کد خبر: 158730 - تاریخ: سه‌شنبه، 16 ژانویه 2018 - 13:01

نشست خبری کمیته رسیدگی به حادثه نفتکش؛

شایعه اصابت موشک،داستان‌سرایی ژول ورنی است/رادار سانچی خاموش نبود

کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی در نشستی خبری ضمن ارائه گزارشی از اقدامات دولت طی ۸ روز آتش سوزی نفتکش سانچی، به برخی شایعه های مطرح شده پیرامون این حادثه پاسخ دادند.

به گزارش خوبان  به نقل از مهر، کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی در نشستی خبری ضمن ارائه گزارشی از اقدامات دولت طی ۸ روز آتش سوزی نفتکش سانچی، به برخی شایعه های مطرح شده پیرامون این حادثه پاسخ دادند.

در این نشست که هم اکنون در حال برگزاری است، علی ربیعی، رئیس کمیته، محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، سیروس کیان ارثی، مدیرعامل شرکت ملی نفتکش،  علی برومندی نایب رییس کمیسیون امنیت ملی ونمایندگانی از وزارت امور خارجه حضور دارند.

علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سخنان آغازین این نشست گفت:این  یک حادثه تلخ دریایی بود که در ۶۰-۵۰ سال اخیر سابقه نداشته است.

وی ادامه داد: ساعت ۱۵:۳۰ به وقت تهران حادثه اتفاق افتاد و ساعت ۱۹ ما از ماجرا مطلع شدیم.

ربیعی ادامه داد: همان روز اول ساعت ۱۹:۳۰ به سفارت چین در تهران رفتیم و یک جلسه سه جانبه برای درخواست کمک از کشورهای همجوار و مجامع  بین المللی تشکیل شد.

وی گفت: روز یکشنبه با حضور نمایندگان وزارت امور خارجه، وزارت راه و شهرسازی و وزارت  نفت کمیته ای تشکیل شد. ضمن اینکه بعد از ظهر همان روز در حاشیه جلسه دولت با حضور وزاری ذیر بط موضوع پیگیری شد.

این مقام مسئول تصریح کرد: روز یکشنبه اولین گروه از کشورمان برای پیگیری موضوع عازم چین شدند.

وی با بیان اینکه در همان زمان از شانگهای درخواست تشکیل ستاد عملیات فرماندهی شد و بلافاصله این ستاد آغاز به کار کرد، گفت: این ستاد روز سه شنبه تشکیل جلسه دادند و پس از آن که از روز چهارشنبه از طرف رئیس جمهور به عنوان مسئول کمیته پیگیری منصوب شدم و به طور مداوم با وزرای ذی ربط از جمله دکتر ظریف پیگیری ها با جدیت انجام شد. ضمن اینکه اقای دکتر ظریف نیز قرار بود به چین اعزام شوند اما به دلیل اینکه شرایط فراهم نبود وی طی تماس تلفنی با معاون نخست وزیر چین هماهنگی های لازم را انجام داد.

رئیس کمیته پیگیری حادثه سانچی ادامه داد: کمیته در چین با حضور نمایندگان بین المللی ایجاد شد و با توجه به اینکه پیش بینی می شد به دلیل وزش باد نفتکش در جهت ژاپن حرکت کند تیمی به ژاپن اعزام شد. به هر حال از همان زمانی که ما در دولت متوجه موضوع شدیم کار در سطوح مختلف در دولت با جدیت آغاز شد.

وی با بیان اینکه گزارش تفصیلی کار کمیته ویژه رسیدگی به سانحه نفتکش سانچی به‌زودی منتشر می‌شود، اظهار کرد: حادثه نفتکش سانچی در بالاترین سطح در بخش‌های سیاسی و فنی پیگیری می‌شود.

ربیعی تاکید کرد: مقصد نفتکش سانچی و بارنامه آن برای کره جنوبی بوده است، کره جنوبی محموله باری به این کشور را تایید کرده است. اگر محموله برای کره جنوبی نبود آیا این کشور اعلام نمی کرد؟ در صورتی که کره جنوبی اعلام کرده است که محموله نفتکش متعلق به آنهاست.

شایعه اصابت موشک به سانچی، داستانسرایی ژول ورنی است 

این مقام مسئول تصریح کرد: شایعه های مطرح شده در این باره  که محموله سانچی برای کره شمالی بوده و موشک آمریکایی به آن اصابت و همه رادارها قطع بوده، یکسری داستانسرایی‌ ژول‌ورنی است و نشان می‌دهد کسانی که این شایعه ها را مطرح کرده اند، هیچ آگاهی‌ از مسائلی دریایی و مناسبات بین‌المللی ندارند.

ربیعی گفت: بارنامه نفتکش سانچی به مقصد کره جنوبی بوده و دولت این کشور هم به‌طور رسمی تأیید کرد و اصولاً چنین چیزی در سطح بین‌الملل پنهان کردنی نیست. بنابراین شبهاتی که مطرح شده است، یک دروغ بسیار واضح است.

ربیعی درباره علت عمل نکردن رادارها نیز گفت: این‌که چرا رادارها کار نکردند به دلیل این بود که فاصله‌ سانچی تا بندر به میزانی بود که توسط ایستگاه های ساحلی امکان ردیابی وجود نداشت.

همان روزهای نخست، برای عملیات امداد، از سه کشور خرید خدمت کردیم 

وزیر تعاون گفت: روزهای نخست از شرکت‌های سَلوِیج (salvage) و از کره و سنگاپور و ژاپن و سازمان‌های بین‌المللی خرید خدمت کردیم؛ وقوع سانحه در آب‌های چین بوده است و دولت این کشور در این زمینه مسئولیت بین‌المللی دارد.

او ادامه داد: مایل بودیم کارها با شدت بیشتری دنبال شود و گفته می‌شد شاید برای چینی‌ها مهم نباشد، اما من به عنوان یک مقام رسمی شواهدی از این‌که جان آدم‌ها برای چینی ها مهم نباشد ندیدم.

مستندی مبنی بر خاموش بودن سیستم موقعیت یاب ماهواره ای نفتکش سانچی وجود ندارد

محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز در این نشست خبری با بیان اینکه برای اعلام نتیجه قطعی درباره علت وقوع این حادثه ۳ ماه زمان نیاز است، گفت: هیچ گونه سندی مبنی بر خاموش بودن سیستم رادار موقعیت یاب وجود ندارد و هر دو کشتی در زمان حادثه از این سیستم ماهواره ای خود استفاده می کردند.

وی ادامه داد: پس از بازگشایی جعبه سیاه و بررسی موضوعات سندیت این اطلاعات قابل اثبات است.

راستاد با بیان اینکه سیستم شناسایی خودکار روی کشتی ها نصب است، گفت: ایستگاه های ساحلی می توانند از طریق این سیستم ها مبدا، مقصد، محموله و تمام اطلاعات کشتی را رصد کنند اما این امکان تا فاصله ۲۵ مایلی از ساحل فراهم است؛ و این در حالی است که نفتکش ایرانی در زمان وقع حادثه در فاصله ۱۵۸ مایلی نسبت به ساحل قرار داشت بنابراین امکان ردیابی کردن کشتی از طریق این سیستم وجود نداشت.

این مقام مسئول تصریح کرد: به علت شدت تصادف دو کشتی، خدمه نفتکش ایرانی نتوانستند برای نجات جان خود کاری انجام دهند؛ حتی افرادی که در کابین فرماندهی بودند فرصت زدن دکمه وضعیت اضطراری را نداشتند.

او گفت: بررسی های میدانی نشان می دهد کشتی فله بر چینی که بار غلات داشت از قسمت جلو یعنی دماغه با سمت راست نفتکش ایرانی که محل مخازن میعانات گازی بوده برخورد کرده است.

 

انتهای پیام


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads