کد خبر: 15801 - تاریخ: چهارشنبه، 2 ژانویه 2013 - 14:36

زلزله‌ای مخوف در راه است

خوبان خبر: یک پژوهشگر زلزله با هشدار اینکه زلزله‌ای مخوف در راه است، گفت: یک‌پنجم از زلزله‌های ایران مربوط به فارس است.

یک پژوهشگر زلزله با هشدار اینکه زلزله‌ای مخوف در راه است، گفت: یک‌پنجم از زلزله‌های ایران مربوط به فارس است.

به گزارش خوبان به نقل از بولتن نیوز،  کارگاه آموزشی مقابله با خطرات زلزله با سخنرانی سید محمد معصومی و با حضور جمع کثیری از مهندسان سازه، مسئولان ادارات راه و شهرسازی شهرستان‌های این استان، دانشگاهیان و پژوهشگران در این اداره کل برگزار شد.

در این کارگاه یک‌روزه که رفتارهای صحیح انسانی هنگام زلزله در آن آموزش داده و آخرین راهکارهای جامع ایمنی زلزله ارائه شد، شرکت‌کنندگان با مباحث آسیب‌شناسی در زلزله و بحران‌های پس از آن آشنا شدند.

محقق، پژوهشگر زلزله و استاد دانشگاه در این کارگاه آموزشی با بیان این که آسیب‌شناسی واقعی برای تقابل با زلزله ضروری است گفت: بحث آسیب‌شناسی در عین حال اهمیت بالا در کشور ما اختلاف بسیاری با دیگر کشورها دارد اما به آن کمتر پرداخت شده است.

مخترع دستگاه‌های حساس اتوماتیک قطع کننده آب، برق و گاز هنگام زلزله افزود: یک زلزله 6.2 ریشتری در ایران حدود 306 نفر تلفات انسانی دارد اما همین زلزله در کشورهای دیگر بیشتر از پنج نفر تلفات نمی‌دهد.

سخنران کارگاه آموزشی مقابله با خطرات زلزله با بیان این که وخامت زلزله‌ها را تعداد تلفات مشخص می‌کند، تصریح کرد: در کشورمان با توجه به فعال بودن گسل‌ها در نقطه نقطه آن ضروری است که نگاهی تخصصی در تقابل با زلزله داشته باشیم تا بتوانیم از خسارات جانی آن بکاهیم.

مخترع و پژوهشگر برجسته کشورمان با اشاره به این که ایران از نظر لرزه‌پذیری در وضعیت قرمز قرار دارد ادامه داد: بر اساس تحقیقات، بررسی‌های زلزله‌های پیشین در کشورمان و نقشه‌های زمین‌شناختی یک وجب از خاک کشورمان از زلزله در امان نیست.

وی با ذکر این که هر 12 تا 16 سال یک زلزله مرگبار و مهیب در کشورمان رخ می‌دهد خاطرنشان کرد: بر اساس تجربه طی 100 سال گذشته این اتفاق در کشورمان افتاده و هر 12 تا 16 سال تعداد بسیاری از هموطنان ما در زلزله جان خود را از دست داده‌اند که در این زمینه باید خود را آماده کنیم، مردم را به آمادگی برسانیم و راهکارهای ویژه برای تقابل آماده سازیم.

معصومی اضافه کرد: باید برای مردم کشورمان در بحث زلزله مانند ژاپن و آمریکا کار کنیم و تلفات انسانی را به حداقل برسانیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بین سه تا هفت سال آینده باید منتظر زلزله مهیبی در کشورمان باشیم و این رفتار گسل‌هاست که تغییر ناپذیرند و ایرانی‌ها در بحث زلزله نیز تفاوت‌های رفتاری بسیاری با دیگر مردم دنیا دارند.

این محقق و پژوهشگر اظهار داشت: نخستین شعار ما مقاوم‌سازی سازه است اما برای مقابله با زلزله به غیر از این مسئله و تنگ‌تر کردن حلقه‌های نظارت بر اجرای ساختمان، باید آسیب‌شناسی دقیقی کنیم و رفتارهای صحیح انسانی در زلزله را آموزش دهیم.

معصومی با بیان این که ایرانی‌ها در بحث زلزله نیز تفاوت‌های رفتاری بسیاری با دیگر مردم دنیا دارند ادامه داد: آموزش رفتارهای صحیح انسانی در تقابل با زلزله صورت نپذیرفته و این معضل جدی شده، چرا که بسیاری از تلفات ما در برابر زلزله ناشی از همین رفتارهای غلط و اشتباه است.

پژوهشگر و محقق زلزله در بخش دیگری از سخنان خود گفت: راه اندازی سیستم هشدار اتوماتیک قطع گاز و آموزش‌های مداوم، از تجارب ارزشمندی است که مردم ایران باید از آن بهره‌مند شوند.

این استاد دانشگاه هم‌چنین به فارس و درصد بالای خطرپذیر بودن این استان در برابر زلزله اشاره کرد و ادامه داد: 40 درصد از زلزله‌های کشور در منطقه جنوب اتفاق می‌افتد که از این مقدار 20 درصد آن در فارس رخ می‌دهد.

وی اضافه کرد: به این ترتیب یک‌پنجم از زلزله‌های ایران مربوط به فارس است که این موضوع هشداری جدی قلمداد می‌شود.

 

انتهای پیام/47


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads