کد خبر: 163831 - تاریخ: چهارشنبه، 21 مارس 2018 - 09:55

گفتگویی خواندنی با حمید معصومی نژاد در سرزمین گلادیاتورها+تصاویر

سی سال زندگی در ایتالیا، حمید معصومی نژاد خبرنگار صداوسیما را شبیه ایتالیایی‌ها نکرده است. او آن‌قدر خونگرم است که کوچک و بزرگ با حضورش احساس شادی و نشاط می‌کنند.

به گزارش خوبان، حمید معصومی نژاد مشهور را همه می‌شناسند. حمید خان که پدرش اهل شهر «خوانسار» است، توانسته با گزارش های متنوع و به ویژه تکیه‌کلام معروف خود که ساین آپ پلاتوهای گزارش‌هایش است (حمید معصومی نژاد، خبرگزاری صداوسیما، رُم) توجه ایرانیان را در سراسر جهان به خود جلب کند. او از شوخی‌ها و حواشی این تکیه‌کلام دلگیر نمی‌شود و شاید بتوان یکی از دلایل معروفیت وی را همین اخلاق خوبش دانست. معصومی نژاد می‌گوید مردم از روی دوستی و صمیمیت با او شوخی می‌کنند و برایش طنز درست می‌کنند و «من هم از نشاط آن‌ها انرژی می‌گیرم».

«با حمید معصومی نژاد در سرزمین گلادیاتورها»

• آقای معصومی نژاد چطور به حرفه خبرنگاری وارد شدید؟معصومی نژاد: من حدود سی سال پیش برای تحصیل در رشته پزشکی به ایتالیا آمدم، اما علاقه‌ام جای دیگری بود. آدم کنجکاوی بودم و به حرفه خبرنگاری و کارهای مربوط به گزارشگری بسیار علاقه‌مند بودم. این باعث شد پزشکی را رها کنم و به‌سوی خبرنگاری بروم. چند سالی با خبرگزاری ایرنا در رم و چند روزنامه دیگر در ایران همکاری کردم. سپس کارم را با بخش برون‌مرزی صداوسیما آغاز کردم که البته هنوز هم افتخار همکاری با این رادیو را دارم. حتماً می‌دانید که در صداوسیمای خودمان به زبان ایتالیایی رادیو داریم و من هم با رادیو ایتالیایی برون‌مرزی فعالیتم را شروع کردم و سرانجام با بخش اصلی اخبار خارجی صداوسیما همکار شدم.

با حمید معصومی نژاد در سرزمین گلادیاتورها

• منظورتان خبرگزاری صداوسیما است؟معصومی نژاد: بله، قبلاً واحد مرکزی خبر نام داشت و با تغییرات چارت که چند سال قبل روی داد، به خبرگزاری صداوسیما تغییر نام پیدا کرد. اخبار داخلی و اخبار خارجی زیرمجموعه خبرگزاری صداوسیما هستند و بخش خبر خارجی هم خود به چند واحد ستادی و اجرایی تقسیم می‌شود که یکی از مهم‌ترین این واحدها «اخبار نمایندگی‌های خارج از کشور» است که همه خبرنگاران خارج از ایران زیر نظر این واحد فعالیت می‌کنند. همکاران خبرنگار همه گزارش‌های تولیدی خود را به این قسمت می‌فرستند و بعد از فرآیند کاری، به پخش ارسال و سرانجام روی آنتن می‌رود.

با حمید معصومی نژاد در سرزمین گلادیاتورها

• روند تولید گزارش‌های شما به چه صورت است؟ مردم علاقه‌مندند بدانند حمید معصومی نژاد از صبح تا شب و در طول یک روز فعالیت کاری دقیقاً چه می‌کند؟معصومی نژاد: ما خبرنگاران ایرانی در خارج از کشور در حقیقت 24 ساعت شبانه‌روز به‌نوعی آماده‌باش هستیم و همه اخبار حوزه خود را رصد می‌کنیم. من به‌طور مستمر در ارتباط با رسانه‌های جمعی ایتالیا نیز هستم و ارتباطات خوبی هم با تمام نهادهای ایتالیایی دارم که مرا در جریان وقایع و رویدادهای مهم این کشور قرار می‌دهند. دوستان خبرنگار زیادی هم دارم که هرروز باهم تبادل اطلاعات خبری داریم. باید بگویم که فعالیت ما خبرنگاران خارج از کشور به‌طورکلی در دو بخش سوژه‌های رویداد محور و تولید و مستند محور خلاصه می‌شود که این گزارش‌ها با هماهنگی همکاران پرتلاشم در اخبار نمایندگی‌ها نهایی شده و روی آنتن می‌رود.

با حمید معصومی نژاد در سرزمین گلادیاتورها

• در خیلی از موارد، رسانه‌ها از شما تصاویری منتشر کرده‌اند که حمید معصومی نژاد به‌تنهایی با دوربین و میکروفن ایستاده است. جریان این موضوع چیست؟ همه فکر می‌کنند معصومی نژاد با ماشین و راننده و نیروی کمکی به محل ضبط برنامه می‌رود و گزارش تهیه می‌کند.معصومی نژاد (با خنده): ببینید من هرروز گزارش‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تولید می‌کنم. کارگردان، خبرنگار، تدوینگر و تصویربردار همه آن‌ها خودم هستم. از صبح زود تا ده شب در دفتر و یا بیرون از دفتر مشغول به کارم و بیشتر اوقات نیز در منزل تا دیروقت به کارم ادامه می‌دهم. همه کار را خودم به‌تنهایی انجام می‌دهم. مهم این است که مدیران محترم خبر و به‌ویژه مردم عزیزمان از کارهایم راضی باشند. مطمئناً تنهایی کار کردن، آن‌هم با حداقل امکانات در سرما، گرما، زیر باران و برف و در مأموریت بسیار مشکل است، ولی من دیگر عادت کرده‌ام. من حتی خودرو شخصی ندارم و فقط از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کنم.

با حمید معصومی نژاد در سرزمین گلادیاتورها

• حمید معصومی نژاد با شناختی که از تودارم فوق‌العاده «مکتبی» هستی درسته؟ این اصطلاح «مکتبی» که در گفتگوهای روزمره با دوستان و همکاران دارید، ماجرایش چیست؟معصومی نژاد: من مکتبی هستم همین (با خنده). واژه مکتبی را شاید من به تعبیر خستگی‌ناپذیری به کار می‌گیرم و در بیان خوش‌بینی به آینده، در خدمت مردم بودن، تهیه گزارشاتی که موجب نشاط بینندگان و نه خستگی آن‌ها شود و برای کشور مفید باشد. همین‌که یک دستم دوربین و میکروفون و در دست دیگرم لپ‌تاپ و تک‌پایه است و برای کار خبری‌ام مدام از اتوبوس و مترو پیاده و سوار می‌شوم خودش یک‌جور مکتب است دیگر! به‌عنوان یک ایرانی همیشه در هرکجا و هر جا باافتخار از ایران و ایرانی دفاع کرده‌ام.

با حمید معصومی نژاد در سرزمین گلادیاتورها

• شما چند سال پیش در ایتالیا بازداشت و زندانی شدید و رسانه‌های غربی شما را مأمور ارشد اطلاعاتی ایران معرفی کردند و اتهامات واهی دیگر مانند قاچاق تسلیحات نظامی نیز به شما نسبت دادند، دراین‌باره توضیح دهید.معصومی نژاد: اتهامات واهی و پوچی به من وارد کردند و دوران سختی برای من و خانواده‌ام بود. بعد از دو ماه که در شرایط دشواری در سلول انفرادی زندان رم بودم، آزاد شدم. البته پاسخ به همه این اتهامات را یک روزنامه‌نگار و نویسنده ایتالیایی در کتابی که اخیراً منتشر کرده، به‌خوبی داده است. عنوان این کتاب «من مأمور ارشد اطلاعاتی نیستم……. واقعیت‌های پنهان….. با من به زندان رم بیایید» است و موضوع آن درباره ماجرایی که هفت سال پیش دستگاه قضایی ایتالیا و پلیس و نیروهای امنیتی این کشور به دلایل سیاسی علیه من به راه انداختند، است. ترجمه این کتاب به فارسی تمام‌شده است و به‌زودی در ایران منتشر خواهد شد. شاید دولت آن زمان ایتالیا که متحد نزدیک آمریکا و رژیم صهیونیستی بود با این اقدامات سعی در تخریب چهره جمهوری اسلامی ایران داشت که خوشبختانه موفق نشد.

با حمید معصومی نژاد در سرزمین گلادیاتورها

گویا اخیراً هم چند بار بازداشت‌شده‌اید؟معصومی نژاد: من در تمام سال‌هایی که در ایتالیا زندگی می‌کنم به‌عنوان یک خبرنگار همواره موردتوجه و کنترل پلیس بوده‌ام و هیچ‌وقت اعتراض هم نکردم، چون بالاخره وظیفه پلیس هر کشور است که اتباع خارجی را کنترل کند. اما در خصوص بنده برخی اوقات غیرعادی است و کنترل‌ها هفته‌ای یک‌بار انجام می‌شود و این در حالی است که مقامات و رسانه‌های ایتالیایی من را کاملاً می‌شناسند. نکته دیگر اینکه همین چند ماه پیش حساب بانکی مرا هم بستند.

این اقدامات با گفتار مسئولان ایتالیایی که دائم می‌گویند تحریم‌ها علیه ایران را برداشته‌ایم و از گسترش روابط و همکاری‌ها حرف می‌زنند، در تعارض است. البته برای من یک اصل اخلاقی و کاری است که گزارش‌هایی تولید کنم که متوازن باشد، یعنی مخاطب ایرانی، هم کاستی‌های ایتالیا و هم توانمندی‌های این کشور را ببیند، اما در کشورهای اروپایی این موضوع برعکس است و واقعیات را آن‌گونه که هست منعکس نمی‌کنند، ازجمله رسانه‌های ایتالیایی که همواره با بزرگنمایی مشکلات ایران و حتی نشر نادرست اخبار موجب شده‌اند که تصویر نادرستی از کشور ما به افکار عمومی این کشور ارائه شود. در همین رابطه در مصاحبه‌های قبلی خودم هم گفته‌ام که تمام گردشگران ایتالیایی که برای نخستین بار به ایران سفر می‌کنند در بازگشت از کشورمان در خاطرات خود در شبکه‌های اجتماعی ضمن ابراز خرسندی بسیار از سفر به ایران تأکیددارند که آنچه را در کشورمان از نزدیک مشاهده کرده‌اند کاملاً با ذهنیت قبلی آن‌ها متفاوت است که ساخته‌وپرداخته رسانه‌های گروهی در غرب بوده است.

با حمید معصومی نژاد در سرزمین گلادیاتورها

برگردیم به چند سؤال شخصی. حمید معصومی نژاد ورزش می‌کند؟معصومی نژاد: من خیلی دوست داشتم که این وقت را داشتم و حداقل هفته‌ای دو بار برای ورزش کردن به باشگاه می‌رفتم، اما متأسفانه مشغله کاری این اجازه را به من نمی‌دهد. البته هرروز صبح زود وقتی از خواب بیدار می‌شوم حداقل برای یک ربع ورزش می‌کنم و برخی از روزها هم برای حدود یک ساعت دوندگی می کنم. این را هم بگویم که در طول روز برای انجام کارهای خبریم کیلومترها پیاده‌روی می‌کنم که این هم نوعی ورزش برای سلامتی است.

با حمید معصومی نژاد در سرزمین گلادیاتورها

خبرنگار صداوسیما در رم طرفدار چه تیمی هست؟معصومی نژاد: اگر منظورتان این است که من قرمز یا آبی هستم باید بگویم ضمن احترام به هر دو رنگ، بنده طرفدار رنگ سفید صلح هستم! ذکر این خاطره هم جالبه که بگویم در نوجوانی در یکی از تیم‌های مطرح شهر تهران؛ فوتبال بازی می‌کردم؛ اما بعد به دلایل درس و غیره فوتبال را رها کردم. الآن هم طرفدار هر تیمی که خوب بازی کند هستم. فقط آرزو دارم ملی پوشان کشورمان در تمام رشته‌ها در هر جا هستند با پیروزی از میدان خارج شوند.در ایتالیا چطور؟معصومی نژاد: با توجه به این‌که هر دو پسر من طرفدار تیم رم هستند به همین دلیل هر موقع وقت کنم حتماً بازی‌های این تیم را با بچه‌ها در منزل تماشا می‌کنم. • حمید خان غذای ایتالیایی رامی پسندد یا ایرانی؟معصومی نژاد: غذاهای ایرانی واقعاً لذیذ و بی‌نظیرند.

با حمید معصومی نژاد در سرزمین گلادیاتورها

البته باید بگویم که ایتالیایی‌ها هم مانند ما ایرانی‌ها ملتی خوش‌خوراک هستند و مثل ایران در هر شهر و استانی، غذاهای محلی خاص خودشان را تهیه می‌کنند که برخی از آن‌ها به مذاق ما ایرانی‌ها نیز خوش می‌آید. من خودم میانه خوبی با اسپاگتی با سس گوجه‌فرنگی دارم. البته با توجه به اینکه ایتالیا یک‌شبه جزیره است، طبخ ماهی نیز به روش‌های بسیار متنوع انجام می‌شود که تعریفی است.

شما بعد از 30 سال زندگی در ایتالیا صبحانه چای ایرانی می‌نوشید یا قهوه و کاپوچینو؟معصومی نژاد: من از همان دوران نوجوانی‌ام با توجه به اینکه خیلی به ورزش کردن علاقه‌مند بودم، از نوشیدنی‌هایی مانند چای و قهوه که به‌نوعی انسان را به خود معتاد می‌کند، دوری می‌کردم. من الآن اگر اشتباه نکنم بیش از 45 سال است که چای نمی‌خورم. در سه دهه‌ای که در رم زندگی می‌کنم نیز باوجودآنکه قهوه و کاپوچینوی ایتالیا بسیار مشهور است من تا به امروز حتی یک فنجان قهوه و یا کاپوچینو ننوشیدم. البته این را هم بگویم که نوشیدن یک یا دو فنجان چای و قهوه در روز ضرری ندارد، اما وقتی انسان به این نوشیدنی ها بسیار وابسته شود و به خاطر نخوردن این نوشیدنی‌ها سردرد بگیرد، آن‌وقت می‌توان گفت که مضر می‌شوند.• پس حمید خان صبحانه چی می‌خورد؟

معصومی نژاد: یک لیوان شیر با نان و عسل و یا یک لیوان آب‌میوه تازه با یک‌تکه شیرینی• آیا شما تابعیت ایتالیایی دارید؟معصومی نژاد: خیر. من فقط اقامت ایتالیا را دارم. در ایتالیا پس از 5 سال اقامت قانونی و داشتن کار می‌توان این کارت را دریافت کرد. ملیت من ایرانی است و فقط گذرنامه ایرانی دارم.• نظرتان درباره اصفهان چیست؟

معصومی نژاد: من تابه‌حال چندین بار به شهر بسیار زیبا و تاریخی اصفهان سفر کردم. اصفهانی‌ها واقعاً خونگرم و مهمان‌دوست هستند. من در چند سال گذشته 2 کتاب و یک لوح فشرده در خصوص ایران منتشر کرده‌ام و اصفهان جایگاه خاصی در آن دارد. این لوح فشرده با عنوان «ایران، سرزمین اسطوره‌ها» منتشرشده که حاوی برخی از تصاویر بسیار زیبا و دیدنی جاذبه‌های گردشگری ایران و توضیح آن‌ها به زبان ایتالیایی است. هدف من از تولید این اثر، نزدیک کردن دو فرهنگ به یکدیگر است. ایران در ایتالیا و دیگر کشورهای اروپایی به‌طور عمده به‌صورت کشوری پیچیده و مملو از تضادها ترسیم می‌شود که اغلب چیزی بیش از ذهنیت‌های کلیشه‌ای نیست.

با تشکر از جنابعالی که وقت خود را به ما اختصاص دادید.معصومی نژاد: من هم به‌نوبه خود از شما سپاسگزارم و آرزو می‌کنم ایرانیان  در هرکجای دنیا هستند شاد و پیروز و پرافتخار باشند. پاینده باد ایران.

معصومی نژاد 30 سال است که در رم زندگی می‌کند ولی هنوز یک فنجان قهوه و کاپوچینوی ایتالیایی نخورده است.

منیع:شهرتاش

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads