کد خبر: 165073 - تاریخ: جمعه، 13 آوریل 2018 - 10:09

افزایش ۴۰۰۰ تنی ظرفیت پرورش ماهی در استان گیلان

مدیرکل شیلات استان گیلان با اشاره به فعالیت ۵ شرکت آبزی‌پروری در گیلان گفت:‌ ظرفیت پرورش ماهی در قفس گیلان تا پایان خرداد ماه امسال به حدود ۴ هزار تن می‌رسد.

به گزارش خوبان، اسحاق شعبانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در رشت اظهار داشت:‌ در حال حاضر 5 شرکت فعال آبزی‌پروری در استان گیلان فعالیت می‌کنند و انتظار می‌رود تا پایان خرداد امسال و با بهره‌برداری از طرح‌های جدید ظرفیت پرورش ماهی در قفس استان به حدود 4 هزار تن برسد.

مدیرکل شیلات استان گیلان به دو عامل محدودکننده جهت راه‌اندازی طرح‌های آبزی‌پروری اشاره کرد و افزود:‌ بحران آب به عنوان یک معضل ملی در سراسر کشور و نبود زمین‌ کافی و مناسب در گیلان به عنوان یک مانع در سطح استانی از جمله این محدودکننده‌ها است.

وی به اتخاذ سیاست‌های راهبردی توسط سازمان شیلات کشور و دور زدن این محدودکننده‌ها خبر داد و عنوان کرد:‌ تغییر شیوه‌های معمول در صنعت آبزی‌پروری و ایجاد پروژه‌ها در آب شور دریا یکی از مهم‌ترین اقدامات ابتکاری است که در جهت مقابله با موانع موجود انجام می‌شود.

شعبانی به سیاست‌های کلی سازمان شیلات اشاره کرد و ابراز داشت:‌ پرورش ماهی در قفس،‌ پرورش ماهی خاویاری در ساحل و پرورش میگو در استان‌هایی نظیر گلستان از جمله برنامه‌های نوینی است که در راستای ارتقاء میانگین مصرف ماهی در کشور به اجرا در آمده است.

مدیرکل شیلات استان گیلان میانگین مصرف ماهی کشور تا پایان سال 95 را 10 کیلو و 600 گرم عنوان کرد و بیان داشت:‌ سرانه مصرف ماهی در گیلان حدود 16 کیلوگرم و سرانه صید ماهی 26 کیلوگرم است که مابقی آن نیز توسط آبزی‌پروران و یا مسافران از استان خارج می‌شود.

شعبانی سرانه مصرف ماهی در دنیا را به طور میانگین 21 کیلوگرم در سال اعلام کرد و اظهار داشت:‌ سرانه مصرف به عنوان یک شاخص توسعه یافتگی در دنیا محسوب می‌شود بنابراین برای ارتقای این شاخص‌ها در کشور باید به سراغ ایده‌های نو و خلاقانه همچون پرورش ماهی در قفس رفت.

وی تعداد کل افرادی که در گیلان متقاضی ایجاد طر‌ح‌های پرورش ماهی در قفس هستند را برشمرد و گفت:‌ تاکنون در حدود 106 نفر متقاضی ایجاد و انجام سرمایه‌گذاری در این طر‌ح‌ها شدند که پس از بررسی‌های انجام شده توسط اداره کل شیلات گیلان 82 نفر واجد شرایط شناخته شدند.

مدیرکل شیلات استان گیلان از اخذ موافقت‌ اصولی 27 طرح پرورش ماهی در قفس خبر داد و تصریح کرد:‌ در حال حاضر 17 طرح موفق به کسب تأییدیه‌های لازم و اخذ پروانه تأسیس شدند و 5 طرح بزرگ نیز با ظرفیت‌های مختلف کار خود را جهت پرورش ماهی در قفس آغاز کرده‌اند.

شعبانی به 5 پروژه بزرگی که هم‌اکنون فعالیت خود را آغاز و یا به‌زودی طرح‌ خود را راه‌اندازی خواهند کرد اشاره کرد و گفت:‌ این طرح‌های بزرگ با ظرفیت‌های مختلف در مناطق نظیر انبارسر کیاشهر،‌ جفرود انزلی،‌ کیاشهر و تالش راه‌اندازی شده‌اند و یا به‌زودی فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

مدیرکل شیلات استان گیلان در مورد ویژگی‌ و ظرفیت‌های این طر‌ح‌ها خاطرنشان کرد:‌ پروژه پرورش ماهی در قفس منطقه انبارسر کیاشهر با ظرفیت اسمی 2 هزار تن موفق به کسب پروانه‌ تأسیس شد و توانست در فاز نخست 8 حلقه قفس به ظرفیت 500 تن را راه‌اندازی کند.

وی به طرح‌هایی که در شهرستان بندرانزلی ایجاد شده‌اند نیز اشاره کرد و اظهار داشت:‌ پروژه 500 تنی با 4 حلقه قفس، طرح هزار تنی بنیاد شهید گیلان،‌ طرح 60 تنی طالب آباد سپاه  و ‌ایجاد 2 حلقه قفس 100 تنی در منطقه غرب انزلی از جمله این پروژه‌ها است.

‌شعبانی با اشاره به مشارکت شرکت تندباد خزر در منطقه کیاشهر جهت ایجاد طرح‌ پرورش ماهی در قفس ابراز داشت‌:‌ مجوز این شرکت خصوصی با ظرفیت 3 هزار تن بوده است که علاوه بر ایجاد قفس‌های 250 تنی آمادگی خود جهت ایجاد فاز بعدی با ظرفیت 500 تن را اعلام کرده است.

مدیرکل شیلات استان گیلان طرح‌های پرورش ماهی در قفس شهرستان تالش را نیز برشمرد و افزود: پروژه هزار تنی‌ شرکت الماس خزر تالش و ‌طرح 500 تنی منطقه لیسار از جمله مواردی است که به زودی نسبت به اجرایی شدن و استقرار تجهیزات آن‌ها در دریا اقدام می‌شود.

انتهای پیام/ح


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads