کد خبر: 165000 - تاریخ: چهارشنبه، 11 آوریل 2018 - 08:55

۸۰ درصد نیاز دارویی کشور در داخل تولید و عرضه می‌شود

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تأکید بر توانمندی‌های کشور در بخش تولید انواع داروها گفت‌:‌ در حال حاضر حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد نیاز دارویی کشور در داخل تولید و عرضه می‌شود.

به گزارش خوبان، منوچهر جمالی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در رشت اظهار داشت:‌ توانمندی‌های موجود در صنعت داروسازی کشور با توجه به میزان و درصد بالای تولید انواع داروها بسیار مطلوب است اما آنچه که این صنعت را با مشکل و چالش مواجه کرده بحث تأمین اعتبارات مالی است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس عنوان کرد:‌ صنعت داروسازی کشور در سال‌های اخیر با پیشرفت‌های خوب و چشمگیری مواجه بوده است به طوری که در حال حاضر حدود 70 تا 80 درصد نیاز دارویی کشور در داخل تولید و عرضه می‌شود.

جمالی با بیان اینکه صنعت داروسازی کشور به یک نقطه با ثبات دست یافته است بیان داشت:‌ با توجه به تهدیداتی که از سوی دشمنان با وضع تحریم‌های مختلف مطرح می‌شود استقلال مطلوب صنعت داروسازی کشور بسیاری از این تهدیدها را خنثی می‌کند.

وی به موضوع تأمین مواد اولیه مورد نیاز در صنعت داروسازی اشاره کرد و ابراز داشت: به اعتقاد بنده اگر روند تولید دارو در شرکت‌های تولیدی کشور به‌سمت تولید مواد اولیه مورد نیاز این صنعت سوق داده شود می‌توان در کاهش وابستگی کشور گامی موثر برداشت.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد: در حال حاضر‌ لزوم واردات برخی از اقلام دارویی به کشور نظیر داروهای مورد نیاز بیماران خاص و ضد سرطان اجتناب‌ناپذیر است اما میزان و درصد وابستگی کشور به واردات این‌گونه داروها زیاد چشمگیر نیست.

نماینده مردم رودبار در مجلس ابراز داشت:‌ از موضوعاتی که می‌تواند به صنعت داروسازی آسیب وارد کند بخش تأمین منابع مالی است به طوری‌که هم‌اکنون فعالان این بخش با عدم پرداخت مطالبات خود از سوی بیمارستان‌ها،‌ وزارت بهداشت و داروخانه‌ها مواجه‌اند.

جمالی تصریح کرد:‌ فرآیند تولید دارو در کشور نیازمند تأمین مواد اولیه مورد نیاز است بنابراین مجلس و دولت باید در این بخش حمایت لازم خود را بر فعالان این عرصه اعمال کنند زیرا صنعت داروسازی ‌در صورت عدم تحقق درآمدهای خود با مشکلات بسیاری مواجه می‌شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت:‌ یکی دیگر از موارد بسیار مخربی که می‌تواند صنعت تولید داروی کشور را با چالش‌های زیادی مواجه سازد موضوع واردات و یا قاچاق داروهایی است که نمونه مشابه آن‌ها هم‌اکنون در کشور تولید می‌شود.

نماینده مردم رودبار در مجلس عنوان کرد:‌ یکی از نمونه‌های عینی شعار حمایت از کالای ایرانی، صنعت داروسازی کشور است به طوری‌که اگر کنترل‌های لازم جهت جلوگیری از واردات داروهای قاچاق به‌خوبی انجام نشود فعالان این حوزه و شرکت‌های داخلی به سختی متضرر می‌شوند.

جمالی به ارتقای کیفیت داروهای تولید داخل اشاره کرد و اظهار داشت:‌ افزایش سطح کیفی داروها در فرآیند چرخه تولید باید در دستور کار شرکت‌های تولیدی داخلی قرار گیرد تا علاوه بر جلب اعتماد مردم امکان رقابت‌پذیری محصول تولید شده با نمونه مشابه خارجی به خوبی فراهم شود.

انتهای پیام/ش


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads