کد خبر: 161632 - تاریخ: سه‌شنبه، 20 فوریه 2018 - 09:08

ویروس آنفلونزای پرندگان گیلان خطرناکتر میشود

مدیرکل دامپزشکی گیلان گفت:ویروس آنفلونزای فوق حاد پرندگان مدام در حال جهش ژنی است و مدام خطرناک تر میشود.

به گزارش خوبان،،دکتر سهراب عاقبتی،با بیان اینکه همواره باید منتظر بیماری آنفلونزای فوق حاد پرندگان همزمان با فصول سرد سال در زمان مهاجرت پرندگان از سرزمین های شمالی به کشور های مختلف باشیم،گفت:گیلان از استانهایی که در مسیر پرندگان مهاجر وجود دارد و این بیماری در این استان دیده شده است .

وی افزود:امسال سویه جدیدی در گیلان از این بیماری با عنوان H5N6  مشاهده شده است.نامگذاری ویروس به دلیل پروتئین هایی است که بر روی سطح ویروس است و نام این پروتئین H و M  است.

دکتر عاقبتی ادامه داد:سویه جدید از نظر نشانه ها زیاد فرق نمی‌کند و ویروس آنفلونزا دارای سه نوع تیپ A، B و C است .

وی با اشاره به اینکه تیپ A در انسان،پرندگان و پستانداران ایجاد بیماری می‌کند،خاطرنشان کرد:تیپ B و C منحصرا در انسان ایجاد بیماری میکند.

پژمردگی و کسلی از نشانه‌های ابتلای پرنده به بیماری آنفلونزای پرندگان است

وی در مورد نشانه‌های این بیماری گفت:در ظاهر پرنده نمی‌توان تشخیص داد که دارای بیماری فوق حاد پرندگان است،اما پژمردگی و کسلی پرندگان به خصوص نخوردن غذا توسط طیور می‌تواند یکی از نشانه های ابتلای پرنده به این بیماری باشد .

دکتر عاقبتی ادامه داد:اولین نشانه بالینی این بیماری در یک کانون،تلفات ناگهانی طیور است و صد در صد گله طیور را نابود می‌کند .

مدیرکل دامپزشکی گیلان تصریح کرد:این بیماری می‌تواند مخاطرات برای جامعه انسانی داشته باشد و افرادی که دچار این بیماری می شوند،حتما باید تماس مستقیم طیور بیمار داشته باشد و برای عموم در صورتی خطرناک است که شرایط بهداشتی را رعایت نکنند .

وی خاطر نشان کرد:تیپ جدید ویروس آنفلونزای پرندگان در پارک ملی بوجاق تشخیص داده شده است و این امر نشان می‌دهد که ما رصد بیماری مان درست کار می‌کند که این ویروس به دیگر مناطق نرفته است .

سهراب عاقبتی گفت:شیوه‌های انتقال آنفلونزای فوق حاد پرندگان همه این تیپ‌ها مشابه هم هستند.تماس با پرنده زنده، مدفوع و ترشحات سینوس‌های بینی پرندگان می‌تواند موجب انتقال این بیماری شوند .

از تماس پرندگان وحشی با مرغان خانگی اجتناب شود

وی افزود:از روستاییان خواسته‌ایم حتما برای حفظ مرغان خانگی توری نصب کنند،تا مرغان بومی با پرندگان وحشی تماس نداشته باشند .

مدیرکل دامپزشکی گیلان گفت:عرضه پرندگان به صورت بومی و وحشی یکی از راههای مهم انتقال این بیماری است .

دکتر عاقبتی با بیان اینکه برخی از پرندگان نظیر،مرغ،بوقلمون،خروس،کبوتر،شترمرغ،قرقاول،کبک،اردک،طوطی و مینا برای ابتلا به این بیماری حساس تر هستند،تصریح کرد: طیور زینتی هم درگیر این بیماری می‌شوند و اگر افرادی مبادرت به خرید این پرندگان می‌کنند،باید دو تا سه هفته این طیور را جداگانه نگهداری کنند و پس از مشاهده نشدن علائم این پرندگان را با دیگر طیور تماس دهند .

وی در خصوص شدت بیماری آنفلونزای فوق حاد پرندگان در گیلان امسال نسبت به سال گذشته گفت:سال قبل در همین زمان 36کانون این بیماری را شناسایی کرده بودیم این در حالیست که با اقداماتی که امسال انجام شد، تعداد کانون‌های شناسایی شده فقط 4کانون است.

گیلان از استانهای پرخطر کشور در برخورداری از آنفلونزای فوق حاد پرندگان است  

مدیرکل دامپزشکی گیلان تصریح کرد:گیلان استان پرخطری است و متاسفانه ویروس این بیماری مدام در حال جهش ژنی است و سویه ها در حال تغییر هستند،بنابراین نمی‌توانیم از قبل این آمادگی را داشته باشیم که برای هر واگیری که پیش می‌آید از قبل واکسنی را بسازیم و هرچه تحت تیپ‌ها متنوع تر می شوند به مرتب خطرناک‌تر و واگیری‌شان بیشتر می‌شود.

در ادامه این گفت و گو دکتر عباسی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در خصوص وجود این بیماری در گیلان گفت:احتمال انتقال این بیماری به انسان وجود دارد اما تاکنون در استان گیلان گزارش نشده است .

وی افزود:درصورتی که بیماری فوق حاد پرندگان به انسان انتقال پیدا کند،علائمی بسیار شدیدتر از آنفولانزای های فصلی است .

دکتر عباسی خاطر نشان کرد:این بیماری برای کسانی که با پرندگان به طور مستقیم در تماس هستند خطر دارد و باید موارد بهداشتی را کاملا رعایت کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت:باید تلاش شود پرندگان مهاجر با پرندگان بومی استان تماس نداشته باشند .

وی تصریح کرد:اگر مراقب نباشیم در این موارد هر ساله با این بیماری رو به رو خواهیم بود .

آنفلونزای فوق حاد پرندگان علاوه بر طیور برای انسان نیز خطرناک است

دکتر عباسی افزود:نگرانی وجود دارد علاوه بر تلفات پرندگان،خطر این بیماری سلامت انسان را هم تهدید کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان خاطرنشان کرد:چون سویه های بیماری آنفولانزا مرتب تغییر می کند و از شهریور امسال آموزش های لازم به مردم  داده شده است و اصرار داریم اموزش ها ادامه پیدا کند.

 

منبع:ایسنا

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads