کد خبر: 163674 - تاریخ: یکشنبه، 18 مارس 2018 - 07:52

با پرویز فلاحی پور از خاطرات دیروز تا دلگیری‌های امروز

امان از این فضای مجازی!

قدیمی‌ترها خاطرات زیادی از مناسبت‌ها و آیین‌های سنتی دارند.وقتی پای صحبت آنها می‌نشینی بیشترشان روی یک نکته تاکید دارند؛ گذشته بهتر از اکنون است!‌ البته این که برای ما ایرانی‌ها معمولا گذشته بهتر از حال است، جای بررسی و تحقیق دارد !

به گزارش خوبان، چرا با این‌که علم پیشرفت کرده، بینش و تفکر عمیق‌تر و دسترسی به دنیا آسان‌تر شده اما باز هم برای ما ایرانی‌ها، گذشته پر از خاطره‌های خوب است و از اکنون ناراضی هستیم؟ اما جدا از این‌که ما ذهنی خاطره‌باز داریم، باید بپذیریم جامعه ما در دوره گذار است و فناوری‌های جدید مردم را با چالش‌هایی روبه رو کرده و آرامش را از آنها گرفته است.شاید به همین دلیل است که بیشتر مردم، گذشته را از اکنون بیشتر دوست دارند، گذشته‌ای که پر از مراسمی است که ذهن و روان ما را به آرامش دعوت می‌کرد و حالا کم‌کم داریم از آنها فاصله می‌گیریم و اگر برای احیای آنها تلاش نکنیم، شاید بزودی در زیر چرخ سنگین و با سرعت گذار و فناوری از بین بروند.

با پرویز فلاحیپور، بازیگر قدیمی تئاتر و تلویزیون همصحبت شدیم تا از خاطراتش برایمان بگوید و اینکه چطور میتوان آرامش دیروز را به امروز هم آورد .

وقتی شما بچه بودید عید چطور بود و چه تفاوتهایی با امروز داشت؟

آن سالها عید گرمتر و دوستداشتنیتر بود و مردم بههم نزدیکتر بودند، شاید اقتضای زمان بود یا چون من سنم کم بود بیشتر صمیمیت آنها را میدیدم. الان مردم از هم دور شدهاند و ترجیح میدهند بیشتر در فضای مجازی باشند تا در دنیای واقعی !

یعنی به نظرتان فضای مجازی آنقدر قدرتمند شده که آیین‌‌های سنتی مانند نوروز را تحتالشعاع قرار داده است؟

مردم از هم دور شدهاند و بخشی از این اتفاق به دلیل گسترش دنیای مجازی است ! قدیمترها امکانات و فناوریها کم بود و همین باعث میشد مردم روی دید و بازدیدها و صلهرحم تمرکز بیشتری داشته باشند اما الان هر کسی را میبینی یک گوشه در تنهایی خودش نشسته و به گوشی تلفنش چشم دوخته است.امیدوارم در زمینه آیینهای قدیمی و کهن فرهنگسازی شود تا حداقل در مراسمی مانند عید نوروز مردم کنار هم بنشینند و در دنیای واقعی با هم صحبت کنند و از حال هم باخبر شوند. البته نباید گرانی را دستکم گرفت! توانایی خرید مردم پایین آمده و همین باعث شده دورهمیها کمتر شود.

در سالهای قدیم، وضعیت معیشتی مردم چندان خوب نبود و بیشتر آنها متعلق به طبقه متوسط رو به پایین بودند، اما دید و بازدید‌‌ها و مهمانیها خیلی بیشتر از امروز بود؟

بله ! آن زمان بیشتر مردم در یک سطح قرار داشتند و اختلاف طبقاتی زیاد نبود.اما الان طبقات جامعه از هم فاصله زیادی دارند؛ یک عده خیلی پولدارند و تعدادی هم بشدت بیپول هستند! در چنین شرایطی تجملگرایی زیاد میشود.وقتی میخواهیم عیددیدنی برویم، اول با خودمان حساب و کتاب میکنیم که اگر من بروم او هم خواهد آمد، من چطوری باید از او پذیرایی کنم که مقابلش کم نیاورم! از طرفی مراعات هم میکنیم که در شرایط سخت اقتصادی کمتر مزاحم یکدیگر بشویم و به اصطلاح خرج روی دست فامیل و اعضای خانواده نگذاریم.

البته سررشته زندگی از دستمان در رفته، قبلا شب عید لباس نو میخریدیم و با همان کلی شاد میشدیم و روزهای زیادی به آن دلخوش بودیم اما الان لباس و کفش نو خریدن در همه سال هست و بقیه چیزها هم تقریبا همینطور است …

الان مردم ترجیح میدهند در حراجهای پایان فصل خریدهای خود را انجام دهند، دیگر برای عید منتظر نمیمانند.از آنطرف در کشور ما قضیه برعکس است در مناسبتهای مختلف سال به جای اینکه اجناس ارزان شود، گران میشود! مثلا در ماههای رمضان، محرم و ایام عید نوروز خوراکیها گران میشود.اصلا همه چیز برعکس شده، مثلا دولت اعلام میکند بنا به تورم، کرایه‌‌ خانهها 10درصد افزایش پیدا کند اما مالکان 30درصد افزایش میدهند! راستش را بخواهید مردم حریص شدهاند! اصلا به شرایط و حرف دولت توجه نکرده و بههم رحم نمیکنند.انگار قرار است قحطی شود؛ میآیند صف نانوایی به جای خرید نان روزانه مثلا 20ـ10تا نان میخرند ! پول برایمان بیشتر از همه چیز اهمیت پیدا کرده است.من میکوشم درست زندگی کنم و به قول معروف حرص نزنم! اما نمیتوانم دیگران را تغییر بدهم. هر کسی راهش را خودش انتخاب میکند،میتوان به فکر دیگران هم بود یا فقط باید به خودت اهمیت بدهی! به نظرم رسانه‌‌ها و صدا و سیما باید در این زمینه فرهنگسازی و به مردم یادآوری کنند که روزی روزگاری در این کشور همه به فکر هم و یاریکننده هم بودند.شاید ما از نظر علمی، شرایط اجتماعی و… پیشرفت کرده باشیم اما از نظر اخلاقی نیاز به تجدید نظر داریم!

در آستـانه سال نو به عنـوان بازیگری که مردم دوستش دارند، چه پیشنهادی دارید برای اینکه حالمان خوب شود؟

من هم مردم را بسیار دوست دارم، تلاش میکنم تا جایی که میتوانم به مردم کمک کنم و از آنها کمک هم بخواهم. به نظرم بهترین کاری که میتوانیم در حق هم بکنیم این است که در طول سال با هم مهربان باشیم و رعایت اصول انسانی را بکنیم و همیشه به یکدیگر احترام بگذاریم.


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads