کد خبر: 163524 - تاریخ: جمعه، 16 مارس 2018 - 09:51

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

هر گیلانی 20 درصد کمتر از درآمد سرانه کشور را در اختیار دارد

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، درآمد سرانه گیلان را هشت دهم اقتصاد ملی دانست و عنوان کرد: هر گیلانی به طور متوسط 20 درصد کمتر از درآمد سرانه کشور را در اختیار دارد.

به گزارش خوبان، پریسا مهاجری در سی ودومین نشست تخصصی توسعه با موضوع «اقتصاد استان گیلان و تحولات آن در سال‌های اخیر» که در سالن اجتماعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان برگزار شد، با اشاره به جایگاه بخش های اقتصادی گیلان در سطح ملی، اظهار کرد: کاهش سهم گیلان از ستانده ملی، وضعیت رو به افول جایگاه برخی از بخش های اقتصادی دارای مزیت نسبی و عملکرد نسبتا ضعیف واسطه گری های مالی در سطح استان نسبت به ملی و عدم تکمیل زنجیره عرضه طی سال های 79 تا 92 مشاهده می شود.

وی با بیان اینکه ستانده گیلان از 25 هزار میلیارد ریال در سال 79 به 383 هزار میلیارد ریال در سال 92 افزایش یافته است، تصریح کرد: ستانده گیلان 14.8 برابر شده است، اما گیلان یک روند رو به افت را طی مدت مذکور تجربه کرده است.

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد علامه طباطبایی افزود: گیلان سهم خود از اقتصاد ملی را در بسیاری از بخش های دارای مزیت بالاتر به ویژه کشاورزی و صنایع وابسته به کشاورزی از دست داده است. همچنین در بخش ماهیگیری شاهد کاهش شدید سهم از 11 درصد در سال 79 به 6 درصد در سال 92 هستیم. این در حالی است که عملکرد سایر استان ها به مراتب بهتر از گیلان بوده است.

وی درآمد سرانه گیلان را 0.8 اقتصاد ملی دانست و عنوان کرد: هر گیلانی به طور متوسط 20 درصد کمتر از درآمد سرانه کشور را در اختیار دارد.

مهاجری، 55 بخش از 72 رشته فعالیت های اقتصادی گیلان را دارای کاهش سهم از ستانده ملی دانست و عنوان کرد: سه بخش ستانده صفر، 14 بخش افزایش یا عدم تغییر در ستانده و سه بخش با کاهش ستانده رو به رو بوده است.

وی ادامه داد: یکی از دلایل عقب ماندن بخش بانکی گیلان در مقایسه با کشور عدم نگهداری پس انداز است. در واقع مردم یا کم پس انداز می کنند و یا پس اندازهایشان را به صورت سپرده های بانکی نگهداری نمی کنند. 3.26 درصد از کل جمعیت کشور در استان گیلان زندگی می کنند، اما 2.36 درصد از ستانده ملی به استان گیلان تعلق دارد.

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی، با بیان اینکه سهم گیلان در کشاورزی، دامداری، مرغداری و ماهیگیری بالاتر از سایر استان هاست، خاطرنشان کرد: متاسفانه سهم گیلان از ستانده صنعت غذایی کشور پایین است.

مهاجری، معادن گیلان را عمدتا سنگ لاشه، ماسه و شن دانست و متذکر شد: این امر منجر به وابستگی به واردات از خارج از کشور خواهد شد. علی رغم برخورداری گیلان از بخش دامداری و جنگلداری نسبتا قوی در کشور، صنایع وابسته به این بخش ها سهم کمتری از ستانده ملی دارند.

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد علامه طباطبایی، با اشاره به تحولات بخش های اقتصادی در گیلان، اضاقه کرد: طی دهه اخیر با تنزل جایگاه صنایع وابسته به کشاورزی در سطح استان، سهم اندک صنایع وابسته به کشاورزی از سرمایه گذاری های اخیر در استان، عدم رعایت صرفه های مقیاس، حجم بی سابقه آتش سوزی در مراتع و جنگل ها و تغییر هرم سنی و کهنسالی جمعیت رو به رو هستیم.

وی با اشاره به کاهش سهم هفت بخش وابسته به کشاورزی از جمله محصولات عذایی، توتون و تنباکو، منسوجات و…، یادآور شد: بیش از 75 درصد بهره برداران در زمین های کمتر از یک هکتار مشغول به کار هستند؛ هرچند ممکن است عدم رعایت صرفه مقیاس و خرده مالکی موجب اشتغالزایی شده باشد، اما این اشتغالزایی غالبا به بهای بالا رفتن هزینه های متوسط تولید صورت گرفته است.

مهاجری، با بیان اینکه 73 هزار نفر بهره بردار در سال 93 از 290 هزار راس گاو و گوساله استان نگهداری کرده اند، افزود: صرفه ناشی از مقیاس رعایت نشده و گاوداری ها با 30 درصد ظرفیت کار می کنند؛ در حالی که ظرفیت متوسط هر گاوداری در گیلان تقریبا برابر یا یکصد راس است.

وی با بیان اینکه از سال 89 تا 93، 600 مورد آتش سوزی در جنگل های گیلان با مساحت مورد حریق یک هزار و 300 هکتار به وقوع پیوسته است، یادآور شد: حجم آتش سوزی ها بی سابقه بوده است.

مدرس دانشگاه، تغییر هرم سنی را موجب کاهش سهم گیلان از ستانده آموزش در سطح ملی دانست و عنوان کرد: تغییر سرمایه گذاری در آموزش به مخارج بهداشت و درمان در استان ضرورت دارد. در واقع کهنسالی جمعیت و الزام به توسعه بخش بهداشت و درمان با شتاب بیشتری توسعه پیدا خواهد کرد.

مهاجری، تغییر هرم سنی جمعیت و تجدید نظر در توسعه مدارس، انجام مطالعات تکمیلی به منظور استفاده از صرفه های مقیاسی، تسریع در تکمیل پروژه راه آهن، انجام مطالعات تکمیلی به منظور استخراج راهکارهایی برای تقویت زنجیره عرضه، ریشه یابی دلایل اصلی اندک بودن پس اندازها و تلاش برای تقویت نظام تامین مالی با تاکید بر بانک ها را برای گیلان پیشنهاد کرد و گفت: در ایران تامین مالی بنگاه های اقتصادی از طریق سیستم بانکی انجام می شود.

 

انتهای پیام/4848


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads