کد خبر: 163968 - تاریخ: شنبه، 24 مارس 2018 - 12:07

زباله نسازیم

در ایام نوروز به خاطر این‌که افراد زیادی بیرون از منزل هستند و زباله‌ها را در طبیعت و خیابان و جاهای مختلف رها می‌کنند حجم تولید زباله افزایش می‌یابد. به عبارت دیگر در این مدت تولید زباله بیشتر است، زیرا مصرف هم بیشتر می‌شود.

به گزارش خوبان، وقتی مصرف به بیرون منزل منتقل می‌شود، استفاده از پلاستیک و ظروف یکبار مصرف هم افزایش پیدا می‌کند، برای نمونه در این ایام مصرف بطری‌های پلاستیکی و قوطی قابل توجه است.

در مدیریت پسماند و زباله، همواره این بحث مطرح است که باید کمتر زباله تولید کرد. دستیابی به این هدف با راهکارهای ساده امکان‌پذیر است. اگر شهروندان تصمیم بگیرند وقتی از منزل خارج می‌شوند کمتر از ظروف یکبار مصرف استفاده کرده و از کیسه‌های پارچه‌ای برای جا به جایی وسایل استفاده کنند شاهد بهبود شرایط خواهیم بود.

این در حالی است که شهروندان می‌توانند کیسه‌های پارچه‌ای را در اتومبیل قرار داده و زباله‌ها را در آن جمع و در محل مناسب تخلیه کنند.

علاوه بر این باید توجه داشت که در سفر بهتر است به اندازه مصرف خرید کرد، زیرا ممکن است در برخی مناطق امکان دسترسی به وسایلی مانند ‌ یخچال وجود نداشته باشد و به این شکل مواد غذایی خراب و تبدیل به دور ریز ‌شود.

باید ‌اجناسی خرید که زباله کمتری تولید می‌کنند. برای نمونه می‌توان به نحوه بسته بندی نیز توجه داشت تا دورریز کمتری اتفاق بیفتد. به این منظور در زمان خرید نباید به حجم کالا توجه کرد؛ معمولا بخش بزرگی از یک جعبه بزرگ شکلات ‌تبدیل به زباله می‌شود. ‌این درحالی است که می‌توان از شکلات‌های فله به اندازه مصرف خریداری کرد تا از حجم تولید زباله کاسته شود.

با در نظر گرفتن برخی نکات که شاید در نگاه اول خیلی مهم به نظر نمی‌رسد، ‌می‌توان سهم زیادی در حفظ محیط زیست داشت، برای نمونه اگر به مغازه می‌روید و کیسه پارچه‌ای به همراه ندارید، اگر حجم خریدتان کم است به مغازه‌دار بگویید کیسه پلاستیکی نیاز ندارید. علاوه بر این در سفر می‌توان به‌جای استفاده از ظروف یکبار مصرف اندکی وقت گذاشت و با استفاده از ظروف قابل شست و شو در حفظ محیط زیست کشور نقش داشت‌.

زهرا جواهریان – مدیرکل دفتر توسعه پایدار سازمان حفاظت محیط زیست

انتهای پیام/45


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads