کد خبر: 165660 - تاریخ: دوشنبه، 23 آوریل 2018 - 18:58

استاندار گیلان در کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری مطرح کرد

هزینه ایاب و ذهاب و حق مشاوره یعنی چه؟ / اعطای حق بهره‌برداری مناطق جنگلی به بخش خصوصی

سالاری گفت اجرای طرح تکاپو و اعطای تسهیلات در حوزه اشتغال گامی در تحقق اقتصاد مقاومتی است که کارآفرینی از طریق بهسازی روند اشتغال در مناطق مختلف را بهبود می بخشد و توسعه رسته های کسب و کار منتخب و اولویت دار در سطح ملی و استانی را محقق می کند.

به گزارش خوبان، صبح امروز سومین جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری سالجاری به منظور ارائه گزارش آخرین وضعیت تسهیلات اشتغال فراگیر،روستایی و عشایری در قالب طرح تکاپو از سوی دبیرخانه اشتغال و سرمایه گذاری استان و ارائه مشکلات موجود در روند تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری به ریاست مصطفی سالاری برگزار شد.

در این نشست سالاری با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه اشتغال و رفع موانع تولید در گیلان اظهار داشت:آنچه که موجبات توسعه پایدار،تحقق عدالت اجتماعی و توازن مثبت در استان را فراهم می آورد،اجرای طرح های اشتغال محور به ویژه در مناطق روستایی و کمتر توسعه یافته است.

وی، اجرای طرح تکاپو و اعطای تسهیلات در حوزه اشتغال را گامی در تحقق اقتصاد مقاومتی خواند که کارآفرینی از طریق بهسازی روند اشتغال در مناطق مختلف را بهبود می بخشد و توسعه رسته های کسب و کار منتخب و اولویت دار در سطح ملی و استانی را محقق می کند.

سالاری با بیان اینکه تسریع روند اشتغالزایی ضرورتی برای مدیران تمامی دستگاه های اجرایی است،خروج از بروکراسی اداری و تسهیل روند خدمات رسانی به شهروندان را مورد تاکید قرار داد.

استاندار گیلان به مقوله بومگردی و توسعه گردشگری گیلان به عنوان نقطه هدفگذاری های کلان اشاره نمود و افزود: در تسهیلات فراگیر طرح تکاپو با رونق گردشگری و توجه به ظرفیت های طبیعی، زمینه اشتغال پایدار فراهم می شود.

وی ضمن تفویض اختیار به فرمانداران برای تصویب طرح هایی با اعتبار کمتر از 250میلیون تومان ،از آنان خواست تا درصورت نبود همکاری لازم از سوی مدیران دستگاه های اجرایی و تداوم کاغذبازی های اداری ،خاطیان را به کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان معرفی نمایند.

سالاری،تسهیل گری در سایه احترام به قوانین جمهوری اسلامی ایران را وظیفه مسئولان خواند و تصریح کرد:در حوزه بومگردی مشکل کمبود زمین مطرح است که در این خصوص از منابع طبیعی و بنیاد مسکن می خواهیم تا با مطالعات اجرایی نسبت به حل مشکلات موجود اقدام نمایند.

نماینده عالی دولت در گیلان با ابراز نارضایتی از برخی دستگاه های اجرایی برای سرگردانی مراجعه کنندگان و تحمیل هزینه های گزاف به آنها گفت:عناوینی همچون هزینه ایاب و ذهاب،حق مشاوره و … در دستگاه دولتی معنا و مفهومی ندارد.

وی به تاسیسات موجود در حاشیه مسیرهای گردشگری و در جوار برخی جاذبه های گردشگرپذیر با ظاهری نامناسب و بدون مجوز اشاره کرد و از فرمانداران خواست تا از طریق قانونی، طرحی را عنوان ساماندهی خدمات متفرقه به انجام رسانده و علاوه بر زیبا سازی شهری و روستایی ،اشتغال پایدار را برای بومیان منطقه رقم زنند.

سالاری در خصوص اجرای طرح مذکور با آرایشی بومی مباحثی را مطرح کرد و گفت:در اجرای طرح ساماندهی خدمات جانبی می توان اراضی لازم را از منابع طبیعی درخواست نمود و در صورت اجرای تاسیسات مناسب یا مجتمع های چندمنظوره گردشگری از تسهیلات دولتی نیز بهره مند شد.

استاندار گیلان بیان داشت:در جنگل های استان آلاچیق،کلبه و برخی تجهیزات برای استفاده گردشگران موجود است که نیازمند ساماندهی بوده و در این بخش نیز طرح های خوبی قابلیت اجرا دارد که یکی از این طرح ها “اعطای حق بهره برداری، نه مالکیت” در مناطق جنگلی به بخش خصوصی برای جانمایی و اجرای مصنوعات چوبی در بین درختان است.

وی پیشنهاد داد: در اجرای این طرح منابع طبیعی می تواند واگذاری حق بهره برداری از جنگل را منوط به حفظ و صیانت از محوطه مذکور توسط مجری طرح نماید و نسبت به پلاک گذاری درختان و عکس برداری اصولی از پوشش جنگلی به عنوان مستندی در پرونده اقدام کند.

سالاری همچنین به حوزه تالابی و آب بندان های استان اشاره کرد و با بیان اینکه شناورهای این حوزه های آبی می توانند در توسعه گردشگری نقش چشم گیری داشته باشند،به فرمانداران اختیار داد تا طرح هایی که با این موضوع مطرح شده را پالایش و پس از امکان سنجی برای اخذ تسهیلات در قالب طرح تکاپو به بانکها معرفی نمایند.

دایر نمودن بازارچه های محلی برای عرضه تولیدات خاص روستا از جمله کشاورزی،پوشاک سنتی،صنایع دستی و گیاهان دارویی از مواردی بود که سالاری به آن اشاره کرد و افزود:در صورت اجرای این طرح زیرساخت ها از محل منابع عمومی استان هزینه خواهد شد.

استاندار گیلان با بیان اینکه در گیلان به دلیل اقلیم و فرهنگ مردم منطقه خدمات و صنعت نیز دارای قابلیت گردشگری است،توجه به ابعاد پنهان هربخش در جهت توسعه گردشگری را عامل رونق اقتصادی برای بومیان استان خواند و خاطرنشان کرد:در صورت اجرای صحیح طرح بومگردی و به دنبال آن ورود و اقامت گردشگران در استان ،می توان سایر خدمات را نیز به مناطق دیگر کشور معرفی و زمینه افزایش تولید و صادرات را فراهم نمود.

آموزش در حوزه گردشگری برای سطوح مختلف  و برگزاری دوره های توانمندسازی فعالان این صنعت از تاکیدات استاندار گیلان در این نشست بود.

سالاری،اشتغال روستایی و تلاش برای ساماندهی در این بخش را از تاکیدات رییس محترم جمهوری خواند و افزود:باید با هم افزایی جمعی در تحقق این آرمان تلاش کنیم و موضوعات و مصادیق واقعی و اثرگذاری که در عمل به اشتغال پایدار جوامع محلی می انجامد را دنبال نماییم.

نماینده عالی دولت در گیلان با تاکید بر لزوم نظارت مستمر در تمامی مراحل اجرای طرح تکاپو، به دستگاه های متولی و کارگزار اجرای این طرح دستور داد تا با افزایش شمار تسهیل گران در شهرستان ها و رفع موانع احتمالی روند ثبت پرونده ها در سامانه مذکور را تسریع دهند.

انتهای پیام/45645656


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads