کد خبر: 16527 - تاریخ: یکشنبه، 13 ژانویه 2013 - 15:20

مراسم یادبود آیت‌الله تهرانی در رشت برگزار می‌شود.

خوبان خبر: مراسم یادبود آیت‌الله آقامجتبی تهرانی در مسجد صفی رشت برگزار می‌شود.

به گزارش خوبان به نقل از فارس ، به منظور تجلیل از مقام والای عالم ربانی مرحوم آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی در مسجد صفی رشت برگزار می‌شود.

آیت‌الله مجتبی رودباری عالم فرهیخته گیلان مراسم یادبود آقاتهرانی را فردا یکشنبه 24 دی جاری پس از نماز عشا در مسجد صفی رشت برگزار می‌کند.

به گزارش فارس، آیت‌الله آقامجتبی تهرانی در سال 1316 ه.ش در خانواده‌ای از اهل علم، معرفت و شهادت در تهران به دنیا آمد و پدر ایشان مرحوم آیت‏الله میرزا عبدالعلی تهرانی از شاگردان مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی، فقیهی مجاهد و عارفی سترگ بود که در زمان تاریک حکومت پهلوی نخست با همراهی و رفاقت مرحوم آیت‌الله شاه‌آبادی بزرگ به اقامه جماعت در مسجد جامع بازار تهران مشغول بود و در امر تربیت نفوس مستعد و راهنمایی سالکان الی‏الله‏تعالی اهتمام ویژه داشت.

حضرت آیت‏الله حاج آقا مجتبی تهرانی طبق رسم تمام خاندان‌های علم و معرفت، تحصیل در علوم دینی و اشتغال به علوم حوزوی را از دوران کودکی آغاز کرد و در امر تحصیل علوم، جدیت فوق‌العاده‌ای داشت.

این استاد اخلاق و مرجع تقلید شیعیان با هدایت و ارشاد پدر بزرگوار خود، برای مدت چهار سال به مشهد مقدس مهاجرت کرد و از محضر اساتید برجسته‌ای مانند ادیب نیشابوری بهره برد و سپس به قم مهاجرت کرد تا در حوزه نوپای آن دیار که به تازگی تمام اهل علمِ جهان تشیع را به طرف خود جذب می‌کرد، حضور یابد و سطوح عالی دروس حوزوی را نیز به اتمام برساند.

مرحوم تهرانی با جدیت و پشتکار بسیار دروس سطح را به‏سرعت تمام کرد و در سنین نوجوانی به محضر عالمانی بزرگ مانند امام خمینی (ره)، مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی، آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی و مرحوم علامه طباطبایی راه یافت.

ایشان با نبوغ و پشتکاری که از خود نشان دادند در جوانی به درجه رفیع اجتهاد رسیدند و توانستند از نزدیکان حضرت امام (ره) قرار گیرند. ایشان علاوه بر یادگیری فقه و اصول در محضر استاد بی‌بدیل خود، چندین سال نیز از مشرب اخلاقی و عرفانی آن عارف کامل و عالم ربانی سیراب و با دیدگاه‏های اجتماعی و سیاسی امام امت به خوبی آشنا شد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با آغاز ولایت و زعامت حضرت امام خمینی (ره) و با توجه به سوابق درخشان و مراودات حضرت استاد با امام امت، با دعا به درگاه خدای متعال و توسل به حضرات معصومین، خود را از قبول مسئولیت‌های آشکار کنار کشیدند و با حضور در صحنه نیروسازی برای انقلاب به ‏صورت گمنام و موثر به تربیت نیروهای جوان و کارآمد برای انقلاب اسلامی پرداختند.

جلسات درس خارج ایشان مملو از طلاب سطوح عالی بود که برای انجام وظیفه به تهران آمده بودند و از فضای علمی قم فاصله داشتند. این جلسات به قدری مفید و کم‌نظیر بود که بسیاری از فضلا را به خود جذب و حسرت دوری از فضای علمی قم را به رضایت و شکرگزاری شرکت در این جلسات علمی تبدیل کرد.

جلسات عمومی اخلاق و معارف اسلامی که قبل از انقلاب نیز برپا بود و از سال 1356 به‏ صورت منظم و هفتگی دایر می‌شد مأمن بی‌نظیری برای بسیجیان مخلص حضرت روح‌الله و سکوی پرشی برای دلدادگان و حیات یافتگان انقلاب اسلامی بود که تازه از زیر یوق جهالت ستم‌شاهی رهایی یافته و به نور حکومت الهی منور شده بودند و بی‌صبرانه و مشتاقانه به دنبال معارف عمیق اسلام بودند.

این استاد اخلاق در روز سه‌شنبه 12 دی ماه جاری در سن 75 سالگی دارفانی را وداع گفت و همزمان با اربعین حسینی (ع) در حرم مطهر حضرت عبدالعظیم ری به خاک سپرده شد.

 

انتهای پیام/272


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads