرک از دو نوع طبیعی و شیمیایی آن گرفتار اعتیاد می‌شوند و اگر گرفتار جنون یا ایدز نشوند در مدتی کوتاه فرسوده می‌شوند یا طلاق می‌گیرند و درهرصورت مسیر زندگی‌شان دگرگون می‌شود.

*75 مرکز سرپایی پیشرفته درمانی برای معتادان در گیلان

مدیرکل بهزیستی استان گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با بیان اینکه بهزیستی استان از سال 75 اقدام به تأسیس مرکز درمان اعتیاد دولتی کرده است اظهار کرد: این مراکز در اکثر شهرستان‌های استان دایر شده و مراکز درمانی خصوصی نیز تأسیس‌شده است.

محمدرضا پارسی با اشاره به اینکه در حال حاضر بهزیستی گیلان دارای 75 مرکز سرپایی دارای آخرین‌مدل‌های درمانی دنیا است افزود: آخرین‌مدل‌های درمانی دنیا به دو صورت دارویی و غیر دارویی در این مراکز انجام می‌شود که به همراه مشاوره فردی، گروه‌درمانی، خانواده‌درمانی و زیر نظر پزشک، روانشناس، پرستار و مددکار مشغول فعالیت است.

وی با بیان اینکه 50 مرکز اقامتی میان‌مدت نیز به‌صورت درمان نگه‌دارنده غیر دارویی توسط گروه‌های همسان انجام می‌گیرد گفت: یک مرکز درمان اقامتی اجتماع‌محور، چهار مرکز کاهش آسیب، یک گرمخانه و چهار گروه سیار کاهش آسیب نیز تحت نظارت بهزیستی مشغول به فعالیت هستند.

مدیرکل بهزیستی گیلان بابیان اینکه مراکز اقامتی میان‌مدت دارای گروه روانشناس، پزشک و مددیار تجربی هستند تصریح کرد: بهزیستی گیلان به همین منظور برای تکمیل کردن مدل‌های درمانی جدید اقدام به تأسیس مرکز درمان اجتماع مدار با دارو، دادگاه درمان‌مدار و مرکز توانمندسازی معتادان کرده است.

محمدرضا پارسی با اشاره به اینکه سازمان‌های غیردولتی، سازمان‌های مردم‌نهاد و مراکز خیریه با سازمان بهزیستی در راستای پیشگیری از اعتیاد همکاری دارند بیان کرد: در راستای فعالیت‌های پیشگیری از اعتیاد 37 محله شهری، 20 محله روستایی، شش محیط نظامی، صنعتی، سازمانی، 47 مهدکودک و 18 محیط کار با بیش از 651 هزار و 637 نفر جمعیت تحت آموزش پیشگیری از اعتیاد در استان گیلان قرار دارند.

*کاهش یک‌میلیونی آمار معتادان در چند سال گذشته

دبیر ستاد شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گیلان نیز با اشاره به اینکه طبق آمارهای رسمی 56 هزار معتاد در استان گیلان وجود دارد اظهار کرد: از این تعداد 27 هزار نفر در معرض ارائه و برخورداری از خدمات درمانی قرارگرفته و بهبود پیداکرده‌اند.

محمدحسین شاهکویی با بیان اینکه ‌ بهبودیافته به فردی تلقی می‌شود که درگذشته دچار اعتیاد به مصرف مواد مخدر سنتی و یا صنعتی بوده است و حداقل یک سال از زمان پاکی کامل و ترک کردن مصرف مواد توسط وی گذشته باشد تصریح کرد: در طول چهار سال گذشته اقدامات بسیار خوب و اثربخشی در حوزه مبارزه با مواد مخدر انجام شد به‌طوری‌که مجموعه این تلاش‌ها به کاهش میزان مصرف مواد مخدر در کشور منجر شده است.

وی با اشاره به آمار معتادان کشور در مقایسه با سال‌های گذشته افزود: هم‌اکنون آمار معتادان به انواع مواد مخدر از سه میلیون و 360 هزار نفر در سال 90 به دو میلیون و 800 هزار نفر در سال 96 رسیده است که از کاهش جمعیت معتادان در کشور حکایت دارد.

دبیر ستاد شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گیلان بیان کرد: ‌در کنار کاهش موفقیت‌آمیز آمار اعتیاد،‌ کاهش سن اعتیاد و شیوع مصرف انواع مواد مخدر صنعتی و روان‌گردان در کشور بسیار نگران‌کننده است و برای مقابله با آن باید راهکارهای اساسی برنامه‌ریزی کرد.

شاهکویی با اشاره به افزایش سطح زیر کشت گیاه خشخاش و شاهدانه در افغانستان گفت:‌ این کشور در سال 95 تولید تریاک خود را از چهار هزار و 800 تن به نه هزار تن در سال افزایش داد یعنی میزان تولید این ماده مخدر در یک سال گذشته به دو برابر رسیده است.

وی با بیان اینکه در سالیان گذشته‌ 58 هزار هکتار از اراضی افغانستان به کشت گیاه خشخاش اختصاص داشت افزود: پس از اشغال افغانستان توسط آمریکا این میزان به 300 هزار هکتار افزایش‌یافته است.

دبیر ستاد شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گیلان گفت: ‌یکی از مهم‌ترین اصولی که ستاد مبارزه با مواد مخدر نهاد ریاست جمهوری به دنبال تحقق آن است بحث صیانت و نگهداری از معتادان بهبودیافته از دام مواد مخدر و پشتیبانی از خانواده‌های آنان است.

شاهکویی‌ با اشاره به اینکه کمک به بهبودیافتگان و ایجاد فرصت‌های شغلی برای آنان اهمیت دارد بیان کرد: مجموعه اقدامات دستگاه‌های مرتبط در امر مبارزه با مواد مخدر بیشتر روی نگهداری از معتادان،‌ کمک به بهبود آنان،‌ مهارت‌آموزی و سپس اشتغال آنان متمرکز است.

وی از پرداخت وام‌های کم‌بهره به بهبودیافتگان در استان گیلان خبر داد و گفت: ‌اعطای تسهیلات کم‌بهره از پنج میلیون تومان تا سقف 15 میلیون تومان و تسهیل در نحوه پرداخت و سازوکار اداری آن ازجمله اقدامات مطلوب و مؤثر در حال انجام است.

دبیر ستاد شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گیلان با اشاره به طرح تشویقی برای کارفرمایان گفت: برای ایجاد انگیزش در کارفرمایان نیز نسبت به پرداخت تسهیلات کم‌بهره از ده میلیون تومان تا سقف 15 میلیون تومان به ازای ایجاد اشتغال برای هر بهبودیافته از مواد مخدر اقدام شده است.

شاهکویی از خیران گیلانی جهت کمک به بهبودیافتگان مواد مخدر درخواست مساعدت کرد و گفت:‌ امیدواریم خیران عزیز همچنان که در نهضت مسجد سازی و مدرسه‌سازی به‌خوبی ورود کردند در این حوزه مهم نیز کمک‌های خود را از این قشر آسیب‌پذیر جامعه دریغ نکنند.

وی با بیان اینکه تعیین و برنامه‌ریزی جهت اشتغال افراد معتاد از مهم‌ترین امور است تصریح کرد:‌ بر طبق آمارهای ارائه‌شده 85 درصد افرادی که ترک اعتیاد داشتند به علت فراهم نبودن کسب‌وکار درست و عدم اشتغال دوباره به سمت استعمال مواد افیونی کشیده می‌شوند.

*طلاق و ازهم‌پاشیدگی خانواده از مهم‌ترین دلایل ابتلا زنان به اعتیاد

مدیرکل دفتر امور خانواده و بانوان استانداری گیلان نیز بابیان اینکه زنان به مردان سریع‌تر معتاد می‌شوند اظهار کرد: طبق بررسی‌ها و پژوهش‌های صورت گرفته بیشترین عوامل تأثیرگذار در اعتیاد زنان عوامل اجتماعی و روانی است، درحالی‌که برای مردان عمدتاً خواص اعتیادآور نیکوتین است که موجب گرایش آن‌ها به اعتیاد می‌شود.

فاطمه رفیعی با اشاره به بیشترین دلایل اعتیاد زنان افزود: مهاجرت، طلاق، اعتیاد شوهر و ازهم‌پاشیدگی خانواده از مهم‌ترین دلایل ابتلا زنان به اعتیاد است.

وی بابیان اینکه طبق آمار ۵۵.۲ درصد زنان مبتلا به اعتیاد در گیلان 25 تا 34 ساله هستند گفت: باید دستگاه‌های حمایتی مانند بهزیستی و‌ علوم پزشکی در این امر مداخله کنند اما چیزی که خیلی مهم است نقش نهادهای غیردولتی بوده که باید در کنار نهادهای دولتی قرار بگیرند و با اجرای طرح‌های حمایتی، ‌خدماتی و اشتغال‌زایی به همدیگر کمک کنند.

مدیرکل دفتر امور خانواده و بانوان استانداری گیلان افزود: دفتر امور بانوان استانداری در تدوین طرح‌های لازم، بیشترین تمرکز خود را بر روی طرح توان‌افزایی و تاب‌آوری اجتماعی خانواده‌ها منعکس کرده است

وی خاطرنشان کرد: ‌در این زمینه در همان نقطه اول بیشتر عوامل اجتماعی و‌ روانی است هرچند تعداد آمار زنان معتاد در استان گیلان بسیار کمتر از مردان است و در کشور جز استان‌هایی هستیم که میانگین پایینی راداریم اما حتی یک زن معتاد هم برای ما زیاد است و می‌تواند تأثیر بسیار منفی در سطح اجتماع داشته باشد.

*کاهش آسیب اعتیاد برای قانون‌گذار حساسیت دارد

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گیلان نیز با اشاره به اینکه معتادان متجاهر برای مراجعه به مراکز درمانی نیاز به‌حکم قضایی دارند اظهار کرد: یکی از مسائلی که دنیای امروز با آن درگیر است موضوع اعتیاد بوده که درواقع زیربنای بسیاری از انحرافات و دغدغه مسئولین و شهروندان است.

احمد آقایی با اشاره به اینکه کاهش آسیب اعتیاد برای قانون‌گذار حساسیت دارد گفت: قانون‌گذار در قانون مبارزه با مواد مخدر دو ماده 15 و 16 را دارد که ماده 15 به کسانی که مبتلا به اعتیاد هستند نگاه حمایتی دارد و با اصلاح و درمان معتادان در مراکز دولتی و مراکز خصوصی آن‌ها را به کانون گرم خانواده برمی‌گرداند.

وی بابیان اینکه افراد مبتلا به اعتیاد مجرم نبوده بلکه بیمار هستند افزود: قانون‌گذار نسبت به معتادانی که آسیب‌پذیر، آسیب‌زا و آسیب‌دیده هستند و چهره شهر را زشت کرده و احساست و عواطف انسانی را جریحه‌دار می‌کنند نگاه ترحم‌آمیز داشته و دستگاه قضایی را مکلف کرده که نیروی انتظامی باید این افراد را شناسایی کند و به دستور دادستان مرکزی این افراد را به مراکز درمانی که به‌صورت رایگان است ببرد.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گیلان با اشاره به شرایط مراکز درمانی ترک اعتیاد در گیلان تصریح کرد: مراکز ترک اعتیاد دارای گروه قوی درمانی ازجمله روان‌پزشک، پزشک روانشناس و مددکار است و افراد مبتلا به اعتیاد پس از معرفی به این مراکز درمانی غربال‌گری می‌شوند و اگر به مبتلا به بیماری‌های مصری باشند درمان شده و افرادی که به این بیماری‌ها مبتلا نیستند یک تا سه ماه در آنجا نگه‌داری می‌شوند.

*پیشگیری همه‌جانبه اعتیاد در دانش‌آموزان برای تمام ارگان‌ها و کارشناسان الزامی است

کارشناس علوم اجتماعی نیز بابیان اینکه هم‌اکنون 14 میلیون نفر از جمعیت کشور را دانش آموزان تشکیل می‌دهند اظهار کرد: دانش آموزان به‌شدت مستعد ابتلا به بیماری اعتیاد می‌باشند، بنابراین پیشگیری همه‌جانبه در این سطح برای تمام ارگان‌ها و کارشناسان الزامی است.

امیر رحیمیان با اشاره به اینکه بر اساس شواهد برنامه‌های مدرسه مدار، قوی‌ترین و موفق‌ترین برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر است افزود: مهم‌ترین استراتژی‌های پیشگیری از اعتیاد آگاه‌سازی، پر کردن اوقات فراغت، مشاوره و مداخله در بحران و ارتقای دانش فرهنگی و مذهبی دانش آموزان است.

وی بابیان اینکه آموزش مهارت‌های زندگی برای دانش آموزان و همچنین خانواده‌ها در پیشگیری از اعتیاد بسیار مؤثر است گفت: نوجوانان و جوانان ما باید مقاومت در مقابل فشار همسالان و نه گفتن به افرادی که آنان را به مصرف سیگار و سایر مواد مخدر ترغیب می‌کنند یاد بگیرند.

استاد دانشگاه با اشاره به اینکه جوانان ما روش تفریح سالم را نمی‌دانند بیان کرد: برخی به مصرف سیگار و دیگر مواد مخدر در جمع‌های دوستانه به‌عنوان یک تفریح می‌نگرند پس باید خانواده‌ها وقت بیشتری را برای فرزندان خود گذاشته و برای آن‌ها زمینه تفریحات سالم را مهیا کنند.

رحیمیان با تأکید بر اهمیت نقش رسانه‌ها و انتشار مستمر اطلاعات و آموزش‌های لازم در بخش پیشگیری، از طریق رسانه‌ها به جامعه تصریح کرد: باید بر روی طرح اجتماع‌محور برای پیشگیری از اعتیاد در محله‌ها، مدارس، مهدهای کودک، دانشگاه‌ها، پادگان‌های نظامی و کارخانه‌ها و سایر ادارات متمرکز شد و بر اساس این طرح خود افراد محلی حاضر در طرح نیازسنجی و برنامه‌ریزی کرده و مشکلات را عنوان و خود حل می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد باید چندبخشی بوده و قوانین نیز باید محکم‌تر باشد خاطرنشان کرد: جوانان آینده‌ساز کشور هستند و همه ما موظفیم نسبت به ایمن نگاه‌داشتن آن‌ها تلاش بیشتری انجام دهیم.

به گزارش فارس، بر اساس بند 57 سیاست‌های ابلاغی برنامه ششم توسعه کشور باید سالانه 5 درصد از آمار معتادان در جامعه کاسته شود و مراکز ترک اعتیاد و سمن‌ها برای پیشگیری، مقابله و عدم بازگشت دوباره بهبودیافتگان به مواد مخدر برنامه‌های نوین و اساسی را تدوین و اجرا کنند.

گیلان به لحاظ آمار طلاق، بیکاری و اعتیاد جزو استان‌های نخست کشور محسوب می‌شود و تمام این‌ها نشان‌دهنده عدم انجام وظایف دولت در حفظ و تکریم حقوق شهروندی است و دولت به وظایف خود درزمینهٔ حقوق شهروندی عمل‌نکرده است.

شرکت‌های صنعتی هرروز در حال تعطیلی هستند و هرروز به آمار بیکاران شهر رشت و گیلان افزوده می‌شود و بیکاری یعنی طلاق و طلاق باعث ایجاد ناهنجاری‌های دیگر اجتماعی در جامعه می‌شود.

اگر دولت به وظایفش در قبال ایجاد اشتغال عمل می‌کرد و خانواده‌ها وضعیت معیشت مناسبی داشتند آمار طلاق و بیکاری تا این اندازه وحشتناک نبود و این مسئله نشان می‌دهد که دولت هیچ توجهی به معضلات اصلی اجتماعی ازجمله فقر، بیکاری و اعتیاد در گیلان ندارد درحالی‌که باید نگاه وِیژه به این مسئله داشته باشد.

 

 

منبع:فارس

انتهای پیام/5656


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

یک نظر ثبت شده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads