کد خبر: 158397 - تاریخ: جمعه، 12 ژانویه 2018 - 09:15

جمعه های انتظار با منتظران ظهور؛

ولی عصر(عج) برتری طبقاتی را محو می‌کند/ دادگری؛ ویژگی حکومت مهدوی

امام مهدی (عج) هر نوع طبقه سازی و پدید آمدن برتری های طبقاتی را محو می کنند و عواملی که جوامع را به طبقات گوناگون تقسیم می کند، از بین می برد.

به گزارش خوبان: دادگری از ابعاد مهم و زیر بنایی، در حکومت امام مهدی علیه السلام ، اجرای موازین عدالت دقیق درباره طبقه حاکم و کارگزاران دولت است.

مهدی، بخشنده است. او درباره عمال و کار گزاران و ماموران دولت خویش بسیار سختگیر است ، و با ناتوانان و مستمندان ، بسیار دلرحم و مهربان.(١)

با سخت گیری و اعمال روش دور از نرمش و چشم پوشی، درباره کارگزاران حکومت و مجریان امور، امام موفق می شود روش های عادلاناه خویش را در جامعه جامه عمل بپوشاند ، و نمونه کامل و آرمانی حکومت و نظام دادگستر را به همگان بنمایاند، و اصلی ترین مشکلی را که همه حکومت های بشری در طول تاریخ گرفتار آن بودند از میان بردارد.

در دوران آن امام منجی ، نخست از کارگزاران و دست اندرکاران و همه مجریان امر خواسته می شود که به موازین عدالت پایبند باشند و بدان عمل کنند . و بدین سان این اقدام عملی مهم ، از متصدیان امور به دیگران سرایت می کند.(٢)

در زمینه عدالت اخلاقی، در روایات آمده که در عصر مهدی و در جامعه‌ای که او خواهد ساخت دروغ نمی‌گویند و مردم به‌نوعی تربیت می‌شوند که به یکدیگر دروغ نگویند و به‌صورتی از نظر مالی تأمین می‌شوند که دیگر به یکدیگر دروغ نمی‌گویند. چرا ما دروغ می‌گوییم؟به همۀ علت هایی که ما را به دروغ گفتن و دروغ شنیدن عادت داده‌اند فکر کنید. آن ریشه‌ها، در آن عصر، ریشه‌کن خواهد شد.(٣)

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند:

خداوند به وسیله او[ مهدی (عج)]  دروغ و دروغ‌گویی را نابود می‌سازد.

امام مهدی (عج) دروغ، دروغ های سیاسی، دروغ اقتصادی، دروغ فرهنگی، همه را درو خواهد کرد. چون در جامعه‌ای که بر مبنای دروغ ساخته می‌شود سیاستمداران آن هم دروغ‌گو می‌شوند، سیاستمداران آن هم به مردم، وعدۀ دروغ و آمار دروغ می‌دهند. سیاستمداران آن هم، براساس دیپلماسی سازش با استکبار و تسلیم شدن و تملّق گفتن به اربابان قدرت و ثروت دنیا و شیره‌مالی بر سر مردم،حکومت می‌کنند. (٤)

در دوران مهدی(عج)، عصر رنج های بیهوده و بیگاری‌ها و بردگی‌ها هم به‌پایان خواهد رسید.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:

…به دست مهدی علیه السلام بندهای بردگی از گردن شما همه گشوده می گردد.(٥)

انسان های قرن ما ، بردگانی به ظاهر آزادند. ذوق ، هنر ، اندیشه و ابتکارشان همه کانالیزه شده و هدایت شده است . مجموعه این بندها و شبکه های پیچیده بر سر راه انسان ، او را از گوهر اصلی و ماهیت انسانی خویش تهی ساخته است ، آزاد شدن از این نوع بردگی ، به معنای آزادی همه استعدادها و خلاقیت ها و نیروهای نهفته انسانی است . و این آزادی است که در پرتو عدالت واقعی مهدوی علیه السلام تحقق می پذیرد ، و ذلت و اسارت کلی انسان که در سایه نظام های ستم بنیاد بر بشریت تحمل شده بود ، ره نیستی در پیش می گیرد.(٦)

امام مهدی (عج) هر نوع طبقه سازی و پدید آمدن برتری های طبقاتی را محو می کنند  و عواملی که جامعه ها را به طبقات گوناگون اقتصادی (اشراف سرمایه داران و بینوایان ) ، و سیاسی (طبقه حاکم و فرمانفرما و طبقه محکوم و فرمانبر) ، و نظامی (طبقه قدرتمند و مسلح به ابزار و طبقه فاقد ابزار نظامی ) ، و فرهنگی (طبقه دانشمند و متفکر و شاعر و هنرمند و . . . و طبقه بیسواد و ناآگاه و . . . ) ، تقسیم می کند را از میان برمی دارند تا همه مردم بر اصل عدل و معیار و میزان عدالت در کنار هم و با حقوقی مساوی زندگی کنند. انسانها به شخصیت و ارزش واقعی خویش می رسند ، و بند ذلت و بردگی از همه برداشته می شود. آنچه از روایات بر می آید، این است.

 

انتهای پیام/9852


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads