کد خبر: 167593 - تاریخ: شنبه، 26 می 2018 - 08:45

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان:

بیش از ۳۴۰ گونه گیاه دارویی در استان گیلان شناسایی شده است

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به وجود هزار نوع گونه گیاهی در این استان گفت:‌ ۳۴۰ گونه از این گیاهان، دارویی هستند.

به گزارش خوبان، منصور سربازی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در رشت اظهار داشت:‌ بیش از هزار نوع گونه‌ گیاهی شامل انواع درختان، گونه‌های درختچه‌ای،‌ علفی و یا آبی‌ در استان گیلان به ثبت رسیده است که در این میان حدود 340 گونه آن در زمره گیاهان دارویی قرار دارند.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان شرایط اقلیمی و جغرافیایی استان گیلان از نظر تنوع زیستی را مورد ارزیابی قرار داد و افزود:‌ مناطق کم‌ارتفاع ساحل دریای خزر به دلیل وضعیت توپوگرافیک خاص خود، دارای نوعی بسیار ویژه از آب و هوای هیرکانی هستند.

وی با بیان اینکه ناحیه رویشی منطقه هیرکانی مانند یک نوار سبز، حاشیه جنوبی دریای خزر و نیمرخ شمالی رشته کوه البرز را پوشانده ‌است تصریح کرد:‌ تنها در طول دره سفیدرود، با ورود آب و هوای خشک فلات ایران با خشکی نسبی آب و هوای منطقه روبه‌رو هستیم.

سربازی وجود این تنوع اقلیمی را موجب پدید آمدن تنوع پوشش گیاهی و اکوسیستمی دانست و اظهار داشت:‌ در پهنه کوچک گیلان تنوعی از زیستگاه‌های در خور اهمیت شامل دریا، تالاب، رودخانه، مرتع، جنگل به پیروی از آن تنوع زیستی غنی‌ گیاهان و جانوران قابل مشاهده است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به اقداماتی که برای حفظ تنوع زیستی گیاهان و جانوران انجام می‌شود گفت:‌ تعیین مناطق چهارگانه و شکار ممنوع،‌ ممنوعیت بهره‌برداری از جنگل‌ها، محدودیت زمانی و مکانی شکار و برداشت مصالح از جمله این برنامه‌ها است.

وی با اشاره به اینکه گیلان با 14 هزار کیلومتر، حدود 9 درصد از کل مساحت ایران را در بر گرفته است عنوان کرد:‌ گیلان دارای 15 منطقه چهارگانه شامل یک پارک ملی، 4 اثر طبیعی ملی، 5 پناهگاه حیات وحش و 5 منطقه حفاظت شده است که 9 درصد از سطح کل استان را شامل می‌شود.

سربازی گونه‌های گیاهی گیلان را حدود هزار نوع اعلام کرد و بیان داشت:‌ انواع درختان نظیر آزاد، راش، نمدار، انجیلی، توسکا و انواع گونه‌های درختچه‌ای و علفی و شماری از گونه‌های آبی نظیر لاله تالابی و نیلوفر سفید در گیلان ثبت شده که 340 گونه آن در زمره گیاهان دارویی است.

معاون فنی اداره کل حفاظت از محیط زیست استان گیلان ابراز داشت: تعامل سازنده بین دولت،‌ اشخاص حقوقی به ویژه سازمان‌های مردم نهاد و NGOها که به عنوان چشمان بیدار جامعه مدنی محسوب می‌شوند، در راستای حفاظت از محیط زیست بسیار مفید و سازنده است.

سربازی با تأکید بر اینکه دولت‌ها به تنهایی نمی‌توانند از تخریب محیط زیست جلوگیری کنند عنوان کرد:‌ ‌با وجود تمامی این اقدامات جهت کنترل عوامل تهدید و تخریب محیط زیست، هنوز هم بحران‌ها و نابسامانی‌های بسیاری زندگی انسان‌ها و سایر موجودات زنده را در جهان تهدید می‌کند.

وی به استفاده از همکاری مردم جهت حفاظت از محیط زیست و تحقق توسعه پایدار توسط دولت‌ها اشاره کرد و‌ گفت:‌ در واقع حمایت و حفاظت از محیط زیست باید دلواپسی عمومی آحاد مردم جامعه و طبق اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران جزء وظایف همگانی محسوب شود.

انتهای پیام/ ت


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads