کد خبر: 16622 - تاریخ: دوشنبه، 14 ژانویه 2013 - 19:51

وزیر امور خارجه آذربایجان ادعا کرد:

میدان نفتی سردار جنگل هیچ ربطی به ایران ندارد!

خوبان خبر: وزیر امور خارجه آذر بایجان در ادعایی مالکیت ایران در رابطه با منابع نفت و گاز سردار جنگل در دریای خزر را رد کرد

به گزارش خوبان به نقل از بولتن نیوز، وزیر امور خارجه آذربایجان ادعا کرد که معدن نفت و گاز با ذخایر هیدروکربن که توسط ایرانیان در سال گذشته کشف شد، هیچ ارتباطی با این کشور ندارد!.

وزیر امور خارجه آذربایجان در پاسخ به سوال در مورد مالکیت ایران به معدن نفت و گاز گفت: که این معدن بین ترکمنستان و آذربایجان واقع شده است و هیچ ربطی به ایران ندارد.

بنا به گزارش رسانه های ایران، رستم قاسمی، وزیر نفت ایران اخیرا اظهار داشت که معدن نفت و گاز “سردار جنگل” متعلق به ایران است.

در حال حاضر، ایران کارهای تحقیقاتی را در این معدن انجام می دهد.

وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران گفت که معدن “سردار جنگل” در ایران واقع شده و تماما به ایران متعلق است.

 

به گزارش بولتن نیوز، میدان گازی سردار جنگل در دریای خزر و انتهای بخش مرزی ایران قرار دارد، که در استان گیلان واقع شده‌است. این میدان، ۲۴ کیلومتر طول و ۱۶ کیلومتر عرض دارد و از لایه‌های مختلفی تشکیل شده‌است.

در سال ۱۳۹۰ بعد از گذشت ۱۰ سال از کشف این میدان گازی، در دریای خزر، در پی مطالعات اکتشافی بر روی سکوی نیمه شناور امیرکبیر، یک لایه نفتی، در عمق ۷۲۸ متری در این مخزن هیدروکربوری کشف گردید.

این لایه نفتی، در میدان گازی سردار جنگل، دارای ذخیره نفت درجای ۲ میلیارد بشکه‌است، که با توجه به ضریب برداشت ۲۵% درصدی آن، مقدار نفت قابل استحصال این مخزن، در حدود ۵۰۰ میلیون بشکه نفت می‌باشد.

این میدان که در سال ۱۳۸۰ و در عمق ۷۰۰ متری از سطح آب، کشف شد و ۱۰ سال بعد، در پی مطالعات اکتشافی بر روی سکوی نیمه شناور امیرکبیر، یک لایه نفتی، در عمق ۷۲۸ متری در این مخزن هیدروکربوری کشف گردید.

میدان سردار جنگل، دارای ۵۰ هزار میلیارد فوت مکعب ذخیره درجای گاز می‌باشد. یعنی بیش از ۱۰ برابر میدان شاه‌دنیز در جمهوری آذربایجان… این درحالیست که پیش از این، سهم ایران در دریای خزر ۱۱ تریلیون فوت مکعب گاز اعلام شده بود. همچنین میزان نفت درجای لایه نفتی این میدان، ۲ میلیارد بشکه می‌باشد، که نفت قابل استحصال آن، در حدود ۵۰۰ میلیون بشکه برآورد شده‌است.

 

انتهای پیام/21


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads