کد خبر: 167049 - تاریخ: پنج‌شنبه، 17 می 2018 - 08:39

معاون سازمان جهاد کشاورزی گیلان:

۶۶ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان نشاء مکانیزه شد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: ۶۶ هزار هکتار از شالیزارهای استان با پنج هزار دستگاه ماشین آلات، بصورت مکانیزه نشاء کاری شده است.

به گزارش خوبان خبر ، حبیب جهانساز روز پنجشنبه  افزود: انجام مکانیزه نشاء کاری در برنامه سال جاری استان، ۱۱۵ هزار هکتار است که این میزان در سال گذشته، ۱۰۳ هزار هکتار بود و امسال ۳۷درصد افزایش یافته است.
وی اظهارداشت: تاکنون در ۱۳۲ هزار هکتار اراضی شالیزاری گیلان معادل ۵۶ درصد نشاء کاری انجام شده که از این میزان، ۶۶ هزار هکتار با ماشین و بصورت مکانیزه نشاء کاری شده است .
به گفته جهانساز ، نشاء برنج با دستگاه و بصورت مکانیزه مزیت های زیادی دارد که از جمله کاهش ۵۰درصدی هزینه های کاشت و افزایش سرعت کار است ضمن آنکه در نشاء با ماشین کشت بصورت ردیف انجام می شود و به دلیل چرخش باد، آفات آن کم شده و دقت در کاشت بیشتر است.
معاون سازمان جهاد کشاورزی گیلان از صنعت گران داخلی خواست برای تولید دستگاه ها و ماشین آلات بخش کشاورزی ورود کرده و با خط اعتباری دولتی که محدودیت ندارند، نسبت به تولید این فناوری ها اقدام کنند.
وی اضافه کرد: تمامی ماشین آلات خودکششی بخش کشاورزی هنوز وارداتی هستند و در داخل تولید نمی شوند و فقط تولید ادوات دنباله ها در داخل کشور صورت می گیرد.
گیلان دارای ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار است که از این میزان، ۱۸۰ هزار هکتار آن از طریق کانال های آبرسانی از آب سد سفیدرود آبیاری می شوند و بقیه نیز از آب بندان ها و رودخانه های داخلی استان استفاده می کنند.
آب گذاری کانال های آب رسانی مرکز، شرق و غرب گیلان برای آبیاری شالیزارهای استان از طریق رهاسازی آب سد سفیدرود، از شنبه هشتم اردیبهشت ماه جاری آغاز شد. برای انجام کشت برنج در گیلان ابتدا ۲ مرحله شخم (زمستانه و بهاره) از ابتدای دی ماه در زمین های شالیزاری تا اواخر فروردین ماه انجام می شود. پس از انجام ۲ مرحله شخم، عملیات خزانه گیری از فروردین ماه آغاز می شود و از پنجم تا هفتم اردیبهشت ماه به بعد نیز زمان انتقال نشاء برنج به زمین های آب تخت شده است. از این مرحله تا نیمه دوم تیرماه نیز زمان داشت برنج است و از این هنگام تا نیمه شهریورماه، کار برداشت محصول برنج انجام می شود.
استان گیلان دارای ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار است که هر سال از تبدیل یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن شلتوک برداشتی آنها ، حدود ۷۵۰ تا ۸۵۰ هزار تن برنج سفید به دست می آید.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/81


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads