کد خبر: 16099 - تاریخ: دوشنبه، 7 ژانویه 2013 - 09:27

بشار اسد: از اصول کوتاه نمی‌آییم/ حامی مقاومت باقی خواهیم ماند

خوبان خبر: رئیس جمهور سوریه با ارائه طرح سه مرحله ای برای تشکیل دولت وحدت ملی تاکید کرد که از اصول خود کوتاه نمی آییم و حامی مقاومت باقی خواهیم ماند.

به گزارش خوبان به نقل از فارس، بشار اسد رئیس جمهوری سوریه امروز طی سخنانی که در دانشگاه دمشق ایراد کرد در ابتدای سخنانش به جنگ علیه سوریه پرداخت و گفت: از درد است که امید زائیده می‌شود و از تنگناها و مشکلات است که راه‌حل‌ها و راهکارها حاصل می‌شود. امروز از درد و رنجی سخن می‌گوییم که سراسر سوریه را فراگرفته و امنیت و ثبات از کوچه‌های آن رخت بربسته است. امروز در حالی سخن می‌گوییم که مادرانی بهترین جوانان خود را از دست داده و کودکانی که یتیم شده و برادرانی که برخی آواره و برخی شهید شده و جمع آنها متفرق شده است.

 

 

رئیس جمهور سوریه که سخنانش از شبکه‌های تلویزیونی به طور مستقیم پخش شد، افزود: سوریه از این درد و رنج خارج نخواهد شد مگر آنکه این انرژی و توان خود را به تحرک ملی فراگیر تبدیل کند و تنها این تحرک ملی است که مرحمی بر زخم‌های عمیق ما خواهد گذاشت و می‌تواند سوریه را باز گرداند و همه شهروندان مسئول این امر هستند و می‌توانند در این امر دخیل باشند، هر قدر که ضعیف و ناتوان باشند. اندیشه دفاع است و موضع دفاع است و محافظت از املاک و مستغلات مردم دفاع است.

وی تاکید کرد، اقدامات منفی و در انتظار راه‌حل بودن به معنای حرکت به سمت پرتگاه سقوط است و از آنجا که بسیاری در این دام گرفتار آمدند و اینگونه برای آنها تصویر شد که بحران سوریه نزاع و درگیری بین نظام و معارضان است،‌ به همین دلیل امروز باید همه به ماهیت واقعی این نزاع پی ببریم که نزاعی بین وطن و دشمنان آن و بین مردم و جنایتکاران است.

رئیس جمهوری سوریه افزود: در حالی‌که کشور ما به سوی جلو حرکت می‌کرد و راه پیشرفت را پیش گرفته بود، نخبگان و شایستگان کشور به قتل رسیدند و کودکان از رفتن به مدارس محروم شدند تا بر وحشی‌گری‌شان تاکید کنند. آیا این نزاع برسر کرسی و منصب است یا جنگ بین وطن و دشمنانش.

بشار اسد گفت: آنها نقاب مسالمت‌آمیز بودن خود را به کناری نهادند و سلاح به دست گرفتند و تلاش کردند، شهرهایی را اشغال کنند تا پس از آن بر شهرهای دیگری دست یابند و آنها هرآنچه می‌کوبیدند و سرکوب می‌کردند، مردم بیشتر به پا می‌خاست. انقلاب نیازمند اندیشمندان و رهبران است، اندیشمندان و رهبران این انقلاب کجایند؟ چه انقلابی است که در صدد از بین بردن روشنایی و نور واقعی به جای روشنایی و نور کاذب است.

بشار اسد ادامه داد: شما را به خدا آیا این انقلاب است، آیا این افراد انقلابی و انقلابیون هستند. آنها مشتی جنایتکار هستند و هرچه ارتش و ملت دست در دست هم و متحد و یکپارچه در قبال جنایات آنها باشند، آنان متفرق‌تر خواهند شد.

رئیس جمهوری سوریه سخنان خود را اینگونه ادامه داد: معارضان مسلح هنگامی‌که خود را ناکام و شکست خورده دیدند،‌ به صفوف پشت درگیری‌ها منتقل شدند تا دست به سرقت و غارت و چپاول بزنند و موجب ایجاد رعب و وحشت شوند.

اسد تاکید کرد: ما برادران، با این افراد می‌جنگیم و مبارزه می‌کنیم،‌ در حالی‌که بسیاری از آنها غیر سوری هستند و غارت‌های خود در سوریه را جهاد نامیدند، در حالی‌که به هیچ وجه شباهتی به جهاد ندارد. ما با این افراد می‌جنگیم و مبارزه می‌کنیم، کسانی‌که افکار و اندیشه‌های سازمان القاعده را با خود حمل می‌کنند و همه می‌دانیم که چه کسانی و چه کشورهایی حامی این افراد در افغانستان بودند و غرب و اعراب از آنها در آن کشور حمایت می‌کردند.

 

 

رئیس جمهوری سوریه افزود: این تروریسم از کنترل خارج شده بود و غرب بارها تلاش کرده بود،‌ از آن در عراق و افغانستان و دیگر کشورها خلاص شود،‌ اما نتوانسته بود و هنگامی که حوادث جهان عرب روی داد، آنها این تروریست‌ها را به سوریه فرستادند تا توامان از دست دو دشمن خلاصی یابند، هم از تروریست‌ها و هم از هواداران نظام. اما غلبه بر این جمع هنگامی‌که در این امر با یکدیگر متحد شویم امر سختی نیست و باید این موضوع را با تامل و تفکر حل کرد تا اندیشه‌های تروریستی به جامعه نفوذ نکند و ما ‌برای فرزندان و نوادگان‌مان خون ارث نگذاریم.

وی ادامه داد: باید برای مقابله با تروریسم با یکدیگر متحد شویم،‌ اما این بحران غیر از ابعاد داخلی دارای ابعاد خارجی نیز می‌باشد. در این بین طرف‌های خارجی وجود دارند که خواهان نابودی و ویرانی سوریه هستند و به همین دلیل برخی از آنها از تروریست‌ها حمایت نظامی و برخی دیگر به دنبال یافتن تاریخ و جای پایی برای خود در جایی هستند که از آن آنها نیست، اما سوریه قدرتمند و مستحکم است و باید که این موضوع را فراموش نکنند.

وی گفت: برخی از کشورهای همجوار بر سوریه و مردمش دست اندازی کردند تا آن را تضعیف کنند و بر آن چیره شوند و سوریه و مردمش هیچ‌گاه فراموش نخواهند کرد که این کشورهای همجوار با آنها چه کردند.

اسد افزود: بسیاری از کشورها دخالت در امور سوریه را براساس اصول و مبادی حاکم و منافع و مصالح‌شان رد می‌کنند و در راس این کشورها باید از روسیه و چین و ایران نام برد. این کشورها جز تقدیر و تشکر چیزی از سوریه نخواهند دید.

رئیس جمهوری سوریه گفت: با توجه به تمام آنچه گفته شد، نمی‌توان از راه‌حل بحران سخن گفت،‌ بدون اینکه اشاره‌ای به تمام این عوامل نداشت و هر اقدامی بدون توجه به این عوامل اصلاح ریشه‌ای و ساختاری نامیده نمی‌شود و اگر واقعا بحران در ابتدا تنها بین معارضان و هواداران نظام بود، پس راه‌حل می‌بایست بنا و آبادانی کشور و نه تخریب و نابودی آن باشد.

بشار اسد ادامه داد: به همین دلیل هنگامی‌که از اصطلاحی چون معارضان خارجی یا معارضان داخلی سخن می‌گوییم، منظور از مکان وجود و حضور معارضان نیست، بلکه بحث از منابع تامین و اندیشه‌ها و مواضع این معارضان است. ما در برابر جنگ به تمام معنا هستیم و این جنگ مرگ‌بارترین و خطرناک‌ترین جنگ در میان جنگ‌های سنتی و قدیمی است که سوریه را با مشتی از سوری‌ها و جمع کثیری از بیگانگان هدف قرار داده است و برای برخی از ما جای تاسف است.

وی افزود: برخی بر این باورند که اصلاحات مشکل را حل خواهد کرد،‌ اما این بخشی از مشکل است و بدانید هیچ اصلاحی بدون وجود امنیت و ثبات محقق نخواهد شد و هرکس که بگوید سوریه راه‌حل امنیتی را برگزیده است، شخصی کر و کور است که نمی‌خواهد حقایق را ببیند و بشنود.

بشار اسد افزود: چرا وقتی نظام از مردم و وطن دفاع می‌کند، می‌گویند که راه‌حل امنیتی را برگزیده است. در اینجا یک راهکار بیشتر وجود ندارد و آن دفاع از نفس است و اگر در ابتدا راه‌حل سیاسی را انتخاب کرده بودیم، این بدین معنا نیست که از خود دفاع نمی‌کردیم.

بشار اسد تاکید کرد که در مرحله پیشین شریکی برای دستیابی به راه‌حل سیاسی نمی‌یافتیم و هر طرحی که بر راهکار امنیتی در سوریه تاکید کند، طرح درستی نیست و هیچ مقام مسئولی تاکنون در نظام سخنی بر زبان نیاورده که بیانگر این امر باشد که نظام راهکار امنیتی را برگزیده است،‌ بلکه موضوع تنها این بود که شریکی وجود نداشت تا با آن مشورت کنیم. ما باید با چه کسانی مشورت می‌کردیم، با صاحبان اندیشه‌های افراطی یا با جنایتکارانی ساخته و پرداخته غرب که نقش‌ آنها پیشاپیش مشخص شده است.

رئیس جمهوری سوریه گفت: اما این غرب؛ زاده استعمار بود که راه گفت‌وگو و مذاکره را بست. غرب به این خو گرفته است که به ما دستور دهد و ما آن را رد کردیم.برخی از راهکار سیاسی فقط سخن می‌گویند و برخی تنها از راه‌حل امنیتی، اما هیچ کس از راه‌حل اجتماعی سخن نمی‌گوید.

وی افزود: گفت‌وگو و مذاکره باید فراگیر و تمام عیار و در تمام سطوح باشد و ما تمام طرح‌ها و اقدامات ملی در این خصوص را تشویق می‌کنیم و به تمام کسانی‌که چنین طرح‌هایی داده و موجب آشتی فریب‌خوردگان با نظام شدند، تشکر و قدردانی می‌کنیم و ما به طرح‌های آنها تکیه می‌کنیم و با وجود تمام آنچه گذشت دست گفت‌وگو و مذاکره را بار دیگر به سوی آنها دراز خواهیم کرد، اگرچه دارای دیدگاه‌های سیاسی متفاوتی با هستند.

بشار اسد ادامه داد: ما با تمام کسانی‌که سلاح را بر زمین گذاشتند و با هر میهن پرست غیوری گفت‌وگو و مذاکره خواهیم کرد و باید با توجه به اصول و مبادی‌مان بداند که راه‌حل سیاسی در سوریه به شکل زیر خواهد بود:

توقف حمایت‌های مالی و نظامی از تمام گروه‌های مسلح به موازات توقف عملیات نظامی که موجب بازگشت آوارگان به خانه‌هایشان شود، افزودن بر عملیات نظامی منوط به حفظ حق دادن پاسخ و دفاع خواهد بود.

رئیس جمهوری سوریه در ادامه درباره طرح پیشنهادی خود از برقراری ارتباط با تمام گروه‌ها و طوایف سوری برای گفت‌وگو با آنها و یافتن راه‌حلی برای بحران کنونی سخن گفت و تاکید کرد که نظام همه گروه‌ها و طایف را به گفت‌وگو و مذاکره ملی دعوت می‌کند تا میثاقی تهیه و تدوین شود که تروریسم و خشونت را محکوم و به سیادت و حاکمیت سوریه پایبند باشد.

بشار اسد افزود: همچنین این منشور باید بر قانون احزاب و شوراهای محلی جدید توافق نظر داشته باشد و این میثاق ملی به همه‌پرسی گذاشته شود و از این همه‌پرسی دولت وحدت ملی تشکیل شود و پس از آن این دولت اقدام به اجرای همه‌پرسی و به رسمیت شناختن قانون جدید انتخابات کند تا بعد زمینه برگزاری آن را فراهم نماید.

وی ادامه داد: پس از انتخابات دولت جدیدی تشکیل خواهد شد و گروه‌ها و جریان‌های مختلف سیاسی به گفت‌وگو و مذاکره دعوت خواهند شد و تمام بازداشت‌شدگان حوادث اخیر نیز آزاد خواهند شد.

رئیس جمهوری سوریه گفت: بی‌شک تمام این اقدامات که نیازمند شرح و تفصیل دقیق است و دولت مسئول رسیدگی به تمام مراحل اجرای این طرح‌هاست و طی روزهای آینده مشروح این طرح برای اطلاع همه از آن منتشر خواهد شد.

 

بشار اسد افزود: به همه اطمینان می‌دهم که از مبارزه با تررویسم دست برنمی‌داریم حتی اگر یک تروریست در خاک سوریه باقی مانده باشد و هرچه در مبارزه با تروریسم گامی‌های رو به جلو مثبت برداریم امکان اجرای این طرح بیشتر وجود خواهد داشت.

رئیس جمهوری سوریه در ادامه تبیین دیدگاه‌ها و مواضع خود درباره طرح سوریه گفت: دوم اینکه این دیدگاه شامل تمام کسانی می‌شود که خواهان گفت‌وگو و مذاکره هستند نه کسانی که درپی گفت‌وگو و مذاکره نیستند و خواهیم دید که بسیاری در برخی طرف‌‌ها و جریان‌ها آن را رد خواهند کرد و ما به آنها خواهیم گفت که این دعوت شامل شما که خواهان گفت‌وگو و مذاکره نیستند، نمی‌شود، بلکه تمام کسانی را در برمی‌گیرد که به دنبال گفت‌وگو و مذاکره هستند.

بشار اسد افزود: سوم اینکه هر طرحی که برای بحران سوریه ارائه می‌شود، باید متکی و مستند بر دیدگاه و موضع سوریه باشد و به طرح سوریه کمک کند، نه اینکه جایگزین آن شود، این را به این جهت می‌گوییم که وقت کسی یا طرفی را تباه نکنیم و در قضیه اقدام سیاسی نیز باید گفته شود که ما نیازمند کمک کسی یا طرفی نیستیم و هرکس که می‌خواهد به سوریه کمک کند باید وارد کردن افراد مسلح و سلاح و تروریست‌های را سوریه متوقف کند. سوریه کشوری است که عمری چند هزار ساله دارد و می‌داند که چگونه امور خود را اداره کند.

رئیس جمهوری سوریه تاکید کرد که هر طرح خارجی که برای کمک به حل بحران سوریه ارائه می‌شود، پذیرفته نمی‌شود، مگر آنکه پس از بررسی و تحلیل ثابت شود که در خدمت منافع سوریه است و هم اکنون طرح ژنو در دست ماست و ما روی یک ماده آن یعنی ماده مربوط به مرحله انتقالی که با ابهاماتی مواجه است، مشکل داریم.

اسد افزود: در چنین شرایطی ما می‌خواهیم که از عدم استقرار و ثبات به استقرار و ثبات حرکت کنیم و این تنها در قالب و روند تغییر و تحول محقق می‌شود و برای ما آنچه هم اکنون دست به آن می‌زنیم، همان مرحله انتقالی است.

وی ادامه داد: هر طرحی که با آن موافقت کنیم، از اصل حاکمیت و اراده و خواست مردم نشات می‌گیرد و به هر چیزی که در داخل و خارج تن دهیم باید از اراده و خواست مردم سرچشمه بگیرد و هیچ چیز از داخل و خارج نخواهد گذشت مگر آنکه درباره آن همه‌پرسی صورت گیرد و این همه‌پرسی ضمانتی برای همبستگی و یکپارچگی ملی است.

جمهوری سوریه گفت: سوریه نصیحت‌ها و اندرزها را می‌پذیرد اما فرمان‌ها و دستورات و دیکته‌ها تحمیلی را نمی‌پذیرد، سوریه کمک‌ها را می‌پذیرد اما استبداد را نمی‌پذیرد و هرآنچه در گذشته شنیدید چندان اهمیتی ندارد، به ویژه اگر اصطلاحاتی در قالب اصطلاحات بهار عربی باشد که در آن صورت چون حباب روی آب خواهد بود که خیلی زود خواهد ترکید و هر قضیه و امری که از نظارت و حاکمیت سوریه خارج شود، رویاهای فناپذیری بیش نیستند و ما نمی‌توانیم به هیچ اقدامی جز از بعد در نظر گرفتن مصالح سوریه دست بزنیم.

بشار اسد افزود: وطن بالاتر از همه چیز است و کسی نمی‌تواند بالاتر از آن قرار گیرد، مردم سوریه سرشار از تسامح و عفو و بخشش هستند و هم اکنون بسیاری از گروه‌ها به مقابله با تروریسم برخاسته و شروع به ارائه اطلاعات از تروریسم و تروریست‌ها کردند و کانون‌های جذب تروریست‌ها هم اکنون به کانون‌های دفع کننده آن تبدیل شده‌اند و بسیاری از مردم در کنار ارتش و دوشادوش آن به مبارزه با تروریست‌ها برخاستند.

وی ادامه داد: در این میان برخی گفت‌وگو کردند و قانع شدند و مسامحه کردند و مسامحه دیدند و بدانید تا زمانی‌که در وطن خود در امان نباشیم در خارج وطن هم امنیت نخواهیم داشت و امنیت موعود با دست روی دست گذاشتن و اتخاذ موضع بی‌طرفی و نقش تماشاچی حاصل نخواهد شد

رئیس جمهوری سوریه در ادامه با تجلیل از نیروهای نظامی و ارتش این کشور گفت: سلام درود ما بر ارتش شجاع و بی‌باک سوریه بر افسران و سربازان شجاع‌امان. نیروهای مسلح ما در این مدت نمود ایستادگی و همبستگی مردم ما بودند.

اسد افزود: آنچه هم اکنون بر سوریه می‌گذرد دردناک و سخت است و من نیز همان چیزی را احساس و درک می‌کنم که مردم سوریه آن را احساس و درک می‌کنند. سوریه همانگونه که با آن عهد بستید و حتی قدرتمندتر از گذشته باقی خواهد ماند و کسانی که تلاش کردند، آن را از داخل تضعیف کنند، بدانند که در توهم و خیال به سرمی‌برند.

رئیس جمهوری سوریه تاکید کرد که بلندی‌های جولان برای سوریه از جمله قضایای اساسی و مورد توجه است و ما از مقاومت در قبال اشغالگران صهیونیستی دفاع می‌کنیم و هر اقدامی که تلاش دارد، فلسطینیان را درگیر بحران سوریه کند، تلاشی برای از منحرف کردن قضیه اصلی و اساسی است.

 

.

وی خطاب به فلسطینیان گفت: سلام و درود ما بر تمام فلسطینیان شرافتمند سوریه که عهد خود را حفظ کرده و با مردم سوریه همچنان برادرند و با سوریه چون هتلی برای استراحت و تفریح نگاه نمی‌کنند که چون عرصه بر آنها تنگ شد آن را ترک کنند.

رئیس جمهوری سوریه در پایان خطاب به مردم سوریه گفت: دوسال ایستادگی و مقاومت شما به جهانیان نشان داد که سوریه در برابر فروپاشی و سقوط مقاوم است و ایستادگی و مقاومت ریشه در جان و روح مردم سوریه دارد و با وجود تمام زخم‌های وارده با این حال رو به جلو حرکت خواهیم کرد و هیچ‌گاه تیر آنها ما را نمی‌هراساند و با حق حرکت خواهیم کرد و خداوند همیشه با حق است.

 

انتهای پیام/93


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads