کد خبر: 167628 - تاریخ: یکشنبه، 27 می 2018 - 09:18

احیای باغات قدیمی زیتون رودبار گیلان نیازمند ۲۰ میلیارد تومان اعتبار است

رئیس ایستگاه تحقیقات زیتون مرکز تحقیقات کشاورزی گیلان با بیان اینکه نگهداری از باغات مسن زیتون در رودبار اقتصادی نیست گفت: احیاء و اصلاح باغات زیتون رودبار نیازمند ۲۰ میلیارد تومان اعتبار است.

به گزارش خوبان، زهرا یوسفی صبح امروز در نشست نهاد بازار و سرمایه‌گذاری با اشاره به اینکه از سال 2005 مصرف روغن زیتون در کشور با افزایش قابل توجهی مواجه شد اظهار داشت: در حال حاضر میزان واردات روغن زیتون بیشتر از میزان تولید آن است.

رئیس ایستگاه تحقیقات زیتون مرکز تحقیقات کشاورزی استان گیلان با بیان اینکه شهرستان رودبار در مجموع 8 هزار و 660 هکتار باغات زیتون دارد و 2 هزار هکتار از این میزان را باغات مسن زیتون تشکیل می‌دهد گفت: نگهداری از باغات مسن زیتون در رودبار اقتصادی نیست.

یوسفی با تاکید بر اینکه باغات مسن زیتون به علت رها شدن و عدم مدیریت صحیح باعث افزایش جمعیت آفات و بیماری‌ها در مناطق زیتون‌‌خیر شهرستان رودبار می‌شود اعلام کرد: برای احیاء و اصلاح باغات مسن زیتون در شهرستان رودبار 20 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی با اشاره به اینکه با احیاء و اصلاح باغات مسن زیتون شهرستان رودبار برای 800 نفر اشتغالزایی صورت می‌گیرد و تولید این محصول 6 هزار تن افزایش می‌یابد بیان کرد: 395 هکتار عرصه مناسب برای کشت زیتون در کشور وجود دارد که سهم استان گیلان 15 هزار هکتار است.

یوسفی با بیان اینکه شهرستان رودبار 10 کارخانه روغن‌کشی زیتون دارد که برخی از آنها پروانه ساخت و بهره‌برداری ندارند تصریح کرد:  ظرفیت کارخانه‌های روغن‌کشی زیتون در شهرستان رودبار بیشتر از تولید محصول زیتون در گیلان است.

رئیس ایستگاه تحقیقات زیتون مرکز تحقیقات کشاورزی استان گیلان با تاکید بر اینکه 100 کارگاه بسته‌بندی کنسرو زیتون در شهرستان رودبار فعالیت می‌کنند گفت: طرح احداث و راه‌اندازی برج زیتون در شهرستان رودبار تصویب شده و زمین این مجموعه در مرحله اخذ مجوز‌های تغییر کاربری است.

وی با اشاره به اینکه هدف از احداث و راه‌اندازی برج زیتون در شهرستان رودبار علاوه بر ایجاد مرکز خریدی جامع از محصولات و فرآوری‌های زیتون، توسعه اشتغال است گفت: ایجاد واحد‌های تجاری و شرکت‌های دانش‌بنیان در ارتباط با زیتون در این برج طراحی شده است.

یوسفی از تشکیل کمیته فنی زیتون در شهرستان رودبار خبر داد و با تاکید بر اینکه چالش‌های صنعت زیتون شهرستان رودبار در این کمیته بررسی می‌شود تاکید کرد: ورود محصول زیتون به بورس کالا در حال پیگیری بوده و مقدمات این فرآیند در شهرستان رودبار انجام شده است.

رئیس ایستگاه تحقیقات زیتون مرکز تحقیقات کشاورزی استان گیلان با اشاره به اینکه توسعه باغات زیتون در شهرستان رودبار دنبال می‌شود خاطرنشان کرد: در حال حاضر  80 درصد فرآیند احداث آبیاری‌های تحت‌فشار در باغات زیتون تحت پوشش یارانه دولت قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه ارقام خارجی زیتون برای نخستین بار در کشور در ایستگاه تحقیقات زیتون رودبار کشت شده است تصریح کرد: طرح توسعه زیتون از سال 72 در کشور آغاز شد و تمامی قلمه‌های زیتون برای اجرای این طرح از ایستگاه تحقیقات رودبار در کل کشور توزیع شد.

یوسفی با تاکید بر اینکه ایستگاه تحقیقات زیتون رودبار به آزمایشگاه ارزیابی حسی روغن زیتون مجهز است و این روش بهترین روش ارزیابی کیفیت روغن زیتون در جهان است خاطرنشان کرد: آزمایشگاه ارزیابی حسی روغن زیتون از سال 90 در استان گیلان افتتاح شده است.

رئیس ایستگاه تحقیقات زیتون مرکز تحقیقات کشاورزی استان گیلان با اشاره به اینکه در حال حاضر 12 ارزیاب حسی روغن زیتون در این آزمایشگاه فعالیت می‌کنند بیان کرد: این ایستگاه نقطه‌ قوت در افزایش کیفیت روغن زیتون رودبار گیلان است.

انتهای پیام/م


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads