کد خبر: 165454 - تاریخ: پنج‌شنبه، 19 آوریل 2018 - 23:01

استاندار گیلان تاکید کرد :

ضرورت بهره گیری از معماری سنتی بومی و محلی در واحدهای روستایی

استاندار گیلان در دیدار با مدیران بنیاد مسکن استان بر ضرورت بهره گیری از معماری سنتی بومی و محلی در واحدهای روستایی تاکید کرد و افزود : بنده به جد اعتقاد دارم که بنیاد مسکن با تحقق این مهم خواهد توانست چهره روستا ها را تغییر دهد .

به گزارش خوبان، مصطفی سالاری در این نشست که به مناسبت سالروز تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در سالن شهید انصاری استانداری برگزار شد ،بهترین الگوی معماری در اجرای پروژه های مرمت و نوسازی واحدهای روستایی را معماری بومی و محلی دانست و افزود : بنده به جد اعتقاد دارم که بنیاد مسکن با تحقق این مهم خواهد توانست چهره روستا ها را تغییر دهد .

نماینده عالی دولت در گیلان  بر ضرورت بهره گیری از معماری سنتی بومی و محلی در نماهای بیرونی واحدهای روستایی تاکید کرد و ادامه داد : در واحدهای روستایی  می توان ضمن  بهره گیری از تکنولوژی و مصالح روز ، نمای بیرونی آن را منطبق با معماری سنتی و بومی طراحی کرد .

استاندار گیلان معماری سنتی را سازگار با اقلیم دانست و گفت : می توان با متمایز کردن چهره روستا و بهره گیری از معماری سنتی ، گردشگران را از اقصی نقاط کشور برای دیدن آن ترغیب کرد .

دکتر سالاری تصریح کرد : زیبایی معماری سنتی و بومی گیلان در برخی موارد خیلی بهتر از کشورهایی است که ادعای معماری و گردشگری دارند .

وی معماری روستایی را متمایز از معماری شهری دانست و افزود : طراحی معماری در روستا ها را نباید با معماری شهری که با محدودیت های نظیر زمین و منظر مواجه است یکسان اجرا کنیم .

نماینده عالی دولت در گیلان بر لزوم توجه به مباحث اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی در طراحی پروژه های روستایی تاکید و تصریح کرد : چنانچه در طرح هادی روستایی تحلیل درستی از مباحث اقتصادی و معیشت مردم نداشته باشیم آن روستا از لحاظ کیفیت زندگی غیر قابل رقابت با شهر خواهد شد .

استاندار گیلان با بیان اینکه باید ویژگی های روستا را حفظ کنیم گفت : باید روستاها را متناسب با استعدادهای آن توسعه دهیم .

دکتر سالاری تاکید کرد : بدون تردید روستاهای گیلان از این قابلیت برخوردارند که مهاجرت معکوس در آن شکل گیرد .

وی  درآمد زایی برای اهالی روستا را از جمله اهداف بوم گردی برشمرد و افزود : چنانچه اهالی روستا خود ، مالکیت واحدهای اقامتی و بوم گردی و مسئولیت ارائه خدمات به گردشگران را عهده دار باشند مطمئناً فرهنگ و معماری سنتی بهتر حفظ خواهد شد و گردشگرانی که به عنوان مهمان وارد روستا می شوند نخواهند توانست فرهنگ روستا را تغییر دهند .

استاندار گیلان اجرای طرح های بوم گردی را در راستای حفاظت و صیانت از محیط زیست و منابع طبیعی دانست و ادامه داد : اجرای طرح های بوم گردی  علاوه بر ایجاد فرصت های شغلی و بهبود معیشت و اقتصاد ، کاهش آسیب های اجتماعی  را در پی خواهد داشت .

دکتر سالاری بر لزوم تسهیل شرایط برای احداث مجتمع های بوم گردی در روستاها تاکید کرد و افزود : باید شرایط را برای آن دسته از مجتمع های بوم گردی که علاوه بر ایجاد شغل استفاده عمومی داشته و پذیرای مسافران می باشند تسهیل کنیم .

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به هدف گذاری استان برای احداث 5 هزار واحد بوم گردی در استان گفت : باید با جدیت و با تمام توان در جهت تحقق این مهم تلاش کنیم .

وی بر ضرورت کاهش بروکراسی و هزینه های اضافی برای متقاضیان ساخت واحد ها ی بوم گردی تاکید کرد و ادامه داد : از مدیران شهرستانی نیز انتظار دارم به جد در اجرای طرح های بوم گردی تلاش کنند .

نماینده عالی دولت در گیلان همچنین بر لزوم تسریع در صدور اسناد مالکیت زمین در روستاها تاکید و با اعلام آمادگی استان برای کمک جهت صدور این اسناد گفت : با توجه به درخواست های مکرر و دغدغه روستاییان در این زمینه باید مشکل صدور اسناد مالکیت روستاییان هر چه سریعتر برطرف گردد .

نماینده عالی دولت در گیلان بر لزوم ارائه پیشنهاد جهت اجرای طرح واحد و موثر اجتماعی ، فرهنگی و هنری در تمامی روستاهای استان تاکید و با اشاره به اثرات مثبت اجتماعی این طرح در روستاها ادامه داد : بسیار ارزشمند است که جوانان اوقات فراغت خود را در مکان های فرهنگی  سپری کنند .

وی در ادامه با بیان اینکه  برای اجرای این طرح ها با ساختمان سازی مخالف هستم افزود :  اجرای این طرح ها باید زمینه فعالیت فرهنگی و گردآوری جوانان و نوجوانان در فضای آزاد را فراهم کند .

استاندار گیلان بر لزوم نصب تابلوهای اطلاع رسانی هماهنگ با معماری سنتی و بومی در ورودی هر روستا تاکید کرد و گفت : این تابلوها علاوه بر آن که به زیبایی روستا کمک خواهد کرد ،  اطلاعاتی نظیر جمعیت ، مناطق گردشگری  ، گویش و مشخصات دیگر روستا را  به گردشگران ارائه خواهد داد .

وی رسالت بنیاد مسکن را بسیار مهم دانست و افزود : بنیاد مسکن می تواند در ارتقاء بخش های مختلف اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی روستا بسیار موثر باشید .

دکتر سالاری مردمان روستا را مردمانی قدرشناس توصیف و این قدرشناسی را موجب  افزایش انگیزه جهت خدمت رسانی بیشتر به مردم عنوان کرد .

استاندار گیلان با اشاره به اهمیت جامعه هدف در بنیاد مسکن گفت :  کار کردن و خدمت رسانی به جامعه هدف شما که قالباً جمعیت روستایی آن را تشکیل می دهند بسیار لذت بخش است .

انتهای پیام/85


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads