کد خبر: 165269 - تاریخ: سه‌شنبه، 17 آوریل 2018 - 09:17

میزان مهاجرت پرندگان به استان گیلان ۷ درصد افزایش یافت

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش حفاظت محیط زیست گیلان ‌با تأکید بر نقش مؤثر اقدامات حفاظتی در رشد مهاجرت پرندگان گفت:‌ میزان مهاجرت پرندگان به گیلان ۷ درصد افزایش یافت.

به گزارش خوبان، حسین علی‌نژاد در گفت‌‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت اظهار داشت:‌ میزان مهاجرت پرندگان به تالاب‌ها و آبگیرهای استان گیلان در مقایسه با سال گذشته حدود 7 درصد افزایش پیدا کرده است که نشانگر مثبت بودن نتیجه اقدامات و برنامه‌های حفاظتی انجام شده در اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان است.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش حفاظت محیط زیست گیلان گفت:‌ فصل مهاجرت پرندگان به تالاب‌ها و زیستگاه‌های گیلان معمولاً از 15 مرداد یا اوائل شهریور هر سال آغاز می‌شود و از اوائل اسفند همان سال تا اواخر فروردین سال بعد به‌تدریج روند مراجعت به موطن اصلی توسط آنان از سر گرفته می‌شود.

علی‌نژاد به انجام عملیات سرشماری پرندگان مهاجر اشاره کرد و افزود: از زمان آغاز فصل مهاجرت یعنی از نیمه مرداد 96 تاکنون چیزی حدود 273 هزار قطعه انواع پرنده در زیستگاه‌های گیلان سرشماری شده‌اند که در مقایسه با سال گذشته از افزایش حدود 7 درصدی مهاجرت حکایت دارد.

وی در مورد انواع و گونه‌های مختلف پرندگانی که به استان گیلان وارد می‌شوند تصریح کرد: حضور انواع مرغابی‌سانان در بین پرندگانی که به تالاب‌ها و آبگیرهای استان گیلان مهاجرت کردند چشمگیرتر بوده است و پس از آن‌ها چنگر و سایر پرندگان در رده‌های بعدی قرار دارند.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش حفاظت محیط زیست استان گیلان بیان داشت:‌ اقدامات تأثیرگذار و بسیار مثبت محیط‌بانان اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان در این بین کاملاً محسوس است به طوری‌که نقش بسیار تعیین کننده‌ای در میزان ورود پرندگان مهاجر به زیستگاه‌های استان گیلان داشته است.

علی‌نژاد مهم‌ترین زیستگاه‌های حیات وحش استان گیلان را برشمرد و اظهار داشت: ‌سه تالاب بزرگ و بین‌المللی انزلی در شهرستان بندرانزلی،‌ امیرکلایه واقع در حوزه شهرستان لاهیجان و پارک ملی بوجاق در حوزه شهرستان‌های رشت و آستانه‌اشرفیه از جمله مهم‌ترین این زیستگاه‌ها هستند.

وی ‌به تالاب‌ها و آبگیرهای موجود در استان گیلان اشاره و عنوان کرد:‌ در مورد وجود تالاب‌ها در گیلان نمی‌توان آمار دقیقی ارائه داد زیرا تالاب‌های مصنوعی ایجاد شده در برخی مناطق و یا خود مزارع کشاورزی نیز می‌توانند جزء تالاب‌ها و آبگیرهایی باشند که پرندگان مهاجر به آن‌ها پناه می‌آورند.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان ابراز داشت:‌ اگر بخواهیم میزان تالاب‌ها و آبگیرهای گیلان را طبق تعریفی که کنوانسیون رامسر ارائه داده است اعلام کنیم باید بگوییم در حال حاضر حدود 260 هزار هکتار تالاب حفاظت شده در استان گیلان قرار دارد.

انتهای پیام/م


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads